Köra i tyskland verkar ju livsfarligt!

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

Köra i tyskland verkar ju livsfarligt!

#1 Inlägg av Andersson »

Hojen såld

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#2 Inlägg av Deltatracker »

Det var en delvis dyster bild han målade upp. Men det märks att det är en person som idag lever USA som skrivit. Har kanske blivit för van vid the "american way" of driving :D

Men det ligger ändå en hel del i vad han skriver. Det är ett annat tempo på Autobahn och man bör vara en van förare med huvudet på skaft.

Annars kan jag rekommendera Tyskland som semestermål. Ta gärna en tur i Moseldalen. Härliga kurviga vägar. Det har blivit ett par resor genom Tyskland med åren.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#3 Inlägg av Henning »

Deltatracker skrev:Det är ett annat tempo på Autobahn och man bör vara en van förare med huvudet på skaft.
HELLRE det än en sömnig South Carolinakorsning med "right on red" och dåna in i nån texashattad gubbes Lincoln Town Car.

Gnäller han på Autobahn har han aldrig kört i Madrid, Rom eller Buenos Aires. Där kör folk som idioter UTAN ett givet regelmönster! HEJA TYSKLAND!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#4 Inlägg av Alming »

Deltatracker skrev:Det är ett annat tempo på Autobahn och man bör vara en van förare med huvudet på skaft.
Jag har bara kört en buss genom tyskland. norr till söder, på autobahn.
De största fienderna där heter lastbilar.

Bussen är lättare, och går bättre i backar, lastbilarna segar om på raksträckorna och blockerar omkörningsfilen helst precis innan en lång uppförsbacke, och du fastnar således bakom den framförvarande lastbilen, och det är då ingen idé att försöka köra om längre, fastän att den blockerande lastbilen nu inte orkar fullfölja omkörningen...

Och vad man än gör så känner man sig bara ivägen hela tiden...
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#5 Inlägg av Deltatracker »

En annan erfarenhet av att köra i Tyskland som jag gjort är att det finns väldigt hjälpsamma tyskar. Kollade hojen på morgonen innan färden genom moseldalen skulle fortsätta och insåg att jag hade fått en spik i bakdäcket. Då jag hade en passagerar med mig så vågade jag inte köra mer med det skadade däcket. Tittade upp för backen och där låg en mack. Knackade på och där stod en lång tysk och fixade iordning macken. Jag berättade att jag hade fått problem med bakdäcket. Keine problem svarade han. In med däcket flickvännen och mig själv i hans BMW. Om man inte åkt fort i Tyskland innan detta så fick man sig en fartupplevelse. In till närmsta storstad och till en däckverkstad som bytte däcket åt oss. Tillbaks i den lilla byn så frågade jag vad han ville ha för hjälpen. Ingenting, svarade han. En dag så får jag kanske punktering i Sverige och då hjälper en snäll Svensk mig.

Sådant får mig att bli stolt och glad över mänskligheten.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Deltatracker skrev:Det var en delvis dyster bild han målade upp. Men det märks att det är en person som idag lever USA som skrivit. Har kanske blivit för van vid the "american way" of driving :D

Men det ligger ändå en hel del i vad han skriver. Det är ett annat tempo på Autobahn och man bör vara en van förare med huvudet på skaft.

Annars kan jag rekommendera Tyskland som semestermål. Ta gärna en tur i Moseldalen. Härliga kurviga vägar. Det har blivit ett par resor genom Tyskland med åren.
Håller med helt. Tyskland är underskattat som ett hojåkarland. Passera man bara bredgraden Hanover och Kassel och finns det kanonvägar vid sidan om Autobahn.

Men även Autobahn kan vara väldigt underhållande och det är inte utan anledning som den kallas värdens längsta racerbana.
Det är skillnad mot svenska motorvägar som är ett sömnpiller modell värre. Men Deltatracker också påpekar, det gäller som säger att vara alert. På- och avkörningssträckorna är korta så det gäller att acca och bromsa när man ska på och av och risken att bli fartblind är stor.
Det har t.ex. hänt när man ska köra av, kort sträcka och sen en böj på över 90 grader, "ooooooooh shit" det blev betydligt hårdare bromsning och mer nerlägg än man hade räknat med.

Samma sak vid omkörning. Vi är ju vana vid att farbror Svensson som kör i 110 kommer ikapp farbror Andersson som kör i 109 - byta fil, hålla kvar samma gas (det är ju bara 110) och omkörningen tar en kvart.
I Tyskland kan "vanliga" filen gå i 130 och "omkörningsfilen" i 200. Men har man bara det i huvudet och fattar att man ska kolla backspegeln och sen vrida på rullen/fälla reglaget när man byter fil så är det inga problem 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar