Är VFR bra?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
C O
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 14, 2008 09:36
Ort: Kävlinge

Är VFR bra?

#1 Inlägg av C O »

Kan inte någon skriva något intressant, detta forum håller på att dö, för mycket självgodhet. Komk igen ge mig mothugg. VFR en okej hoj men inget som frälser världen.
Vad krävs av en bra mc-.
Motor
Chassi
Prestanda
vad mer??

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: kom igen

#2 Inlägg av blacken »

Rimlig prislapp och humanare premier..:) Men håller till en viss mån med dig, vfr:n är en trevlig knarr, men den saknar sukans brutala karaktär och tyngd på vägen..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: kom igen

#3 Inlägg av Donner »

VFR är bra på allt men inte bäst på nåt....enkelt förklarat. Att man väljer en VFR är såklart mångsidigheten.

Klart att det finns "bättre" hojar inom vissa områden, snabbare, bättre väghållning, lägre vikt mm osv.

Du kan smiska en VFR på bana och ha kul med dina 100-110hk och du kan köra på semester till Norge om du vill.

Sen tycker jag att en viktig detalj man inte skall glömma är hållbarheten, en VFR håller och är av bra kvalitet. Dock finns det svagheter som laddningsregulator men det går ju att bygga om.

Detta forum håller inte på att dö, tack o lov är det inte samma stuk här som på vissa andra forum.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: kom igen

#4 Inlägg av Mister »

Den är funkar till allt. Jag är nu inne på min tredje... Få om någon hoj har den kombinationen som Vfr har. Att dra ner till skåneland och köra bana en heldag för att nästa dag köra en touringrunda på 50 mil är få hojar gjorda för. Sen motorn, är ett kapitel för sig. Den kombinerar det bästa från radfyra och twin .... :)

Vilken annan hoj klarar det ovan ?

Sen forumet .... det är snarare nån sorts virtuell märkesklubb. Forumet brukar uppmärksammas som klubb, även från mc tidningar. Det finns Vfr träff en gång/år. Det finns många gemensamma körningar t o m till Norge och Österrike. Spontankörningar och träffas vid bankörningar. Så aktivitet finns i hög grad då även i IRL och inte bara begränsat till internet
Senast redigerad av Mister den fre jun 24, 2011 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: kom igen

#5 Inlägg av blacken »

Vilken annan hoj klarar det ovan
GSX 750/1100, GSF 1200, GSX 1300R, Klarar av det galant och är lika "skottsäkra" som VFR. + dom har faaan så mycket mera "gruumpff" i spisarna, liasom Honda har ju inget som ens kommer i närheten av dom. Och är det race och bana som man har som huvud intresse, så är ju GSX 1000 R den ultimata maskinen. För att inte tala om Ducati eller nyare trajjer som har betydligt mera "själ" i sig vid "inspirerad" körning på kurviga vägar, än var VFR har...
Vad som talar för VFR är att den är så "lagom" så att säga, men den är ett as att skruva med, om man jämför med föregående modeller..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ÄR VFR bra?

#6 Inlägg av adrian_vg »

C O skrev:Kan inte någon skriva något intressant, detta forum håller på att dö, för mycket självgodhet. Komk igen ge mig mothugg. VFR en okej hoj men inget som frälser världen.
Vad krävs av en bra mc-.
Motor
Chassi
Prestanda
vad mer??
Svårt att inte vara självgod när man hittat en så bra hoj, tycker du inte? 8*)

Nä, seriöst, visst finns det bättre hojar som gör enstaka grejor bättre än vår viffer, men väldigt få som gör så många grejor så pass bra ändå.

Motor: Mer kraft vore ju kul att ha, men det som finns räcker ju i 90% av fallen. Vill man ha ännu mer är en sporttoruinghoj som VFR inte rätt sorts hoj för dig ändå. De flesta ligger väl vanligtvis på runt 4000-5000rpm på sin viffer vid vanlig körning, motorn utvecklar då runt 50hk. Ungefär samma storleksordning på andra hojar också.

Chassi: Ramen är stabil och cykeln vobblar inte, varken med packning eller under inspirerad ensamkörning på bana eller landsväg. Vad mer kan man begära? USD-gaffel skulle väl se kul ut, men behövs det verkligen? Förvisso vore en roligare bakdämpare med inställningsmöjlighet utan verktyg (fjärrinställning) något riktigt bra att ha, men så ofta justerar man inte dämpet bak, iaf inte utifrån min egen erfarenhet. Jag pulade mycket med dämpet och fjädringen precis efter att jag köpt svartviffern och inför passagerarkörning. Samma sak med grönviffern, men efter det, när man hittat rätt avstämmning fram och bak har det fått vara.

Prestanda: Lite samma som Motor. Mycket vill ha mera, men med tanke på det tänkta användningsområdet, är originalinställningen bra. Det blir en lugn körning. Å andra sidan är det få vifferpiloter som inte bytt till ett tredjepartsslipon. 8*) Men det handlar ju mest om kosmetika för att få ett roligare ljud ur sin båge.

Vad mer: Inget mer, typ. 8*}
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: ÄR VFR bra?

