Hur kollar ni oljan?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Hur kollar ni oljan?

#1 Inlägg av Fromm »

Tjo alla

Kanske har avhandlats tidigare men iaf.
Hur kollar ni oljan. Varm motor, centralstöd, vila 3 min, sticka löst istoppad?
Verkar finnas olika varianter och jag blir inte riktig klok på vad som är mästarsättet.
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur kollar ni oljan?

#2 Inlägg av tersan »

Fromm skrev:Tjo alla

Kanske har avhandlats tidigare men iaf.
Hur kollar ni oljan. Varm motor, centralstöd, vila 3 min, sticka löst istoppad?
Verkar finnas olika varianter och jag blir inte riktig klok på vad som är mästarsättet.
Med risk att få på nöten av nån som lusläst instruktionsboken (brukar vara jag... men nu får jag ta det ur minnet): centralstöd och stickan löst istoppad. All olja ska ha runnit ner, så har man nyss kört behöver man vänta en stund. Normalt kollar jag alltid oljan med genomkall motor, typ innan jag ska ut och åka.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur kollar ni oljan?

#3 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Med risk att få på nöten av nån som lusläst instruktionsboken (brukar vara jag... men nu får jag ta det ur minnet): centralstöd och stickan löst istoppad. All olja ska ha runnit ner, så har man nyss kört behöver man vänta en stund. Normalt kollar jag alltid oljan med genomkall motor, typ innan jag ska ut och åka.
Jag gör som du. Inga nötter här inte. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hur kollar ni oljan?

#4 Inlägg av blacken »

Eller så tjackar du dig en gammal Trajja eller HD, när det slutar att skvätta olja överallt , så är det dags att fylla på. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Hur kollar ni oljan?

#5 Inlägg av HondaHasse »

:claugh
Ja det är också en metod...

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur kollar ni oljan?

#6 Inlägg av tersan »

På ett annat forum jag frekventerar så har det faktiskt förekommit att man levt i tron att oljetryckslampan är en varningslampa för låg oljenivå. Med andra ord fyller man på när lampan tänds. Tyvärr är det inte alla motorer som överlever en sån oljekoll... rekommenderas inte.

Eller Ferrariägaren som vid en bankörning på Sviestad undrade varför Testarossan han köpt till sin fru (!) verkade gå trögt... en kompis till mig var på plats och tillkallades. Hela motorrummet visade sig vara svart av oljesöl, och när påfyllningslocket lyftes så var det olja ända upp... ägaren sa glatt att han kollat och fyllt på olja inför bankörningen. Genom att lyfta på oljelocket och fylla till kanten. Rekommenderas inte heller...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Hur kollar ni oljan?

#7 Inlägg av Fromm »

Kör på som vanligt mao :)
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Hur kollar ni oljan?

#8 Inlägg av Since-2009 »

Tittar i fönstret mellanåt och byter var 600 mil... minst :wink:
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur kollar ni oljan?

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Eller så tjackar du dig en gammal Trajja eller HD, när det slutar att skvätta olja överallt , så är det dags att fylla på. :lol:
Jag har haft en bil med liknande egenskaper. Min första, en sur Volvo 142 (även kallad "hund40". Fick fylla i en liter olja vid varje tankning. Å andra sidan såg jag inte bakomvarande trafik i backspegeln när jag släppte gasen från 70 och uppåt utan bara en stort blått moln.
Vill minnas att killen jag hade köpt den av sa att den var renoverad... Oja! :roll: Och jag var vid den tidpunkten för grön för att kolla närmare :oops: (läropengar, även om det inte var mycket)
tersan skrev:Eller Ferrariägaren som vid en bankörning på Sviestad undrade varför Testarossan han köpt till sin fru (!) verkade gå trögt... en kompis till mig var på plats och tillkallades. Hela motorrummet visade sig vara svart av oljesöl, och när påfyllningslocket lyftes så var det olja ända upp... ägaren sa glatt att han kollat och fyllt på olja inför bankörningen. Genom att lyfta på oljelocket och fylla till kanten. Rekommenderas inte heller...
En snubbe jag kände gjorde något liknande. Ringde och frågade mig vad man bör göra innan avställning. Jag informerade om lämpliga åtgärder inkl. att hälla i en skätt olja i tändstifthålen.
Mycket riktigt, han hällde i en "skätt" olja och skruvade tillbaka stiften. När det var dags för start på våren gick inte motorn runt och han förstod absolut inte varför. När en polare tittade på hojen och hittade "felet" så blev snubben sur på mig(?!) och tyckte att jag var amatör.
Polarn och jag fick oss iaf ett gott skratt efteråt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Hur kollar ni oljan?

#10 Inlägg av Tommy Gsson »

tersan skrev:På ett annat forum jag frekventerar så har det faktiskt förekommit att man levt i tron att oljetryckslampan är en varningslampa för låg oljenivå. Med andra ord fyller man på när lampan tänds. Tyvärr är det inte alla motorer som överlever en sån oljekoll... rekommenderas inte.

Eller Ferrariägaren som vid en bankörning på Sviestad undrade varför Testarossan han köpt till sin fru (!) verkade gå trögt... en kompis till mig var på plats och tillkallades. Hela motorrummet visade sig vara svart av oljesöl, och när påfyllningslocket lyftes så var det olja ända upp... ägaren sa glatt att han kollat och fyllt på olja inför bankörningen. Genom att lyfta på oljelocket och fylla till kanten. Rekommenderas inte heller...
Torrsump.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur kollar ni oljan?

#11 Inlägg av tersan »

Tommy Gsson skrev:
tersan skrev:På ett annat forum jag frekventerar så har det faktiskt förekommit att man levt i tron att oljetryckslampan är en varningslampa för låg oljenivå. Med andra ord fyller man på när lampan tänds. Tyvärr är det inte alla motorer som överlever en sån oljekoll... rekommenderas inte.

Eller Ferrariägaren som vid en bankörning på Sviestad undrade varför Testarossan han köpt till sin fru (!) verkade gå trögt... en kompis till mig var på plats och tillkallades. Hela motorrummet visade sig vara svart av oljesöl, och när påfyllningslocket lyftes så var det olja ända upp... ägaren sa glatt att han kollat och fyllt på olja inför bankörningen. Genom att lyfta på oljelocket och fylla till kanten. Rekommenderas inte heller...
Torrsump.
T.
Förvisso, men han hade lyckats fylla olja direkt i motorn...
VFR750F -92, grön

Skriv svar