Sida 1 av 2
VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 15:34
av VFR_Micke
Hej
Jag äger en VFR 800, 2002. Den har endast gått 3000 mil och är i toppskick. Fullt servad och förvaras i varmgarage vintertid. Jag köpte denna hoj primärt för att att jag inte är en mekare, och ville ha en stabil och bra hoj som går fint och ger minimalt med problem. Jag är inte en race-förare utan mera ute efter att njuta av sporttouring så är nog den typiska kunden för en VFR.
Nu till problemet:
Min hoj har fått en spricka i motorblocket av aluminium. Sprickan mynnar i ett hål för en slang, och går sedan nedåt. Startar uppe på "hyllan" innan cylindern börjar. Kan inte beskriva bättre då jag är ute o reser just nu... Det är en liten spricka men tillräckligt för att ge ett oljeläckage stort nog att förstöra, så hojen går inte att använda och måste repareras. Det är för mig uppenbart att detta måste vara ett fabrikationsfel då det helt enkelt inte blir en spricka i ett aluminiumblock av normalt bruk, och då hojen aldrig varit med om något eller har pressats för hårt. Jag kan inte tänka mig att detta är ett fel som kan vara pga mitt brukande. Jag kan ha fel, men har aldrig ens hört talats om ett motorblock av aluminium som spruckit om det inte varit i samband med någon form av olycka.
Garantin har ju gått ut då hojen är från 2002. Jag har varit i kontakt med Honda Generalagenten för att höra hur de ställer sig till att vara delaktiga i reparationen. Jag inser ju att de inte har något legalt krav på sig, men jag tycker att det vore självklart för dom att vilja hjälpa till som goodwill (i alla fall till viss del) för ett problem som är så uppenbart fabrikationsfel. VFR marknadsförs och säljs ju väldigt mycket på just ryktet att det är en stabil hoj som inte går sönder.
Honda Generalagenten är dock helt kalla och gör det väldigt klart att de absolut inte har nåt intresse att diskutera detta vidare. Lärdomen jag drar av det är ju tyvärr att den "premium" som vi betalar för en VFR inte är värt nåt när det kommer till kritan, Honda känner inget utökat ansvar. Jag inser ju såklart att det är utanför garantiperioden men jag tycker personligen att detta är så uppenbart fabrikationsfel att de i alla fall borde vilja diskutera med mig.
Så nu söker jag en debatt och tips och ideer här på forumet.
-Är det någonting man kan vänta sig? Jag har då aldrig tidigare hört talats om detta som ett problem på VFR.
- Är det rimligt att få hjälp efter garantitid med en liknande situation?
- Finns det någon som har tips på hur jag ska kunna lösa detta utan att byta ut motorn?
- Är VFR "premiumen" mest på pappret?
Låt mig höra vad ni tycker, är jag helt ute o cyklar? Är detta något man bör vänta sig på en VFR efter 3000 mil?
Mvh
Micke
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 15:48
av adrian_vg
Mina personliga tankar och kommentarer nedan.
VFR_Micke skrev:-Är det någonting man kan vänta sig? Jag har då aldrig tidigare hört talats om detta som ett problem på VFR.
Knappast ett typfel. Ganska långt ifrån faktiskt tycker jag. Är du säker på att hojen inte varit omkull och fått en gömd skada som först nu dykt upp, iom att motorn är en bärande del av chassit?
VFR_Micke skrev:- Är det rimligt att få hjälp efter garantitid med en liknande situation?
Inte efter åtta år. Jag förstår Hondas inställning. 8-/
Hur är det nu, vem är det som har bevisbördan i fall där man hävdar fabrikationsfel? Hur länge, antal år, sträcker sig Hondas vagnskadegaranti? Kan du få hjälp av ditt försäkringsbolag (om du har helförsäkring)?
VFR_Micke skrev:- Finns det någon som har tips på hur jag ska kunna lösa detta utan att byta ut motorn?
Kan det svetsas?
VFR_Micke skrev:- Är VFR "premiumen" mest på pappret?
Ingen har väl egentligen påstått att en VFR är "premium". Det de flesta vifferägare tycker är premium (som jag ser det) är att hojen som sådan är så användbar till så mycket. Om det är lika med "premium", så är VFR definitivt en premiumhoj. Honda associeras ofta med kvalitet, jmfm andra japanhojar, men hur det stämmer med verkligheten är nog jag kanske inte rätt person att svara på. Har bara haft tre viffrar hittills, en XL600 från '83 samt två BMX-boxrar från tidigt 80- resp 90tal. Ingen av dem har väl varit direkt dålig på nåt sätt.
Edit: Ingen hoj, oavsett uppfattade kvalitets- eller premiumanspråk, är trots allt immun mot misskötsel.
OBS! Jag påstår inte att du misshandlat hojen!
Vilka förväntningar har *du* på din viffer?
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 16:29
av tersan
Har du möjlighet att lägga upp en bild på skadan? Det är lite lättare att komma med reparationstips om man ser hur det ser ut.
I övrigt uttrycker Adrian väldigt väl mina tankar också.
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 17:12
av Mr_gear
Usch vad tråkigt...

