Köpefrågor om VFR750-'91
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Köpefrågor om VFR750-'91
Hej på er herrar (och damer).
Jag går och velar lite och funderar på att byta till VFR ifrån -91.
Och nu undrar jag lite. 5-8000 mil? givetvis får man kolla hur serviceboken osv ser ut. men är det något speciellt runt dessa mil?
Ventilspel osv skall väl göras var 2400:e mil?
Annars, har ni några tips? kommer iså fall att gå ifrån en Er6 -08.
Jag går och velar lite och funderar på att byta till VFR ifrån -91.
Och nu undrar jag lite. 5-8000 mil? givetvis får man kolla hur serviceboken osv ser ut. men är det något speciellt runt dessa mil?
Ventilspel osv skall väl göras var 2400:e mil?
Annars, har ni några tips? kommer iså fall att gå ifrån en Er6 -08.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Är du säker på att du inte vill köpa min 97:a ist? Den är upplagd på Blocket samt här på forumet: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=11&t=3779. Bilderna syns inte förrän jag kommit hem och startat om webbservern till fleranvändarläge(...). Ventilspelet är fö kollat för ca 600 mil sen. 8*)pirece skrev:Hej på er herrar (och damer).
Jag går och velar lite och funderar på att byta till VFR ifrån -91.
Inget speciellt uppenbart, förutom de vanliga serviceställena med koll på vätskor, filter, förgasarsynk om det verkar behövas, smörjning av allt (lager, reglage osv) och koll på muttrar och bultar. Tändstift byts vartannat år med standardsstift, annars runt var tredje-femte om man använder iridiumstrift. Beror lite på hur man kör.pirece skrev:Och nu undrar jag lite. 5-8000 mil? givetvis får man kolla hur serviceboken osv ser ut. men är det något speciellt runt dessa mil?
Ventilspelskollen tror jag är det mest kostnadskrävande på en VFR, pga motorkonstruktionen. Man brukar byta tändstiften samtidigt som man kollar ventilerna av praktiska skäl.
Stämmer.pirece skrev:Ventilspel osv skall väl göras var 2400:e mil?
Från en '08 till en en '97:a? Jag anar en historia här. 8*)pirece skrev:Annars, har ni några tips? kommer iså fall att gå ifrån en Er6 -08.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Tack för ditt svar.
Enda anledningen att hoppa ner så mycket i årsmodeller var att få den löjligt billiga försäkringen medans man undersöker om man klarar av en sådan här härlig hoj, utan att säga adjö till lappen. Din -97 skulle kosta mig Dubbelt upp mot min ER -08.
Vad skall du ha istället?
Enda anledningen att hoppa ner så mycket i årsmodeller var att få den löjligt billiga försäkringen medans man undersöker om man klarar av en sådan här härlig hoj, utan att säga adjö till lappen. Din -97 skulle kosta mig Dubbelt upp mot min ER -08.
Vad skall du ha istället?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Ah, försäkring. Ständigt denna försäkring. Antar att du bor i mitt i stan edyl... Du är säker på att försäkringen blir dubbelt upp mot nuvarande ER6:a?pirece skrev:Enda anledningen att hoppa ner så mycket i årsmodeller var att få den löjligt billiga försäkringen medans man undersöker om man klarar av en sådan här härlig hoj, utan att säga adjö till lappen. Din -97 skulle kosta mig Dubbelt upp mot min ER -08.
Vad skall du ha istället?
Jag har en svart VFR från 2000 istf den gröna från 1997. Bytet blev lite hastigt och lustigt förra sommaren, så hann aldrig sälja av gröningen under säsongen-2010. Hade inte erbjudandet om svartviffern kommit mig till kännedom då sas, hade jag fortfarande kört grönviffern idag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Bor tre mil utanför GBG, min ER kostar 4kkr om året på mig via bilsport, en viffer kostar 7500:- på samma bolag. Har iof inte kollat märkesförsäkringen. men frågan är om den blir så mycket lägre.
Skall se om jag hittar någon äldre att prova, annars så får jag kanske titta på en lite nyare.
Oavsett årsmodeller, så har ju de flesta viffrar gått ganska långt, visst att det är en touring hoj, men det känns som en mc på 8000 mil är hyggligt sliten, men jag ser ju gärna att jag är motbevisad.
Skall se om jag hittar någon äldre att prova, annars så får jag kanske titta på en lite nyare.
Oavsett årsmodeller, så har ju de flesta viffrar gått ganska långt, visst att det är en touring hoj, men det känns som en mc på 8000 mil är hyggligt sliten, men jag ser ju gärna att jag är motbevisad.
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=12&t=152pirece skrev:Bor tre mil utanför GBG, min ER kostar 4kkr om året på mig via bilsport, en viffer kostar 7500:- på samma bolag. Har iof inte kollat märkesförsäkringen. men frågan är om den blir så mycket lägre.
Skall se om jag hittar någon äldre att prova, annars så får jag kanske titta på en lite nyare.
Oavsett årsmodeller, så har ju de flesta viffrar gått ganska långt, visst att det är en touring hoj, men det känns som en mc på 8000 mil är hyggligt sliten, men jag ser ju gärna att jag är motbevisad.
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
8000 mil på 20 år är inte särskilt långt... dessutom är VFR bra byggda och ägarna är sällan vildhjärnor. Jag tror att ålder och ägare betyder mer för skicket än milen.pirece skrev:Oavsett årsmodeller, så har ju de flesta viffrar gått ganska långt, visst att det är en touring hoj, men det känns som en mc på 8000 mil är hyggligt sliten, men jag ser ju gärna att jag är motbevisad.
