Larm för hojen - vad välja

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Larm för hojen - vad välja

#1 Inlägg av Blåviffer »

Har precis fått veta att min garagelänga ska rivas och nya garage byggas i samband med ett nytt äldreboende ska bli till. Under tiden får man bara plats utomhus och nya garagen lär inte vara klara innan vintern skulle jag tro. Tyvärr fick jag reda på det nu en vecka innan jag ska vara ute så det blir tight med tid att flytta ut. Första brevet tycks inte kommit hem till mig :evil:. Verkar vara skriande brist på garage i övrigt men fick tag på en plats i annan annan länga i stan. Problemet med den som jag ser det är att den saknar mellanväggar så i princip kan alla 10-20 som har plats där komma in till min plats. Jag funderar därför på att sätta på nån form av larm för att avskräcka folk från att pilla, peta eller värre. Har sett en del varianter med kombinerat bromskivelås och larm. Fast jag har ingen aning om vad som är bra, prisvärt och så vidare. Är det nån som har några tips eller erfarenheter av sådana prylar så tar jag tacksamt emot.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Larm för hojen - vad välja

#2 Inlägg av adrian_vg »

Har fått uppfattningen, via dem som har ett sånt, att larmade skivbromslås behöver ruskas om riktigt bra innan det larmar. Samma sak med mitt "typiska" vanliga fast monterade Spyball-larm. Man kan pilla runt en hel del utan att det larmar.

Skaffa larm för all del, vilket larm som helst är bättre än inget alls, men kombinera med ett kapell så att bågen inte syns.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Larm för hojen - vad välja

#3 Inlägg av Donner »

Ett larm avskräcker ju nån iaf. Som sagt, bättre vilket larm som helst än inget alls.

Det viktigaste är dock att låsa fast hojen i nåt om man vill ha den kvar, typ stolpe eller nåt liknande.

Ett larm med rörelsesensor som reagerar när nån vill pilla på hojen är bra.

Själv köpte jag ett Hawk larm på eBay och det verkar funka bra. Ställbar känslighet och startspärr. Rör nån hojen så tjuter sirenen till för att varna, fortsätter dom pilla så blir det fullt larm. Batteribackup är bra att ta med så hojen larmar om nån kopplar ur batteriet.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Larm för hojen - vad välja

#4 Inlägg av Blåviffer »

Donner skrev:Ett larm avskräcker ju nån iaf. Som sagt, bättre vilket larm som helst än inget alls.

Det viktigaste är dock att låsa fast hojen i nåt om man vill ha den kvar, typ stolpe eller nåt liknande.

Ett larm med rörelsesensor som reagerar när nån vill pilla på hojen är bra.

Själv köpte jag ett Hawk larm på eBay och det verkar funka bra. Ställbar känslighet och startspärr. Rör nån hojen så tjuter sirenen till för att varna, fortsätter dom pilla så blir det fullt larm. Batteribackup är bra att ta med så hojen larmar om nån kopplar ur batteriet.
Jag har bestämt mig för att den kommer stå i det sämre garaget. Jag antar att det är bättre att den åtminstone står inomhus - så att låsa fast i stolpe blir det nog inte. Däremot vill jag gärna avskräcka de övriga i längan (eller deras kompisar & barn mm) från att pilla, peta, provsitta osv. Då verkar det bra med den typen du har. Var får man tag på det om man inte ska köpa det på ebay och kostnad ungefär? Startspärr har jag ju faktiskt redan på min men det kanske inte avskräcker? En tjuv kan ju alltid lasta hojen och byta det som behövs senare. En still undran - varför bygger man såna skitgarage? Borde inte kostat så många kr extra att åtminstone sätta nån liten skiva mellan platserna.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Larm för hojen - vad välja

#5 Inlägg av Donner »

Jag vet faktiskt inte om det finns nån svensk återförsäljare. Men kolla på http://www.hawkcaralarm.com/

Jag betalade ca 450kr :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Larm för hojen - vad välja

#6 Inlägg av Fromm »

Köpt ett sånt http://cgi.ebay.co.uk/CYCLONE-MOTORBIKE ... 2c4eb03012 har dock bara nästan kopplat in det ;)
Röd Vfr800 -98

Skriv svar