jag har ju ingen större erfarenhet av mc-branchen men tror det fungerar ungefär som bilbranchen och då skulle jag säga att jag tror chansen att generalagenten ska hjälpa till att bekosta reparationen är ganska liten efter så lång tid - trots att det låter som ett uppenbart fabrikationsfel, men får du pratat med någon vettig person hos generalagenten eller lyckas bevisa att det är fabrikationsfel är såklart chansen större att de hjälper...
De vet ju trots allt inte om du har misskött den, eller på dina turer har kört som om du stulit hojen och voltat ut på en åker ett par gånger eller faktiskt talar sanning och har kört som en "kristen motorcyklist"
Din försäkring täcker inte motorskador när hojen är såpass gammal?
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 19:52
av Jimmy.S
det kan inte vara så att vid ventiljusteringen som görs vid 2400mil inte är utförd på riktigt sätt och ev. nånting har lossnat och skapat denna skada? isånafall kan ev. den firman som gjort detta arb. kunna tänka sig att komma fram till en gemensam lösning om du har tur och dom är rädda om sitt rykte, är väl lite pyssel på en v-tec + att det behövs en del specialverktyg som inte har brukats... sen finns det även en form av garanti på utfört arbete på firmor om dom har gjort ett misstag så det är väl det enda tips jag har att du kan kolla närmare på om det inte skedde för väldigt länge sen. Annars är det nog bara att öppna din plånbok och le bittert, jobbar själv som bilmek och generalagenterna betalar aldrig ut godwill så här långt efter tillverkningsdatum om det inte är ett väldigt kännt fel.
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 20:33
av adrian_vg
Mr_gear skrev:[...]kört som om du stulit hojen och voltat ut på en åker ett par gånger eller faktiskt talar sanning och har kört som en "
kristen motorcyklist"
[...]
Vissa av er är så bra på att sammanfatta saker.

Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 21:03
av blacken
adrian_vg skrev:Mr_gear skrev:[...]kört som om du stulit hojen och voltat ut på en åker ett par gånger eller faktiskt talar sanning och har kört som en "
kristen motorcyklist"
[...]
Vissa av er är så bra på att sammanfatta saker.

Och vad är det som är lustigt med det?. Undertecknad är faktiskt med i Tumba Pingstkyrka..
har fått en spricka i motorblocket av aluminium, Startar uppe på "hyllan" innan cylindern börjar
Ehhh? blir lite brydd där, motorblocket på en hoj är nedre delarna av motoorn, medans "hyllan" däruppe innan cylindrarna börjar är topplocket. Så var är skadan igentligen?
det helt enkelt inte blir en spricka i ett aluminiumblock av normalt bruk
Jodå ovanligt är det inte aluminium är inte så djäkla starkt som folk tror, Det brukar uppstå sk: "Gjutmästarboställen" i alu speciellt om det har används dålig kylvätska.
Men är det bara en liten spricka som det pinkar lite olja om , så finns det en uppsjö av produkter som galant fixar dilemmat..
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 21:33
av Mr_gear
adrian_vg skrev:Mr_gear skrev:[...]kört som om du stulit hojen och voltat ut på en åker ett par gånger eller faktiskt talar sanning och har kört som en "
kristen motorcyklist"
[...]
Vissa av er är så bra på att sammanfatta saker.

Nej vad menar du nu?
blacken skrev:
Och vad är det som är lustigt med det?. Undertecknad är faktiskt med i Tumba Pingstkyrka..
Men är det inte så att troende kristna kör mycket lugnare och finare än vi andra?

Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 22:39
av adrian_vg
Mr_gear skrev:Men är det inte så att troende kristna kör mycket lugnare och finare än vi andra?

