Tänker köpa en VFR

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

Tänker köpa en VFR

#1 Inlägg av Alming »

Hej, skall titta på och förhoppningsvis köpa en sån i helgen.
Vad skall jag titta efter, vad finns det för vanliga fel?
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#2 Inlägg av Lt.Dan »

Vad är det för årsmodell ? Jag vet att på tidigare modeller så har en del haft problem med att spänningsregulatorn, den blir för varm och går sönder. Sen så tycker jag personligen att gen 6 (02 och nyare) har ett "modernare" utseende (nu blir jag väll antagligen hängd här i forumet :roll: ) Men alla har vi ju olika smak och tur är väll det :)

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

#3 Inlägg av jacken »

Lägg händerna på sadel och blunda,känns det bra så köp :P

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#4 Inlägg av Henning »

Jacken, man får inte glömma att himla med ögonen under ögonlocken och mumla också! ;)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Proteus
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jun 27, 2006 13:35
Ort: Vänersborg

#5 Inlägg av Proteus »

Nu vet jag inte vilken årsmodell du tittar på men fram t.om -87 (tror jag det var) så hade dom lite problem med för trånga oljekanaler till topparna så dom käkade kamaxlar. Detta är bara ett problem om man inte låter motorn komma upp i arbetstemperatur innan man gasar på. -88 och framåt var detta problem åtgärdat så faller cykeln dig i smaken så slå till! :D
VFR750F -87
Semper in primis

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#6 Inlägg av Qwerty »

Jag tycker skicket på hojen säger mer än div service böcker. Bedöm skicket och hur du tror den är körd, servad och behandlad, oftast så stämmer det överens.
Efersom modellen är känd för att bara rulla och rulla och rulla så kan du lägga krutet på att kika på bromsar, lack och tillbehör. Sen kikar du efer servicebok och dokumenterad service. Många VFRer har fått tjäna sina mästare som touringhoj och därför rullat ett par tusen mil. Därför har många rullat långt. Å en touringkörd hoj har ju fått gått långa dags etapper och då få kallstarter och varvstoppskörande, dvs en med lite fler mil kan vara bättre än en med färre.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Alming »

Hej, jag köpte hojen, som var en -89.
Röd.

Jag är dock lite bekymrad. Skall besiktiga den på onsdag denna veckan.
Ljudnivån är ganska livlig. Det är inte orginalsystem på den.
Vad det är för system vet jag inte.

Men hur kan jag göra för att få ner ljudnivån inför besiktningen?
Går det att trycka ner något?

Har aldrig pillat med ljudnivån på en MC förr...
Är det orginal med 4-1 system på VFR -89 eller hade dem orginal 2 dämpare?
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#8 Inlägg av viffer »

Alming skrev:Hej, jag köpte hojen, som var en -89.
Röd.

Jag är dock lite bekymrad. Skall besiktiga den på onsdag denna veckan.
Ljudnivån är ganska livlig. Det är inte orginalsystem på den.
Vad det är för system vet jag inte.

Men hur kan jag göra för att få ner ljudnivån inför besiktningen?
Går det att trycka ner något?

Har aldrig pillat med ljudnivån på en MC förr...
Är det orginal med 4-1 system på VFR -89 eller hade dem orginal 2 dämpare?
Pilla in diskbollar som består av stålnät i ljuddämparen inifrån (från kröken) häng dom i en bit ståltråd så du kan rycka ur dom sen.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#9 Inlägg av Henning »

Original var det 2 burkar på dem.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#10 Inlägg av Alming »

TAck för tipset. får prova det om jag får underkänt.
Lyssnade när kompisen drog iväg och provkörde, den väsnas inte så fruktansvärt mycket. hör ju värre varje dag ute på vägarna.
De kanske byter dämpare tillbesiktning men men.

OK, så det var 2 orginal. Och hur godkänt är det med 4-1 då? OK eller inte OK.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Roosterman
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: sön jun 04, 2006 22:05
Ort: Söderåkra

#11 Inlägg av Roosterman »

Alla system är mer eller mindre godkända;)
Det gäller bara att få ner ljudnivån till maximalt 103dB vid ett för hojen specat varvtal...
Regbesiktade en tyskimorterad Suka en gång med ett hemmabyggt avgas bestående av en Simon billjuddämpare=)
Inga probs.

/Loud pipes save lives =)
Burn baby, BUUUURN =)

VFR800Fi-01 + KLX650R-99

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#12 Inlägg av Alming »

Roosterman skrev:Alla system är mer eller mindre godkända;)
Det gäller bara att få ner ljudnivån till maximalt 103dB vid ett för hojen specat varvtal...
Regbesiktade en tyskimorterad Suka en gång med ett hemmabyggt avgas bestående av en Simon billjuddämpare=)
Inga probs.

/Loud pipes save lives =)
Ok, jag hoppas verkligen att det går igenom.

Det kanske inte är någon fara alls med ljudet, men jag blev överaskad av nivån, för jag har inte själv haft en hoj med mycket ljud förrut. Haft tysta cyklar :D
Det ger sig i morgon!
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#13 Inlägg av Henning »

"Loud pipes save lives"

Myternas myt...

Den som kan påvisa någon form av belägg för att detta skulle vara sant vinner en riktigt j-a stor stark.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#14 Inlägg av Andersson »

Henning skrev:"Loud pipes save lives"

Myternas myt...

Den som kan påvisa någon form av belägg för att detta skulle vara sant vinner en riktigt j-a stor stark.

/H
Man hörs ju när man kommer och därför blir folk mer uppmärksamma = kanske spar nått liv? :roll:

Fast å andra sidan om alla vore som jag, dvs vrider nacken av sig för att se vad det är för nått skoj som kommer brummandes och kanske tar lite väl mycket uppmärksamhet från vägen så kanske det inte vore så bra.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#15 Inlägg av Henning »

:)

OK, ge dig själv tre olika exempel där öppna rör kan ha förhindrat en olycka:

A) Omkörning på motorväg?
B) Skymd korsning där bilist skall/skulle svänga vänster?
C) Gående vid skymt övergångsställe?

MÖJLIGEN kan en gående, om han annars är MC-förare, tänka sig att här kommer en R-hoj farande, bäst jag ser mig för lite extra...

Tyvärr, jag tror inte på devisen. :)

Eller har du fler förslag på incidentscenarion?

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Skriv svar