Hur gick din 2400mila VTEC service ?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Hur gick det för just dig?

Bra , ingen justering nödvändig (gjordes hos aukt. verkstad)
3
30%
Sisådär , viss justering nödvändig (gjordes hos aukt. verkstad)
5
50%
Bra , ingen justering nödvändig (gjorde själv och jag vet att jag gjorde rätt)
1
10%
Bra , ingen justering nödvändig (gjorde själv men kan gjort fel)
0
Inga röster
Sisådär , viss nödvändig (gjorde själv och jag vet att jag gjorde rätt)
0
Inga röster
Helt åt h-e .. fick skrota hela hojen
1
10%
 
Antal röster: 10

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#1 Inlägg av Conseal »

Har min inne nu för just denna och tänkte utföra en vetenskapling jämförelse .. typ.
Givetvis får man vika ut texten i ett svar :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1535
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#2 Inlägg av Mister »

Gjorde min 2400 hos en ICKE aukt. verkstad, hos en duktig meck. (alternativet fanns inte ...)
Och ingen justering behövdes

Edit: det var ingen V-Tec :oops:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#3 Inlägg av danlse »

Justering av två ventiler gjordes och tillsammans med byte av diverse vätskor gick det på ca 7000kr (Hela Hojen, aukt Honda verkstad i Stockholm)

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#4 Inlägg av Conseal »

danlse skrev:Justering av två ventiler gjordes och tillsammans med byte av diverse vätskor gick det på ca 7000kr (Hela Hojen, aukt Honda verkstad i Stockholm)
Är ungefär där jag befinnet mig nu... Väntar bara på att den ska bli klar.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#5 Inlägg av Conseal »

Mister skrev:Gjorde min 2400 hos en ICKE aukt. verkstad, hos en duktig meck. (alternativet fanns inte ...)
Och ingen justering behövdes

Edit: det var ingen V-Tec :oops:
Är ju inte lika komplicerat utan vtec ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#6 Inlägg av Since-2009 »

Min ska in om ca 170 mil och jag har funderat lite på det där.. "ingen justering behövs". Hur mycket dubbelarbete blir det då och hur ska man veta när det behövs? Jag menar om de inte justerar vid 2400 mil, när ska det kontrolleras om det behövs igen? 4800 mil känns kanske lite vanskligt, kan väl inte vara någon som kan garantera det och bara arbetet att kontrollera är väl ganska stor del av arbetets helhet.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#7 Inlägg av Conseal »

Som jag ser det så ingår kontroll i servicekostnaden. Kontroll av ventilspelen på VTEC är lite annorlunda då de bygger på
någon form av tryckbelastning så att bara mäta på traditionellt vis går inte.

Tydligen så måste kammarna lyftas för att sedan koppla bort vtecventilerna. Sedan ska kammarna monteras igen och spelet mätas.
Sedan tvärt om för att återställa såklart. Det är väl här det är vettigt att byta samtidigt eftersom rivningen är en stor del av kostnaden.

Sedan byter man enligt uppgift tydligen inte schims på traditionellt vis utan man byter tydligen hela "lyftarhylsan"...

Justeringen ingår inte i servicepriset tråkigt nog och vad justering av båda vtecventilerna + en vanlig ventil blir får väl visa sig.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#8 Inlägg av Since-2009 »

Jo precis... är delarna så dyra då? Menar är det inte bättre att byta allt när det ändå ska rivas, skicka iväg spridarna till någon sprinklerexpert i samma veva. Visst det kostar en slant men varför först pröjsa för en kontroll och sedan en gång till efter 1000 mil om man har otur.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#9 Inlägg av Conseal »

Tror kostnaden för arbetet är större än kostnaden för delarna. Blir intressant när jag ska hämta :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1219
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#10 Inlägg av Maciver »

Lämnade min idag för service i morgon.
Grundpriset jag fick var 5500:- sen kan det ticka iväg, behöver de justera så räknar honda med + 2 timmars jobb (a ca 8-900:-/tim) sen kostar shims med hylsa till vetecen ca 400 /st. har man otur så blir det många (jaja, max 8 st, men huga).
Vad de förklarade så på de 2 ventilerna som alltid jobbar behöver man bara byta shimset men i vetc ventilerna så är det då "kopp med fast shims".

Får se imorgon vad det slutar på. :? Blir kanske nudlar resten av semestern.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#11 Inlägg av Since-2009 »

Äh då får de nog byta rubbet, borde inte originalshims/lyftarhylsa eller vad det nu heter gå att handla billigt från Tyskland eller staterna?
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

Since-2009 skrev:Äh då får de nog byta rubbet, borde inte originalshims/lyftarhylsa eller vad det nu heter gå att handla billigt från Tyskland eller staterna?
Om du inte har fel spel på ventilerna så behöver du inte byta, man kan ju inte i förväg räkna ut hur mycket det kommer att bli i spel för nästa 1000mil.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#13 Inlägg av Since-2009 »

Tommy Gsson skrev:man kan ju inte i förväg räkna ut hur mycket det kommer att bli i spel för nästa 1000mil.
T.
Precis det jag menar, varför då "hatta" o bara byta några? Om skiten redan är nedplockat verkar det smidigast att bya allt på en gång, tycker jag =0)
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#14 Inlägg av Donner »

Since-2009 skrev:
Tommy Gsson skrev:man kan ju inte i förväg räkna ut hur mycket det kommer att bli i spel för nästa 1000mil.
T.
Precis det jag menar, varför då "hatta" o bara byta några? Om skiten redan är nedplockat verkar det smidigast att bya allt på en gång, tycker jag =0)
Men det är ju inte shimset som slits, det är troligen ventilen som flyttar sig. Om man byter allt utan att det behövs så är det som att kasta pengarna i havet :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?

#15 Inlägg av Since-2009 »

Alright, nu var det för många år sen jag justera ventiler och det var väl mest på någon 940 eller nån äcklig pintomotor ;) Hur som helst kan vi då fastställa vad som slits? Är det fjädrarna, sätena, knockarna eller själva ventilen? Visst det är väl samverkande slitage men "ventilen flyttar" sig inte utan anledning =0)
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Skriv svar