Köpefrågor om VFR750-'91

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pirece
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 20, 2009 08:40

Köpefrågor om VFR750-'91

#1 Inlägg av pirece »

Hej på er herrar (och damer).

Jag går och velar lite och funderar på att byta till VFR ifrån -91.

Och nu undrar jag lite. 5-8000 mil? givetvis får man kolla hur serviceboken osv ser ut. men är det något speciellt runt dessa mil?
Ventilspel osv skall väl göras var 2400:e mil?

Annars, har ni några tips? kommer iså fall att gå ifrån en Er6 -08.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#2 Inlägg av adrian_vg »

pirece skrev:Hej på er herrar (och damer).

Jag går och velar lite och funderar på att byta till VFR ifrån -91.
Är du säker på att du inte vill köpa min 97:a ist? Den är upplagd på Blocket samt här på forumet: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=11&t=3779. Bilderna syns inte förrän jag kommit hem och startat om webbservern till fleranvändarläge(...). Ventilspelet är fö kollat för ca 600 mil sen. 8*)

pirece skrev:Och nu undrar jag lite. 5-8000 mil? givetvis får man kolla hur serviceboken osv ser ut. men är det något speciellt runt dessa mil?
Inget speciellt uppenbart, förutom de vanliga serviceställena med koll på vätskor, filter, förgasarsynk om det verkar behövas, smörjning av allt (lager, reglage osv) och koll på muttrar och bultar. Tändstift byts vartannat år med standardsstift, annars runt var tredje-femte om man använder iridiumstrift. Beror lite på hur man kör.

Ventilspelskollen tror jag är det mest kostnadskrävande på en VFR, pga motorkonstruktionen. Man brukar byta tändstiften samtidigt som man kollar ventilerna av praktiska skäl.
pirece skrev:Ventilspel osv skall väl göras var 2400:e mil?
Stämmer.
pirece skrev:Annars, har ni några tips? kommer iså fall att gå ifrån en Er6 -08.
Från en '08 till en en '97:a? Jag anar en historia här. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pirece
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 20, 2009 08:40

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#3 Inlägg av pirece »

Tack för ditt svar.

Enda anledningen att hoppa ner så mycket i årsmodeller var att få den löjligt billiga försäkringen medans man undersöker om man klarar av en sådan här härlig hoj, utan att säga adjö till lappen. Din -97 skulle kosta mig Dubbelt upp mot min ER -08.

Vad skall du ha istället?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#4 Inlägg av adrian_vg »

pirece skrev:Enda anledningen att hoppa ner så mycket i årsmodeller var att få den löjligt billiga försäkringen medans man undersöker om man klarar av en sådan här härlig hoj, utan att säga adjö till lappen. Din -97 skulle kosta mig Dubbelt upp mot min ER -08.

Vad skall du ha istället?
Ah, försäkring. Ständigt denna försäkring. Antar att du bor i mitt i stan edyl... Du är säker på att försäkringen blir dubbelt upp mot nuvarande ER6:a?

Jag har en svart VFR från 2000 istf den gröna från 1997. Bytet blev lite hastigt och lustigt förra sommaren, så hann aldrig sälja av gröningen under säsongen-2010. Hade inte erbjudandet om svartviffern kommit mig till kännedom då sas, hade jag fortfarande kört grönviffern idag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pirece
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 20, 2009 08:40

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#5 Inlägg av pirece »

Bor tre mil utanför GBG, min ER kostar 4kkr om året på mig via bilsport, en viffer kostar 7500:- på samma bolag. Har iof inte kollat märkesförsäkringen. men frågan är om den blir så mycket lägre.

Skall se om jag hittar någon äldre att prova, annars så får jag kanske titta på en lite nyare.

Oavsett årsmodeller, så har ju de flesta viffrar gått ganska långt, visst att det är en touring hoj, men det känns som en mc på 8000 mil är hyggligt sliten, men jag ser ju gärna att jag är motbevisad.

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#6 Inlägg av Fransson »

pirece skrev:Bor tre mil utanför GBG, min ER kostar 4kkr om året på mig via bilsport, en viffer kostar 7500:- på samma bolag. Har iof inte kollat märkesförsäkringen. men frågan är om den blir så mycket lägre.

Skall se om jag hittar någon äldre att prova, annars så får jag kanske titta på en lite nyare.

Oavsett årsmodeller, så har ju de flesta viffrar gått ganska långt, visst att det är en touring hoj, men det känns som en mc på 8000 mil är hyggligt sliten, men jag ser ju gärna att jag är motbevisad.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=12&t=152
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#7 Inlägg av tersan »

pirece skrev:Oavsett årsmodeller, så har ju de flesta viffrar gått ganska långt, visst att det är en touring hoj, men det känns som en mc på 8000 mil är hyggligt sliten, men jag ser ju gärna att jag är motbevisad.
8000 mil på 20 år är inte särskilt långt... dessutom är VFR bra byggda och ägarna är sällan vildhjärnor. Jag tror att ålder och ägare betyder mer för skicket än milen.

