Fartkameror

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Fartkameror

#1 Inlägg av elias »

Nu är kanske inte MC-folket så drabbat av kameror som bilister.. men ändå. Skulle vara kul att veta hur de "tar" sina bilder.

Idag gjorde jag ett litet experiment. Moddade min plåt fram lite, fälde ner solskyddet och gasade på bra förbi fartkamerorna på Risk 44:an samt senare E20. Inte ett endaste blink.

Har hört att kamerorna kör med IR på natten, låter skumt.. sanning i det?
Någon som har fått hem bild på nunan och en böteslapp? (ja när ni kört bil då)
Bild

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#2 Inlägg av simpa »

En kollega till mig lyckades bli plåtad av Gästriklands enda kamera. Grattis...

Han sa att det blixtrade som fan, tror iofs. att det var dagtid.

Klantigt av honom iallafall...
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Nu höll jag ändå en högre hastighet än tillåtet hela vägen från Uddevalla till Örebro.. utan ett enda blink. För att vara ärlig så blev jag lite besviken. Sitter de inte där för att de ska vara igång?
Bild

Användarvisningsbild
raceputte
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör feb 24, 2007 10:30
Ort: Borås

#4 Inlägg av raceputte »

elias skrev:Nu höll jag ändå en högre hastighet än tillåtet hela vägen från Uddevalla till Örebro.. utan ett enda blink. För att vara ärlig så blev jag lite besviken. Sitter de inte där för att de ska vara igång?

De nya fartkamerorna styrs av en central och dom kan bestämma vilka vägsträckor som ska övervakas och är alltså inte alltid igång.
There can be only one

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#5 Inlägg av Richie »

raceputte skrev:
elias skrev:Nu höll jag ändå en högre hastighet än tillåtet hela vägen från Uddevalla till Örebro.. utan ett enda blink. För att vara ärlig så blev jag lite besviken. Sitter de inte där för att de ska vara igång?

De nya fartkamerorna styrs av en central och dom kan bestämma vilka vägsträckor som ska övervakas och är alltså inte alltid igång.
Anledningen till det är att systemt inte klarar av alla sammtidigt, det skulle bli överbelastat av alla fortkörare som fastnat på bild
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#6 Inlägg av Andersson »

Vad jag förstått så är det inte alls många kameror som är igång sammtidigt här i landet...så pass få att man ska ha otur om man fastar på bild till och med.
Hojen såld

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#7 Inlägg av elias »

Kan det inte vara samma med lasorpickorna? :)
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Kan det inte vara samma med lasorpickorna? :)
När det gäller kamerorna kan man ju som hojåkare skita i dom (jag brukar sätta upp en finger). Då är det värre med bil, men det finns motmedel. Har samlat en del matnyttigt Här http://improvelife.info/links/v65/links.htm#1

Vad det gäller laserpickorna finns det också ett par artiklar om det (gula rutan lite längre ner).
Förutom detta kan jag också nämna att jag själv på en Bilsalong på Stockholmsmässan har lyckas få en ventilationstrumma komma farande med ca. 55 km/h. Så dom där pickorna litar jag inte ett dugg på. Kanske därför dom har slutat hänga upp laserpickor som besökarna får testa.

Jag har aldrig åkt dit för laser, men skulle jag göra det så är det tvärnobben som gäller. Dom ger ju heller inga utskrifter efter några bevis alls, utan det är ord mot ord som gäller och om polisen säger att det gick i t.ex. 102,4 km/h på 90 väg så är det bara att kontra med att det gick i 87,6 km/h. Om man får frågan var den siffran kommer ifrån så är det bara att svara, "ur fantasin precis som din" :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#9 Inlägg av elias »

När jag åkte dit skrev jag bara snällt på. Efter det har jag hört "det mesta" man "kan" säga. Vet inte riktigt vad som skulle funka. Det skulle vara kul att veta om någon har snackat sig ur...

Det som händer är väl att de går till tingsrätten.. och som alla i Sverige vet så kan man inte vinna i rätten mot en polis.
Bild

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#10 Inlägg av danhak »

elias skrev:När jag åkte dit skrev jag bara snällt på. Efter det har jag hört "det mesta" man "kan" säga. Vet inte riktigt vad som skulle funka. Det skulle vara kul att veta om någon har snackat sig ur...