Svårigheten blir nog att hitta en 90-91 överhuvudtaget, känns som att rätt många letar...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Bor *i* Uppsala, grönviffern kostade mig 5000kr hel/hel med Hondas märkesförsäkring his If. Fick den lägre premien efter att ha försäkringsbesiktat hojen på Hela Hojen i Sthlm. Du bor en bra bit utanför Gbg alltså. Måste vara att din ER är så ny som premien är så hög, alt att du är väldigt ung?pirece skrev:Bor tre mil utanför GBG, min ER kostar 4kkr om året på mig via bilsport, en viffer kostar 7500:- på samma bolag. Har iof inte kollat märkesförsäkringen. men frågan är om den blir så mycket lägre.
Kan bli svårt med viffrar runt tjugo år. Det var ju en annan forummedlem som efterfrågade samma sak. Det enda vi kunde hjälpa honom med var gen 86-87,88-89 samt gen 94- och framåt. De är attraktiva verkar det som, antagligen pga klassikerförsäkringen. Lägg sen till att en viffer sällan är hårt körd och tas väl om hand av lugna ägare så har man ett kanonköp.pirece skrev:Skall se om jag hittar någon äldre att prova, annars så får jag kanske titta på en lite nyare.
8000 mil är inga problem. Slå ut det på 20 år; blir 400mil om året. Normalhojen sägs ju gå runt 600mil per så, 8000mil för en tjugo år gammal hoj är mindre än man förväntar sig normalt sett.pirece skrev:Oavsett årsmodeller, så har ju de flesta viffrar gått ganska långt, visst att det är en touring hoj, men det känns som en mc på 8000 mil är hyggligt sliten, men jag ser ju gärna att jag är motbevisad.
Som sagt, har en 97:a med lite drygt 7000mil på mätaren till salu. Och webbservern är i gång med bilderna. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Vet inte om jag tycker min ER är så dyr med 4000 HEL/HEL. Jag fyller 30 i år, så så ung är jag inte i deras papper, givet vis är det skillnad uppåt, men man är ingen 22 åring med nytaget kort.
Kollade in märkesförsäkringen på en 03(den första jag hittade regnummer på) och den hamnade på 10200:- så Bilsport med sina 7500 är ju billiga i jämförelse.
400 mil per år som som du sjävl sa inte så mycket, givetvis. Hade inte ens tänkt på det sättet.
Skall prova en äldre i nästa vecka, sen så skall jag jämföra med en nyare, självklart är det skillnad på dom , men det som återstår att se är om det är värt de pengarna som skiljer.
Tack för era synpunker.
Kollade in märkesförsäkringen på en 03(den första jag hittade regnummer på) och den hamnade på 10200:- så Bilsport med sina 7500 är ju billiga i jämförelse.
400 mil per år som som du sjävl sa inte så mycket, givetvis. Hade inte ens tänkt på det sättet.
Skall prova en äldre i nästa vecka, sen så skall jag jämföra med en nyare, självklart är det skillnad på dom , men det som återstår att se är om det är värt de pengarna som skiljer.
Tack för era synpunker.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Ingen orsak. Glöm inte rapportera tillbaka efter provningarna!pirece skrev:Skall prova en äldre i nästa vecka, sen så skall jag jämföra med en nyare, självklart är det skillnad på dom , men det som återstår att se är om det är värt de pengarna som skiljer.
Tack för era synpunker.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Kör ju en -92 och är nöjd med det. Lite som skiljer mot post -93 men med ett år kvar till klassiker så är det för mig värt massor. Förmodligen för många andra med om man kollar priserna på blocket, finns ingen -91 just nu.
Röd Vfr800 -98
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Gen 90 till 93 är ju samma hoj. Vad skiljer förutom färgerna?Fromm skrev:Kör ju en -92 och är nöjd med det. Lite som skiljer mot post -93 men med ett år kvar till klassiker så är det för mig värt massor. Förmodligen för många andra med om man kollar priserna på blocket, finns ingen -91 just nu.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
post = efteradrian_vg skrev:Gen 90 till 93 är ju samma hoj. Vad skiljer förutom färgerna?Fromm skrev:Kör ju en -92 och är nöjd med det. Lite som skiljer mot post -93 men med ett år kvar till klassiker så är det för mig värt massor. Förmodligen för många andra med om man kollar priserna på blocket, finns ingen -91 just nu.
VFR750F -92, grön
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Menade ju att skillnaden mellan 90-93 och 94-97 inte riktigt är så stor så att man automatiskt avfärdar 90-93 som uråldrigt. Finns förmodligen människor som väljer en pre -92 för samma pengar man kan få en nyare av just försäkringsskäl. Bara mina funderingar. Billigast (undantaget äldre) just nu är en 94 med 10k mil, nästa är en dyrare -93. -87 verkar vara gjorda i nåt exklusivt material..
Röd Vfr800 -98
- Honda-aspirant
- Medlem
- Inlägg: 36
- Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59
Re: Köpefrågor om VFR750-'91
Ett hett tips att få tag på en VFR är att slanga upp en köpes annons medan du letar, det var så jag fick tag på min hoj. Det fanns inga VFR på blocket då men efter att jag annonserade fick jag 3 st erbjudande inom en vecka.
Honda VFR 750 F - 89