Svårigheten blir nog att hitta en 90-91 överhuvudtaget, känns som att rätt många letar...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#8 Inlägg av adrian_vg »

pirece skrev:Bor tre mil utanför GBG, min ER kostar 4kkr om året på mig via bilsport, en viffer kostar 7500:- på samma bolag. Har iof inte kollat märkesförsäkringen. men frågan är om den blir så mycket lägre.
Bor *i* Uppsala, grönviffern kostade mig 5000kr hel/hel med Hondas märkesförsäkring his If. Fick den lägre premien efter att ha försäkringsbesiktat hojen på Hela Hojen i Sthlm. Du bor en bra bit utanför Gbg alltså. Måste vara att din ER är så ny som premien är så hög, alt att du är väldigt ung?
pirece skrev:Skall se om jag hittar någon äldre att prova, annars så får jag kanske titta på en lite nyare.
Kan bli svårt med viffrar runt tjugo år. Det var ju en annan forummedlem som efterfrågade samma sak. Det enda vi kunde hjälpa honom med var gen 86-87,88-89 samt gen 94- och framåt. De är attraktiva verkar det som, antagligen pga klassikerförsäkringen. Lägg sen till att en viffer sällan är hårt körd och tas väl om hand av lugna ägare så har man ett kanonköp.
pirece skrev:Oavsett årsmodeller, så har ju de flesta viffrar gått ganska långt, visst att det är en touring hoj, men det känns som en mc på 8000 mil är hyggligt sliten, men jag ser ju gärna att jag är motbevisad.
8000 mil är inga problem. Slå ut det på 20 år; blir 400mil om året. Normalhojen sägs ju gå runt 600mil per så, 8000mil för en tjugo år gammal hoj är mindre än man förväntar sig normalt sett.

Som sagt, har en 97:a med lite drygt 7000mil på mätaren till salu. Och webbservern är i gång med bilderna. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pirece
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 20, 2009 08:40

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#9 Inlägg av pirece »

Vet inte om jag tycker min ER är så dyr med 4000 HEL/HEL. Jag fyller 30 i år, så så ung är jag inte i deras papper, givet vis är det skillnad uppåt, men man är ingen 22 åring med nytaget kort.

Kollade in märkesförsäkringen på en 03(den första jag hittade regnummer på) och den hamnade på 10200:- så Bilsport med sina 7500 är ju billiga i jämförelse.

400 mil per år som som du sjävl sa inte så mycket, givetvis. Hade inte ens tänkt på det sättet. :?

Skall prova en äldre i nästa vecka, sen så skall jag jämföra med en nyare, självklart är det skillnad på dom , men det som återstår att se är om det är värt de pengarna som skiljer.

Tack för era synpunker.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#10 Inlägg av adrian_vg »

pirece skrev:Skall prova en äldre i nästa vecka, sen så skall jag jämföra med en nyare, självklart är det skillnad på dom , men det som återstår att se är om det är värt de pengarna som skiljer.

Tack för era synpunker.
Ingen orsak. Glöm inte rapportera tillbaka efter provningarna!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#11 Inlägg av Fromm »

Kör ju en -92 och är nöjd med det. Lite som skiljer mot post -93 men med ett år kvar till klassiker så är det för mig värt massor. Förmodligen för många andra med om man kollar priserna på blocket, finns ingen -91 just nu.
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#12 Inlägg av adrian_vg »

Fromm skrev:Kör ju en -92 och är nöjd med det. Lite som skiljer mot post -93 men med ett år kvar till klassiker så är det för mig värt massor. Förmodligen för många andra med om man kollar priserna på blocket, finns ingen -91 just nu.
Gen 90 till 93 är ju samma hoj. Vad skiljer förutom färgerna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#13 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Fromm skrev:Kör ju en -92 och är nöjd med det. Lite som skiljer mot post -93 men med ett år kvar till klassiker så är det för mig värt massor. Förmodligen för många andra med om man kollar priserna på blocket, finns ingen -91 just nu.
Gen 90 till 93 är ju samma hoj. Vad skiljer förutom färgerna?
post = efter
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#14 Inlägg av Fromm »

Menade ju att skillnaden mellan 90-93 och 94-97 inte riktigt är så stor så att man automatiskt avfärdar 90-93 som uråldrigt. Finns förmodligen människor som väljer en pre -92 för samma pengar man kan få en nyare av just försäkringsskäl. Bara mina funderingar. Billigast (undantaget äldre) just nu är en 94 med 10k mil, nästa är en dyrare -93. -87 verkar vara gjorda i nåt exklusivt material..
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59

Re: Köpefrågor om VFR750-'91

#15 Inlägg av Honda-aspirant »

Ett hett tips att få tag på en VFR är att slanga upp en köpes annons medan du letar, det var så jag fick tag på min hoj. Det fanns inga VFR på blocket då men efter att jag annonserade fick jag 3 st erbjudande inom en vecka.
Honda VFR 750 F - 89

Skriv svar