Det var det jag fann lustigt. Bara för att man är troende måste man inte köra max 3000rpm på sexan; lugnt och försiktigt alltså. Det vara bara det jag menade, inget annat. Inte heller ville jag göra mig lustig över att någon skulle vara troende, eller inte troende för den delen.
Men vi fjärmar oss från ämnet. Fanns det möjlighet att få en bild på var sprickan är, och hur det ser ut?
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: tis maj 10, 2011 22:56
av Tyrannosaurus
Det kan hända att det har blivit en liten miss i gjutprocessen och att sprickor då kan uppstå i gjuten aluminium, men det är mycket ovanligt. Det vanligaste vid gjutmissar är att man för porer i godset.
Att generalagenten skulle ställa upp med någon slags "goodwill" efter så många år kan du nog inte räkna med såvida Honda inte har gått ut men någon slags meddelande att det är ett vanligt fel såsom var fallet med VF-arnas kammar där den förlängda garantin gällde i nästa 10 år.
Fix? Beroende på hur det ser ut och var sprickan finns så kan det gå att svetsa. Problemet är att det kan krävas att man "spräcker" och tömmer blocket för att det ska kunna svetsas utan att det slår sig. Om motorn för övrigt är i bra skick med god historik så kan det vara värt att göra detta. Men det är vinterjobb då det knappast är troligt att man kan svetsa med motorn kvar i ramen även om blocket inte skulle behöva spräckas.
I vissa fall kan det gå att fixa aluminium lödning som kan bli en ganska permanet fix och som inte kräver någon isärtagning. Alternativet är någon tillfälligt fix Metal Padding, kemisk metall eller Plastic Padding. Det kanske inte blir så snyggt men det går att köra utan att den paltar olja tills man kan få det permanent fixat. Kolla isf bara att materialet tål värme.
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: ons maj 11, 2011 05:45
av Mr_gear
adrian_vg skrev:Mr_gear skrev:Men är det inte så att troende kristna kör mycket lugnare och finare än vi andra?

Det var det jag fann lustigt. Bara för att man är troende måste man inte köra max 3000rpm på sexan; lugnt och försiktigt alltså. Det vara bara det jag menade, inget annat. Inte heller ville jag göra mig lustig över att någon skulle vara troende, eller inte troende för den delen.
Men vi fjärmar oss från ämnet. Fanns det möjlighet att få en bild på var sprickan är, och hur det ser ut?
Hela saken var väldigt oseriöst menad från min sida - jag hoppas att alla förstod det och att inte blacken(eller någon annan) tog illa upp av detta
Nej nu har det blivit lite väl o.t - tillbaka till ämnet...
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: ons maj 11, 2011 08:42
av blacken
Mr_gear skrev:adrian_vg skrev:Mr_gear skrev:Men är det inte så att troende kristna kör mycket lugnare och finare än vi andra?

Det var det jag fann lustigt. Bara för att man är troende måste man inte köra max 3000rpm på sexan; lugnt och försiktigt alltså. Det vara bara det jag menade, inget annat. Inte heller ville jag göra mig lustig över att någon skulle vara troende, eller inte troende för den delen.
Men vi fjärmar oss från ämnet. Fanns det möjlighet att få en bild på var sprickan är, och hur det ser ut?
Hela saken var väldigt oseriöst menad från min sida - jag hoppas att alla förstod det och att inte blacken(eller någon annan) tog illa upp av detta
Nej nu har det blivit lite väl o.t - tillbaka till ämnet...
Det är lugnt, men det är alltid roligt att driva lite med Herr Adrian i all vänskaplighet, han behöver lite mothugg då och då för att hålla sin magsyra på en acceptabel nivå
Men osökt så kommer jag att tänka på AluTite,
http://www.jula.se/alutite-2-mm-2-pack-214010 kan vara ett användbart alternativ till reperation på plats så att säga. Och hållbart lär det ju vara åsså..
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: ons maj 11, 2011 09:43
av adrian_vg
blacken skrev:Det är lugnt, men det är alltid roligt att driva lite med Herr Adrian i all vänskaplighet, han behöver lite mothugg då och då för att hålla sin magsyra på en acceptabel nivå
Din omtanke om mitt välbefinnande värmer inombords. ;*)
Alla såna där "kemiska" metaller, är de permanenta lösningar verkligen, eller bara nåt man gör i vägkanten edyl?
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: ons maj 11, 2011 09:49
av tersan
adrian_vg skrev:Alla såna där "kemiska" metaller, är de permanenta lösningar verkligen, eller bara nåt man gör i vägkanten edyl?
Beror helt på vad det är som ska fixas, men i många fall duger det som en permanent lagning.
Re: VFR 800 reparation vs den "Premium" vi betalar för VFR
Postat: ons maj 11, 2011 09:54
av adrian_vg
tersan skrev:adrian_vg skrev:Alla såna där "kemiska" metaller, är de permanenta lösningar verkligen, eller bara nåt man gör i vägkanten edyl?
Beror helt på vad det är som ska fixas, men i många fall duger det som en permanent lagning.
Som i detta fallet?
Nu vet vi ju inte hur skadan ser ut, men om motorn är en bärande del i ramen, vågar man sig på en "kemisk" lagning öht?