Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Har min inne nu för just denna och tänkte utföra en vetenskapling jämförelse .. typ.
Givetvis får man vika ut texten i ett svar
Givetvis får man vika ut texten i ett svar
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Gjorde min 2400 hos en ICKE aukt. verkstad, hos en duktig meck. (alternativet fanns inte ...)
Och ingen justering behövdes
Edit: det var ingen V-Tec
Och ingen justering behövdes
Edit: det var ingen V-Tec
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Justering av två ventiler gjordes och tillsammans med byte av diverse vätskor gick det på ca 7000kr (Hela Hojen, aukt Honda verkstad i Stockholm)
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Är ungefär där jag befinnet mig nu... Väntar bara på att den ska bli klar.danlse skrev:Justering av två ventiler gjordes och tillsammans med byte av diverse vätskor gick det på ca 7000kr (Hela Hojen, aukt Honda verkstad i Stockholm)
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Är ju inte lika komplicerat utan vtecMister skrev:Gjorde min 2400 hos en ICKE aukt. verkstad, hos en duktig meck. (alternativet fanns inte ...)
Och ingen justering behövdes
Edit: det var ingen V-Tec
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Min ska in om ca 170 mil och jag har funderat lite på det där.. "ingen justering behövs". Hur mycket dubbelarbete blir det då och hur ska man veta när det behövs? Jag menar om de inte justerar vid 2400 mil, när ska det kontrolleras om det behövs igen? 4800 mil känns kanske lite vanskligt, kan väl inte vara någon som kan garantera det och bara arbetet att kontrollera är väl ganska stor del av arbetets helhet.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Som jag ser det så ingår kontroll i servicekostnaden. Kontroll av ventilspelen på VTEC är lite annorlunda då de bygger på
någon form av tryckbelastning så att bara mäta på traditionellt vis går inte.
Tydligen så måste kammarna lyftas för att sedan koppla bort vtecventilerna. Sedan ska kammarna monteras igen och spelet mätas.
Sedan tvärt om för att återställa såklart. Det är väl här det är vettigt att byta samtidigt eftersom rivningen är en stor del av kostnaden.
Sedan byter man enligt uppgift tydligen inte schims på traditionellt vis utan man byter tydligen hela "lyftarhylsan"...
Justeringen ingår inte i servicepriset tråkigt nog och vad justering av båda vtecventilerna + en vanlig ventil blir får väl visa sig.
någon form av tryckbelastning så att bara mäta på traditionellt vis går inte.
Tydligen så måste kammarna lyftas för att sedan koppla bort vtecventilerna. Sedan ska kammarna monteras igen och spelet mätas.
Sedan tvärt om för att återställa såklart. Det är väl här det är vettigt att byta samtidigt eftersom rivningen är en stor del av kostnaden.
Sedan byter man enligt uppgift tydligen inte schims på traditionellt vis utan man byter tydligen hela "lyftarhylsan"...
Justeringen ingår inte i servicepriset tråkigt nog och vad justering av båda vtecventilerna + en vanlig ventil blir får väl visa sig.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Jo precis... är delarna så dyra då? Menar är det inte bättre att byta allt när det ändå ska rivas, skicka iväg spridarna till någon sprinklerexpert i samma veva. Visst det kostar en slant men varför först pröjsa för en kontroll och sedan en gång till efter 1000 mil om man har otur.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Tror kostnaden för arbetet är större än kostnaden för delarna. Blir intressant när jag ska hämta
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Lämnade min idag för service i morgon.
Grundpriset jag fick var 5500:- sen kan det ticka iväg, behöver de justera så räknar honda med + 2 timmars jobb (a ca 8-900:-/tim) sen kostar shims med hylsa till vetecen ca 400 /st. har man otur så blir det många (jaja, max 8 st, men huga).
Vad de förklarade så på de 2 ventilerna som alltid jobbar behöver man bara byta shimset men i vetc ventilerna så är det då "kopp med fast shims".
Får se imorgon vad det slutar på. Blir kanske nudlar resten av semestern.
Grundpriset jag fick var 5500:- sen kan det ticka iväg, behöver de justera så räknar honda med + 2 timmars jobb (a ca 8-900:-/tim) sen kostar shims med hylsa till vetecen ca 400 /st. har man otur så blir det många (jaja, max 8 st, men huga).
Vad de förklarade så på de 2 ventilerna som alltid jobbar behöver man bara byta shimset men i vetc ventilerna så är det då "kopp med fast shims".
Får se imorgon vad det slutar på. Blir kanske nudlar resten av semestern.
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Äh då får de nog byta rubbet, borde inte originalshims/lyftarhylsa eller vad det nu heter gå att handla billigt från Tyskland eller staterna?
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Om du inte har fel spel på ventilerna så behöver du inte byta, man kan ju inte i förväg räkna ut hur mycket det kommer att bli i spel för nästa 1000mil.Since-2009 skrev:Äh då får de nog byta rubbet, borde inte originalshims/lyftarhylsa eller vad det nu heter gå att handla billigt från Tyskland eller staterna?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Precis det jag menar, varför då "hatta" o bara byta några? Om skiten redan är nedplockat verkar det smidigast att bya allt på en gång, tycker jag =0)Tommy Gsson skrev:man kan ju inte i förväg räkna ut hur mycket det kommer att bli i spel för nästa 1000mil.
T.
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Men det är ju inte shimset som slits, det är troligen ventilen som flyttar sig. Om man byter allt utan att det behövs så är det som att kasta pengarna i havetSince-2009 skrev:Precis det jag menar, varför då "hatta" o bara byta några? Om skiten redan är nedplockat verkar det smidigast att bya allt på en gång, tycker jag =0)Tommy Gsson skrev:man kan ju inte i förväg räkna ut hur mycket det kommer att bli i spel för nästa 1000mil.
T.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Hur gick din 2400mila VTEC service ?
Alright, nu var det för många år sen jag justera ventiler och det var väl mest på någon 940 eller nån äcklig pintomotor Hur som helst kan vi då fastställa vad som slits? Är det fjädrarna, sätena, knockarna eller själva ventilen? Visst det är väl samverkande slitage men "ventilen flyttar" sig inte utan anledning =0)
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left