#7 Inlägg av tersan »

C O skrev:Kan inte någon skriva något intressant...
Jovisst, vad tycker du är intressant då?
Det är ett VFR-forum... inte spurthoj.com eller SMC...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: ÄR VFR bra?

#8 Inlägg av HandLegger »

C O skrev:Kan inte någon skriva något intressant, detta forum håller på att dö, för mycket självgodhet. Komk igen ge mig mothugg. VFR en okej hoj men inget som frälser världen.
Vad krävs av en bra mc................
En hyfsat bra förare :wink:
Jag var inte tillräckligt bra för ca 2 veckor sedan :cry: vilket resulterade
i 1st skrotad gsx750 och 2 st skrotade revben, en sargad axel och en handled som
kunde funkat bättre nu.
Men en Viffer kan man ju köra trots att man är lite vingklippt :wink:

Någon pratade om slipon.
Kan man få lite tips på några som passar en 91a?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ÄR VFR bra?

#9 Inlägg av adrian_vg »

HandLegger skrev:Någon pratade om slipon.
Kan man få lite tips på några som passar en 91a?
Kolla i tillbehörstrådarna om slipon samt Mitt Slipon-tråden för inspirerande bilder.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: ÄR VFR bra?

#10 Inlägg av Jimmy.S »

finns ju några olika typer av "vfr" nu, är väl lite skillnader mellan en från 80-talet till en 1200 med automatlåda, även 800X. men kan nog hålla med om att det finns många bra hojar och olika kategorier, att självutnämna vfr till den ultimata hojen går inte, men jag håller med blacken, "det är en trevlig knarr".

Men sen finns det roligare alternativ,tråkigare,bekvämare och otympligare osv. men viffern har ju alltid varit väldigt allround och är välbyggd och stabil och det måste tas med som något positivt och att det har varit ett väldigt smart koncept från honda som har sålt många vfr då den passar dom flesta som nöjer sig med "lagom" :)

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: ÄR VFR bra?

#11 Inlägg av Fromm »

Som inbiten grusåkare så finns det ju en uppenbar nackdel iaf.
Vfr är helt värdelös att köra inspirerat på grus med :D
Kan nog även tycka att den är relativt törstig.
Lättmekad.. Njae har varit med om smidigare.
Posörfaktor= Knappast
Reservdelspriser av klassisk hondaklass = Dyrast av Japanerna, tur att ebay finns.
Men som en allround vettig LAGOM hoj är den perfekt :D
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ÄR VFR bra?

#12 Inlägg av adrian_vg »

Fromm skrev:Som inbiten grusåkare så finns det ju en uppenbar nackdel iaf.
Vfr är helt värdelös att köra inspirerat på grus med :D
Kan nog även tycka att den är relativt törstig.
Lättmekad.. Njae har varit med om smidigare.
Posörfaktor= Knappast
Reservdelspriser av klassisk hondaklass = Dyrast av Japanerna, tur att ebay finns.
Men som en allround vettig LAGOM hoj är den perfekt :D

Jag tog grönviffern på en gruskurs en gång. Det var jag på en VFR, en tjej på en ER6 och en annan tjej på en GSR600. Alla andra körde allt från XR600 till GS1200, offroadmaskiner alltså. Vi hängde med bra i både leran, gruset och singeln, och körde ifrån de flesta av grusåkarna på våra gatmaskiner... Det enda som hände (mig) var att plastfästet för mitt slipon skakade sönder i slutet av dagen, men det var ju knappast vifferns fel. Annars funkade viffern bra i konbanan på grus, bromsproven med låst frambroms mm. Jag tror *du* inte har använt din viffer på rätt sätt. ;*)

Bra sammanfattning av viffern annars. :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: ÄR VFR bra?

#13 Inlägg av Fromm »

Hmm, går ju även att köra jorden runt på en moppe men är knappast det roligaste alternativet :mrgreen:
Röd Vfr800 -98

Falk78
Donator 2011
Inlägg: 46
Blev medlem: sön maj 15, 2011 22:30
Ort: Örnsköldsvik

Re: ÄR VFR bra?

#14 Inlägg av Falk78 »

För att vara en touring hoj med bara 750 kubik så går dom inte speciellt dåligt tycker jag. Själv hade jag tidigare en gsxr750 -93 och jag tycker att min vfr från -94 är en betydligt mer påkostad hoj än gixxern om man ska se till konstruktion och detaljer. Sen tycker jag att min vfr har ett betydligt bättre mellanregister än gixxern samt att den går betydligt stadigare på vägen. Har inget annat att jämföra med men för att vara en touring 750 med förgasare så går dom inte alls dåligt.

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: ÄR VFR bra?

#15 Inlägg av riktigadavid »

Jag kan inte säga så mycket om hojen då jag inte kört någon annan hoj.
Forumet däremot kan jag bara säga gott om! Kunnigt folk, går snabbt att få svar, och tusen ggr trevligare folk än sporthoj.com. Jag blir bara tokig av att sitta där o läsa, folk hetsar och kaxar mot varandra som ett gäng 15åringar med moppe.
Tumme upp! :)
Honda VFR 750F -87

Skriv svar