Det som händer är väl att de går till tingsrätten.. och som alla i Sverige vet så kan man inte vinna i rätten mot en polis.
Blev själv stoppad av en mc-polis för några år sen. Hade nog rätt tur att det var en mcpolis just den här gången.. Kom nämligen farandes i full fart på bakhjulet på min gamla gixxer. När jag plockade ner framhjulet stod det en mcpolis rakt framför mig i korsningen och skakade på huvudet. Kan säga att jag var inte speciellt kaxig när jag väl stannade och väntade på "domen". Polisen tyckte att "det där var väl lite onödigt".. det var bara att böja skamset på huvudet och hålla med! Efter en stund började vi snacka lite hojar istället :P.. Jag lovade dock för farbror polisen att ALDRIG göra om det igen..hehe
hojlös

Användarvisningsbild
raceputte
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör feb 24, 2007 10:30
Ort: Borås

#11 Inlägg av raceputte »

Tyrannosaurus skrev:
elias skrev:Kan det inte vara samma med lasorpickorna? :)
När det gäller kamerorna kan man ju som hojåkare skita i dom (jag brukar sätta upp en finger). Då är det värre med bil, men det finns motmedel. Har samlat en del matnyttigt Här http://improvelife.info/links/v65/links.htm#1

Vad det gäller laserpickorna finns det också ett par artiklar om det (gula rutan lite längre ner).
Förutom detta kan jag också nämna att jag själv på en Bilsalong på Stockholmsmässan har lyckas få en ventilationstrumma komma farande med ca. 55 km/h. Så dom där pickorna litar jag inte ett dugg på. Kanske därför dom har slutat hänga upp laserpickor som besökarna får testa.

Jag har aldrig åkt dit för laser, men skulle jag göra det så är det tvärnobben som gäller. Dom ger ju heller inga utskrifter efter några bevis alls, utan det är ord mot ord som gäller och om polisen säger att det gick i t.ex. 102,4 km/h på 90 väg så är det bara att kontra med att det gick i 87,6 km/h. Om man får frågan var den siffran kommer ifrån så är det bara att svara, "ur fantasin precis som din" :P


Det är troligtvis bara en tidsfråga tills dess att dom synkar dom två kamerorna så dom kan knäppa hojarna bakifrån med den andre, finns ju t om förslag om att hojar ska ha skylt framåt, fan vad snyggt, hoppas att det blir i samma size som de tyska hojarna isåfall
There can be only one

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

raceputte skrev:Det är troligtvis bara en tidsfråga tills dess att dom synkar dom två kamerorna så dom kan knäppa hojarna bakifrån med den andre,
Det finns det också lösningar på men spectralinserna som gör skyltens text osynlig för allt som inte är rakt bakifrån.
Då får dom väl skapa en lag om att skylten måste kunna ses från sidan och uppifrån också. Frågan är bara hur en sån lag ska se ut eftersom många bilar har skyltfästet under stötfångaren.
finns ju t om förslag om att hojar ska ha skylt framåt, fan vad snyggt, hoppas att det blir i samma size som de tyska hojarna isåfall
Vad sätter man den främre skylten på en hoj med kåpa? Idiotförslag finns det gott om. Men innan dom har löst det praktiskt kan dom ta sina dumma förslag och (_*_)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#13 Inlägg av elias »

Än så länge är det väl inte förbjudet att spraya på sån blank yta på regplåten så kamerorna inte ser plåten? Dvs, blixten får den att bli helvit.
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Nej men jag tror inte riktigt på den där sprayen. Synd att andra generations plastskylten försvann, den som hade en helt slät yta, den var bättre att spraya.

Men jag väljer hellre spectralinsen eller det dyrare men effektivaste varianten... Man skaffar en skärm av flytande kristaller som man monterar framför skylten, när strömmen är av är den genomskinlig, när man slå på ström blir den svart. Andra varianter är en vit skärm som man programmerar in sitt regnummer på. Då kan man också fritt välja vilket regnummer man vill visa :wink:
Sen lär iofs Harry Haffa inte gilla den varianten, men jag har inte uppmanat något till brott utan bara talat om vad som finns för produkter att köra :P

Det hela kommer att likna de gamla regskyltarna där man fick plocka ihop sina egna nummer med lösa bokstäver och siffror som såldes på mackarna. Undrar hur många som kommer ihåg dom, själv var jag rätt liten. Jag tror det var ungefär i samband med högertrafiken som dom nya stansade skylterna kom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Ort: Gbg

#15 Inlägg av Hedlund »

Är det inte trevligt med bilder som tas automatiskt under semestern då? Nog för att det är dyrt med en bild för 1200 där ansiktet knappt syns, men ändå?

Skriv svar