Sida 1 av 2
Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 12:21
av HandLegger
På alla mina andra hojjar har jag låtit bensinkranen stå i läge on, även under vinterförvaring.
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 12:33
av tersan
HandLegger skrev:På alla mina andra hojjar har jag låtit bensinkranen stå i läge on, även under vinterförvaring.
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
Visst är det väl en kran? Du har ju reservläge på den också. Jag låter den alltid vara On.
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 12:48
av HandLegger
tersan skrev:HandLegger skrev:På alla mina andra hojjar har jag låtit bensinkranen stå i läge on, även under vinterförvaring.
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
Visst är det väl en kran? Du har ju reservläge på den också. Jag låter den alltid vara On.
Ok, tack!
Jag har inte hunnit läsa på ännu. Jag fick med Haynes verkstadshandbok så jag får väl plugga på lite nu.
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 19:26
av blacken
Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 19:37
av HandLegger
blacken skrev:Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Jag har ett vred (cirkelrunt). Det sitter rakt under vä styrhalva inskuret i kåpan.
Vet ej om det är vakum eller ej. Kanske någon annan vet, det är en 91a.
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 19:45
av blacken
HandLegger skrev:blacken skrev:Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Jag har ett vred (cirkelrunt). Det sitter rakt under vä styrhalva inskuret i kåpan.
Vet ej om det är vakum eller ej. Kanske någon annan vet, det är en 91a.
På min 91:a så är det inte vakuumkran. Men det kan variera tydligen, enda sättet är att du lyfter upp tanken i bakkant, och ser om det går en slang ifrån kranen till någon av insugen och som är tunnare än soppaslangen...
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 19:57
av HandLegger
blacken skrev:HandLegger skrev:blacken skrev:Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Jag har ett vred (cirkelrunt). Det sitter rakt under vä styrhalva inskuret i kåpan.
Vet ej om det är vakum eller ej. Kanske någon annan vet, det är en 91a.
På min 91:a så är det inte vakuumkran. Men det kan variera tydligen, enda sättet är att du lyfter upp tanken i bakkant, och ser om det går en slang ifrån kranen till någon av insugen och som är tunnare än soppaslangen...
Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 20:01
av blacken
Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..

Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 20:17
av riktigadavid
blacken skrev:Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..

Intressant... Vad ger det för effekt? Var läcker soppan, den borde väl inte kunna komma nån annanstans än till cylindern? Och det borde väl isf visa sig när man startar upp den om det har hänt?
Jag själv stänger aldrig av kranen och det funkar bra, men jag är andra sidan nybörjare och har sedan jag köpte hojen inte haft den stående längre än en vecka.
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 20:22
av blacken
riktigadavid skrev:blacken skrev:Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..

Intressant... Vad ger det för effekt? Var läcker soppan, den borde väl inte kunna komma nån annanstans än till cylindern? Och det borde väl isf visa sig när man startar upp den om det har hänt?
Jag själv stänger aldrig av kranen och det funkar bra, men jag är andra sidan nybörjare och har sedan jag köpte hojen inte haft den stående längre än en vecka.
Soppa i cylindern, ingen höjdare, för den rinner ner i tråget och "förbättrar" oljans förmåga att smörja,

och det är dit som soppan rinner efter att den har "såsat" ner i cylindern..
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 20:29
av HandLegger
Det stämmer, jag har sett det på en gammal gsx1100r.
De hojjarna drar en väldig massa olja, runt 1 liter/100 mil.
Jag drar slutsatsen att dessa gamla sukkor har så stora toleranser
mellan kolvringar och cylinderfoder att soppan kan leta sig ner.
Men Honda har inte sådana toleranser vad jag vet.
Hmm...detta blev svårt. Soppakran på - soppakran av, det är frågan.
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tis jun 21, 2011 21:11
av riktigadavid
Okej, det kan jag köpa. Jag ska nog börja stänga av efter varje körning.
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: ons jun 22, 2011 21:05
av blacken
HandLegger skrev:Det stämmer, jag har sett det på en gammal gsx1100r.
De hojjarna drar en väldig massa olja, runt 1 liter/100 mil.
Jag drar slutsatsen att dessa gamla sukkor har så stora toleranser
mellan kolvringar och cylinderfoder att soppan kan leta sig ner.
Men Honda har inte sådana toleranser vad jag vet.
Hmm...detta blev svårt. Soppakran på - soppakran av, det är frågan.
ALLA motorer läcker genom kolvarna/kolvringarna om det rinner in sås i cylindrarna..
Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tor jun 23, 2011 07:33
av HondaVFR
Stänger aldrig av bensinkranen mellan körningarna
Inga problem haft med det
Stängs bara av under vinterförvaringen ( då för att inte riskera
ev liten tillförsel av bensin i de dränerade förgasarna)
Skulle gissa att slitaget och ev uppkommande läckage i bensinkranen
kan öka om man öppnar och stänger den stup i kvarten

Re: Bränslepumpen on eller off?
Postat: tor jun 23, 2011 09:54
av Tommy Gsson
HondaVFR skrev:Stänger aldrig av bensinkranen mellan körningarna
Inga problem haft med det
Stängs bara av under vinterförvaringen ( då för att inte riskera
ev liten tillförsel av bensin i de dränerade förgasarna)
Skulle gissa att slitaget och ev uppkommande läckage i bensinkranen
kan öka om man öppnar och stänger den stup i kvarten

Snarare tvärs om eller lite blandat, när kranen står i ett läge hela tiden så fastnar den lite grann, när man sen vrider den så sliter man loss partiklar ur packningen. Men om man vrider den många gånger om dagen så kommer ju det rent mekaniska slitaget att slita ut den.
Så det bästa är nog att vara en god svensk och vrida den lagom många gånger.
T.