Koppla bort O2-sensorer?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Koppla bort O2-sensorer?

#1 Inlägg av Donner »

Läste i VFR-tråden på sporthoj och där var det en snubbe som hade kopplat bort sina syresensorer (lambdasond) med gott resultat. Ryckighet försvann och fenomenet att hojen vill hålla igen på jämn gas.

Ingen här som har gjort det? Om jag förstått det rätt så är sensorerna väldigt sega i sin reglering och gör egentligen ingen större nytta men måste vara där för avgaskrav och för att skydda katalysatorn.

Jobbar ju med bilar på dagarna och vet att dom går ju inte direkt bra utan sensorn inkopplad. Dock skall man ju montera ett motstånd på 330 ohm (för att undvika FI-lampa) och det har jag ju inte testat på nån bil. En bilsensor jobbar ju med spänning mellan 0-1 volt alt 0-5 volt så jag får inte riktigt fram hur den funkar på hojen.

Vet också att man oftast kopplar bort dom då man monterar pc3 eller 5. Vad jag kunde läsa hade den här snubben inte monterat någon pc3. :gnissla
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#2 Inlägg av Jimmy.S »

håller med dig angående syresensor på hoj kontra bil, men tydligen är enbart sonden aktiv vid vissa dellaster och ej så pratsam med motorstyrenheten som på en bil utan hojen jobbar oftast med fasta värden, ligger du dock och kör landsväg så ska den in och ställa om men den är tydligen lika modern som en tidig 7 färs.....

Ta tex. en krånglande sond på bil modell äldre så kan bilen gå avsevärt bättre med bruten spänning istället för död sond med fel spänning, bryter man så går den på sina 0.5volt och allt blir teoretiskt gentemot övriga sensorer men bilen går mjukt ändå, dock kanske lite sämre a/r värde så bränsletörsten ökar, tror det blir samma på hojen, och ökad soppa kan bli positivt om andningsvägarna har öppnats, men om det är så bra för kissen? knappast men ryckigheten försvinner nog då den ej går magert längre eller att "samtalen" är för långsamma, hojarna ligger långt efter en modern ottomotor i en bil

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#3 Inlägg av Donner »

Ja precis, tror det var tyska vfr 98-01 har ingen kat så om man plockar bort katen och monterar motstånd så borde det bli kalas. Frågan är vad man skall ha för typ av motstånd. Lär väl inte behöva tåla nån effekt direkt :?: Googla verkar inte hjälpa så mycket fast det finns optimizer på powercommanders hemsida för 20 dollar.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#4 Inlägg av Pegaso »

Vill minnas att jag läst nånstans att -98-99 saknar o2-sensorer.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#5 Inlägg av Donner »

Pegaso skrev:Vill minnas att jag läst nånstans att -98-99 saknar o2-sensorer.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har man kat så bör man ha O2 sensorer, alla svensksålda skall ha kat 98-01. Enl den info jag hittat.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#6 Inlägg av blacken »

Det borde ju gå att modifiera ett "Trionic 5" sprut till en hoj, kan tyckas..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Re: Koppla bort O2-sensorer?

#7 Inlägg av Pegaso »

Donner skrev:
Pegaso skrev:Vill minnas att jag läst nånstans att -98-99 saknar o2-sensorer.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har man kat så bör man ha O2 sensorer, alla svensksålda skall ha kat 98-01. Enl den info jag hittat.
Ok.
Kan ha varit på ett engelskspråkigt forum jag läste det. Dom kanske inte har kat.
Bra att veta att min har det då, om det nån gång blir pengar över till en PC.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#8 Inlägg av Donner »

Trionic 5 ja, svårt med tändkassetten kanske men det går väl att modda så det funkar. Kanske Volvos ME7 fast då är det luftmassemätare som gäller. Nja man får nog modda det som sitter där. En PC3 blir det snart iaf ev en PC5 om man kan få ihop det, har mailat en snubbe i Usa som gjort det på sin.

Vet faktiskt inte om UK har kat. Men koppla bort sensorerna innebär att man får göra en bänkning för att det skall bli rätt så jag väntar nog tills jag monterat PC och gör då en bänkning. Nytt grenrör i rostfritt står på önskelistan.

http://viewitem.eim.ebay.se/HONDA-VFR80 ... 87772/item
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#9 Inlägg av Jimmy.S »

mmm det grenröret ser mumma ut :tummenupp , kan tillägga att min varadero som har kissar har ingen lambda, svensksåld är den med. fast den går ju "ryckigt" ändå....

Ja ett t-5 system är nog ej så smidigt då kassetten verkligen behövs till detta men det hade varit optimalt annars, svårt med joineseringsmätningen (eller hur det nu stavas) annars är det väl bara map-sensor, lufttemp,vattentemp och spjällegesgivare som behövs? kanske går att mappa bort tändkassetens funktion och köra mer fasta men exakta värden? har aldrig hållt på i t5 suit så vet ej hur pass vesentligt det är med kasseten? tändningen kanske är jäklig med att få till?? men det hade varit ett roligt projekt annars.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#10 Inlägg av Jimmy.S »

Jimmy.S skrev:mmm det grenröret ser mumma ut :tummenupp , kan tillägga att min varadero som har kissar har ingen lambda, svensksåld är den med. fast den går ju "ryckigt" ändå....

Ja ett t-5 system är nog ej så smidigt då kassetten verkligen behövs till detta men det hade varit optimalt annars, svårt med joineseringsmätningen (eller hur det nu stavas) annars är det väl bara map-sensor, lufttemp,vattentemp och spjällegesgivare som behövs? kanske går att mappa bort tändkassetens funktion och köra mer fasta men exakta värden? har aldrig hållt på i t5 suit så vet ej hur pass vesentligt det är med kasseten? tändningen kanske är jäklig med att få till?? men det hade varit ett roligt projekt annars.
EDIT: min tyskimporterade vfr -99 jag hade, hade kat

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#11 Inlägg av Donner »

Jaså ingen lambda, trodde faktiskt alla med kat hade det. Finns ju risk att katen brinner upp annars :shock:

Ja jag tänkte en PC3, nytt grenrör, O2 optimizer, modifierad luftburk med pipercross filter och bänkning. Kan nog bli trevlig sen. Nästa steg är att satsa lite på fjädringen. Kanske en bakdämpare från Hyperpro :roll:

http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcy ... nt_cat/749
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#12 Inlägg av Donner »

Ja jag har läst nånstans att tyska Gen5 inte hade kat men då var det fel :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#13 Inlägg av tersan »

Donner skrev:Nästa steg är att satsa lite på fjädringen. Kanske en bakdämpare från Hyperpro :roll:

http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcy ... nt_cat/749
Hmm... vettigt pris på den dämparen, men är den nåt att ha? Hittat nån som använder den?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#14 Inlägg av blacken »

Jimmy.S skrev:mmm det grenröret ser mumma ut :tummenupp , kan tillägga att min varadero som har kissar har ingen lambda, svensksåld är den med. fast den går ju "ryckigt" ändå....

Ja ett t-5 system är nog ej så smidigt då kassetten verkligen behövs till detta men det hade varit optimalt annars, svårt med joineseringsmätningen (eller hur det nu stavas) annars är det väl bara map-sensor, lufttemp,vattentemp och spjällegesgivare som behövs? kanske går att mappa bort tändkassetens funktion och köra mer fasta men exakta värden? har aldrig hållt på i t5 suit så vet ej hur pass vesentligt det är med kasseten? tändningen kanske är jäklig med att få till?? men det hade varit ett roligt projekt annars.
Tror inte att tändkassetten är ett större problem, är helt övertygad om att man kan komma runt och lösa det "problemet", dom har ju liasom åkt till Månen :) Jonisieringen är nog inte heller ett större problem, bara man tar stift som är av resistortyp. Det skulle dock vara "smutt" med ett sådant styrsystem på hojen, liasom inge ryckningar, inga mystiska "fel" vid vissa varv och väderlek osv, utan alltid ha en motor som "levererar" så att säga..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Koppla bort O2-sensorer?

#15 Inlägg av Tommy Gsson »

Donner skrev:Jaså ingen lambda, trodde faktiskt alla med kat hade det. Finns ju risk att katen brinner upp annars :shock:

Ja jag tänkte en PC3, nytt grenrör, O2 optimizer, modifierad luftburk med pipercross filter och bänkning. Kan nog bli trevlig sen. Nästa steg är att satsa lite på fjädringen. Kanske en bakdämpare från Hyperpro :roll:

http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcy ... nt_cat/749
Det grenröret är jag också sugen på, PC V finns här.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar