Sida 1 av 3

Hur varm ska motorn bli?

Postat: ons jun 08, 2011 19:20
av stryker
Hei!

Undrar hur varm en motorn skal bli ägentligen? Då menar jag på motorblocket, min blir så varm att jag inte klara å hålla handen på blocket mer än ca 2sek. Skal den bli så varm? Vfr 750 f 1986.

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: ons jun 08, 2011 20:35
av tersan
stryker skrev:Hei!

Undrar hur varm en motorn skal bli ägentligen? Då menar jag på motorblocket, min blir så varm att jag inte klara å hålla handen på blocket mer än ca 2sek. Skal den bli så varm? Vfr 750 f 1986.
Varför vill du kunna hålla handen på blocket? :?

Kylvätskan håller utan problem över 100 grader, oljan kan bli ännu varmare. Med andra ord blir blocket rejält varmt, ja...

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: ons jun 08, 2011 21:05
av Falk78
Har själv också undrat varför den blir så varm :wink: Dock så blir det hett om arslet som tusan på högersida där regulatorn sitter men har fått förklarat att den ska bli väldigt varm.

Synd att man ska vara så nojjig då det förstör åkar glädjen men det beror väl på att man är rädd om grejerna :)

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: ons jun 08, 2011 21:49
av Tommy Gsson
Falk78 skrev:Har själv också undrat varför den blir så varm :wink: Dock så blir det hett om arslet som tusan på högersida där regulatorn sitter men har fått förklarat att den ska bli väldigt varm.

Synd att man ska vara så nojjig då det förstör åkar glädjen men det beror väl på att man är rädd om grejerna :)
Kolla så att plåten som ska avleda värme från bakre cylindrarna sitter kvar, sitter från toppen och bakåt mot ramen.

http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1988 ... _3100.html

Nr 15 på fichen.
T.

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: tor jun 09, 2011 14:40
av HondaVFR
Kom ihåg att en yta från 50 grader och högre kan man inte hålla
handen på särskilt länge...........

Handkänning för att avgöra om motortemp är för hög
på en motor därmed inte så stor vits med

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: tor jun 09, 2011 15:29
av adrian_vg
Värt att nämna är att viffermotorerna följer motortemptrenden ganska så bra, som jag förstått det. Åttio- och nittiotalsmodellerna skulle gå så svalt som möjligt, medan senare motormodeller skulle gå så varma som möjligt. Trendigt värre alltså. 8*)

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: tis jun 14, 2011 14:11
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Värt att nämna är att viffermotorerna följer motortemptrenden ganska så bra, som jag förstått det. Åttio- och nittiotalsmodellerna skulle gå så svalt som möjligt, medan senare motormodeller skulle gå så varma som möjligt. Trendigt värre alltså. 8*)
Det där stämmer inte. Det blir lika varmt på 80-90-talare varav många luftkylda som blir ännu varmare.
Om jag har fattat rätt så hade du en gammal "svarv" på den tiden. Det är väl klart att en tusenkubikare på 60 hk och utstående "hängpattar" med jättekylflänsar inte blir så varm :wink:

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: tis jun 14, 2011 15:48
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det där stämmer inte. Det blir lika varmt på 80-90-talare varav många luftkylda som blir ännu varmare.
Om jag har fattat rätt så hade du en gammal "svarv" på den tiden. Det är väl klart att en tusenkubikare på 60 hk och utstående "hängpattar" med jättekylflänsar inte blir så varm :wink:
Nej, jag menade min viffrar; 90-97-00. En gammal luftkyld BMW R100RS på 70hk är inte riktigt tillförlitlig när det gäller motortemperaturer. 8*)

Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: tis jun 14, 2011 16:08
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
Ok? Tightare toleranser i dom nyare kanske?

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: tis jun 14, 2011 16:21
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
Ok? Tightare toleranser i dom nyare kanske?
Kanske. Eller så låter man dem bara gå varmare mha termostaten.

Re: Hur varm skal motorn bli?

Postat: tis jun 14, 2011 17:01
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
Ok? Tightare toleranser i dom nyare kanske?
Kanske. Eller så låter man dem bara gå varmare mha termostaten.
Då kan det vara läge att byta den, för en något svalare motor ger bättre effekt.

Re: Hur varm ska motorn bli?

Postat: tis jun 14, 2011 17:05
av Donner
En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare. Luftkylt och kat passar väl inte så bra ihop :roll:

Re: Hur varm ska motorn bli?

Postat: tis jun 14, 2011 17:18
av Tyrannosaurus
Donner skrev:En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare. Luftkylt och kat passar väl inte så bra ihop :roll:
Gå renare? Kanske. Slitaget tvivlar jag på och effekten har visat sig på bana där många hojar har mindre effekt i mål än när dom startar, ju varmare desto mindre. Det märktes extra tydligt när de flesta körde luftkylt och motorerna blev riktigt varma. Honda som var en av de första vattenkylda (tror det var urVF:en RS1000RW) hade inte mest effekt vid start, men vann på jämnhet och vrid vilket iofs sabbade dåvarande bakdäcket, men det var en annan sak.

Det finns en optimal arbetstemperatur för motorer, men jag vet inte exakt var den är, men det är under 100 grader.

Re: Hur varm ska motorn bli?

Postat: tis jun 14, 2011 17:20
av blacken
Då kan det vara läge att byta den, för en något svalare motor ger bättre effekt.
Har också för mig att den optimala tempen på kylvattnet/motorn ska vara 90 till 92 grader, sedan så frestar det mera på materialet i knoten..

Re: Hur varm ska motorn bli?

Postat: tis jun 14, 2011 17:26
av blacken
En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare
Njaaee, vetefasen om man kan lägga ett större bifall till det påståendet, glutta på gamla HD till exempel där bakre burken blev ganska så oval efter en säsong på grund av att den gick fasen så mycket varmare än främre. Känner till en som kunde släppa ner kolven på vilken ledd som helst på sin HD vid vinteröversynen. :lol: Eller vilken äldre luftkyld burk som helst, som fick dom mest skumma egenskaper/fel vid varmare temperaturer..