Svårstartad nu när det blivit kallare

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
katten__findus
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 03, 2011 17:48
Ort: Göteborg

Svårstartad nu när det blivit kallare

#1 Inlägg av katten__findus »

Hej där

Skulle behöva lite hjälp här av expertisen. Har svårt att få igång min VFR750 -91 nu när tempen går ner mot 0-5 grader, i morse då det var frost fick jag inte igång den. Innan har det gått om jag startat några gånger och låtit den vila en minut osv ... Verkar som om den blir sur? du jag gasar det minsta. Någon som har en teori vad det kan bero på, funderar på att det vore dags att byta tändstiften kanske?

:?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#2 Inlägg av tersan »

Gamla förgasarmotorer kan vara lite känsliga för rätt mängd choke och gaspådrag... vilket tyvärr många glömt bort numera när allt är insprutat. :(

Nåt kan ju vara felinställt eller slitet också. Funkar choken som den ska? Byta stift är förstås inte fel om de är slitna.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#3 Inlägg av adrian_vg »

Jag fick aldrig i gång min grönviffer (VFR750) när det var omkring nollan, oavsett chokeinställning eller nya/gamla stift. Som Tersan säger, förgasarmotorer är känsliga för yttertempen. På viffern är det fyra stycken som ska spela snällt tillsammans. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
katten__findus
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 03, 2011 17:48
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#4 Inlägg av katten__findus »

Dumma frågor kanske från en nybliven ägare, men brukar man använda choken vid start? Har inte behövt detta i sommar den har startat med lite gas bara. Upplever att den blir sur om man gasar nu, men är det samma effekt om man sätter på lite choke som vid gasning?

:?:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#5 Inlägg av adrian_vg »

katten__findus skrev:Dumma frågor kanske från en nybliven ägare, men brukar man använda choken vid start? Har inte behövt detta i sommar den har startat med lite gas bara. Upplever att den blir sur om man gasar nu, men är det samma effekt om man sätter på lite choke som vid gasning?
Med choken påslagen fetar man upp blandningen lite grann. Se det som mer bränsle till befintlig luft.

Kan bara svara för min viffer. Med min förgasarviffer behövde jag ha choke på alltid, utom när motorn redan var genomvarm, eller runt 25 plusgrader i luften, dvs under högsommaren. Annars som sagt alltid choke.

Man får prova sig fram lite vilken kombination av choke och gas funkar bäst vid given temperatur. Åter som Tersan säger, det är lite av en bortglömd konst att starta en förgasarmotor i kall väderlek i dessa tider av insprutare. 8*)

Hur märker du att den blir sur? HUr mycket gas vrider på när du startar?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
katten__findus
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 03, 2011 17:48
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#6 Inlägg av katten__findus »

De gånger jag vridit på gasen har det varit väldigt lite, och jag får intrycket att jag behöver starta fler gånger utan någon gas alls för att den skall gå igång (jämfört med då jag inte gasat något alls). Kommer inte ihåg att jag hadde dessa problemen för 18 år sedan med en identisk VFR. Men det kanske är så att man får lära känna hojen, skall börja experimentera lite mer med choken ...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#7 Inlägg av adrian_vg »

katten__findus skrev:De gånger jag vridit på gasen har det varit väldigt lite, och jag får intrycket att jag behöver starta fler gånger utan någon gas alls för att den skall gå igång (jämfört med då jag inte gasat något alls). Kommer inte ihåg att jag hadde dessa problemen för 18 år sedan med en identisk VFR. Men det kanske är så att man får lära känna hojen, skall börja experimentera lite mer med choken ...
Kan du bekräfta att chokereglaget får den lilla pinnen på förgasarbryggan att röra sig? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#8 Inlägg av tersan »

katten__findus skrev:De gånger jag vridit på gasen har det varit väldigt lite, och jag får intrycket att jag behöver starta fler gånger utan någon gas alls för att den skall gå igång (jämfört med då jag inte gasat något alls). Kommer inte ihåg att jag hadde dessa problemen för 18 år sedan med en identisk VFR. Men det kanske är så att man får lära känna hojen, skall börja experimentera lite mer med choken ...
Hmm... det låter ändå hyfsat normalt. Prova att använda choke, ge f-n i gasen, och dra sedan försiktigt av på choken i takt med att motorn blir varmare. Ju kallare det är ute, desto mer choke behöver du (mer i bemärkelsen mer vridande på reglaget vid start, men även långsammare tillbakavridande vartefter). Ev behöver man stötta med gas... efter ett tag lär man sig.

På min använder jag alltid choke vid kallstart, oavsett temperatur. Men en varm sommardag kan man vrida tillbaka den nästan direkt när motorn tänt. Sommar-Alfan med dubbla Weber däremot... den är tjurig, fast på nåt sätt hör det till charmen med en gammal italienare... 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
katten__findus
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 03, 2011 17:48
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#9 Inlägg av katten__findus »

adrian_vg skrev:
katten__findus skrev:De gånger jag vridit på gasen har det varit väldigt lite, och jag får intrycket att jag behöver starta fler gånger utan någon gas alls för att den skall gå igång (jämfört med då jag inte gasat något alls). Kommer inte ihåg att jag hadde dessa problemen för 18 år sedan med en identisk VFR. Men det kanske är så att man får lära känna hojen, skall börja experimentera lite mer med choken ...
Kan du bekräfta att chokereglaget får den lilla pinnen på förgasarbryggan att röra sig? :)
Har inte kollat den lilla pinnen på förgasarbryggan, men när den är igång och jag drar choken halvvägs så ökar varvtalet

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#10 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:På min använder jag alltid choke vid kallstart, oavsett temperatur. Men en varm sommardag kan man vrida tillbaka den nästan direkt när motorn tänt. Sommar-Alfan med dubbla Weber däremot... den är tjurig, fast på nåt sätt hör det till charmen med en gammal italienare... 8)
Skrev inte du nångång att du aldrig behövde choka, och att allt berodde på hur bra inställda förgasarna var? :P :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#11 Inlägg av blacken »

Om knotan är helt frisk så ska det normalt inte vara speciellt svårt att starta vid kall väderlek/temperatur, men som en del säger knasarmotorer kan vara lite speciella ibland. Speciellt om dom är sletna och till åren/milen. Prova med att vid start ingen choke, ingen gas, tryck på starten om den tänder till och startar så ge lite gas, så att den fortsätter att gå. Ha den på varv ett tag (10 till 20 sekunder). Funker inte det eller den stannar, så ingen gas och fullt choke. Startar den, samma som tidigare dra på gas lite och försiktigt några sekunder, reducera choken mellan 3/4 delar och 50 %.
Med choken påslagen fetar man upp blandningen lite grann. Se det som mer bränsle till befintlig luft.
Nästan rätt, det tillförs en "emulsion" av bränsle/luft efter trotteln/spjället. till skillnad mot gamla chokesystemen som antingen ströp luften före spjäll/trottel, eller öppnade en ventil som släppte in mera sås i insuget, eller en mekansism som tryckte ner flottören så att knasarn "flödade över" dvs den fick en "sup"..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#12 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:På min använder jag alltid choke vid kallstart, oavsett temperatur. Men en varm sommardag kan man vrida tillbaka den nästan direkt när motorn tänt. Sommar-Alfan med dubbla Weber däremot... den är tjurig, fast på nåt sätt hör det till charmen med en gammal italienare... 8)
Skrev inte du nångång att du aldrig behövde choka, och att allt berodde på hur bra inställda förgasarna var? :P :wink:
Jo, men det var i en annan tråd. Jag anpassar budskapet efter mottagaren. :mrgreen:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#13 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Skrev inte du nångång att du aldrig behövde choka, och att allt berodde på hur bra inställda förgasarna var? :P :wink:
Jo, men det var i en annan tråd. Jag anpassar budskapet efter mottagaren. :mrgreen:
:lol: :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
katten__findus
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 03, 2011 17:48
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#14 Inlägg av katten__findus »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:På min använder jag alltid choke vid kallstart, oavsett temperatur. Men en varm sommardag kan man vrida tillbaka den nästan direkt när motorn tänt. Sommar-Alfan med dubbla Weber däremot... den är tjurig, fast på nåt sätt hör det till charmen med en gammal italienare... 8)
Skrev inte du nångång att du aldrig behövde choka, och att allt berodde på hur bra inställda förgasarna var? :P :wink:
Jo, men det var i en annan tråd. Jag anpassar budskapet efter mottagaren. :mrgreen:
... och mottagaren är evigt tacksam för alla kloka inlägg :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Svårstartad nu när det blivit kallare

#15 Inlägg av Mister »

Som ovan skrivent skrev, gasa inte. När det är kallt så är det lätt oxå att lätt sura ner den och då kan det ta tid ...
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar