Vad tankar ni i hojen?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vad tankar ni i hojen?
Ja vad kör ni på för soppa?...själv så kör jag V-power i hojen uteslutande.
Hojen såld
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det finns egentligen ingen anledning att köra på annat är 95 om motorn inte protesterar.
BMW:s nya tvärställda K1200 har ett kompförhållande på 13:1 och ger några extra hk med 98 eftersom knacksensorn reducerar effekten med 95.
För övrigt tjänar man inte att köra på högre oktan än nödvändigt eftersom oktanen mest gör att soppan kräver mer tryck/effekt för att tända.
V-Power är vad jag har förstått acrylat, och det är en hävligt fin soppa som inte lämnar avlagringar på samma sätt. Frågan är bara om det är värt det?
BMW:s nya tvärställda K1200 har ett kompförhållande på 13:1 och ger några extra hk med 98 eftersom knacksensorn reducerar effekten med 95.
För övrigt tjänar man inte att köra på högre oktan än nödvändigt eftersom oktanen mest gör att soppan kräver mer tryck/effekt för att tända.
V-Power är vad jag har förstått acrylat, och det är en hävligt fin soppa som inte lämnar avlagringar på samma sätt. Frågan är bara om det är värt det?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Är lite ful o klipper in;
"Eftersom här och på många andra motorforum pågår en debatt om huruvida Shells nya superbränsle V-power verkligen ger mer effekt eller bara är ett marknadsföringstrick så var jag tvungen att försöka finna vad som är nytt i denna dundersoppa.
Här nedan är några statements gjorda av shell på deras nya yberflashiga V-power hemsida:
Shell V-Power är specialutvecklat för att rengöra din motor medan du kör. Bränslet hjälper till att ta bort avlagringar på insugningsventilerna och ser till att insprutningsmunstyckena är i bästa skick.
Jaha har ni hällt i sådandär STP injector cleaner i soppan, man tackar. (För övrigt är STP bara vanlig lågsvavlig fotogen i dyrt butelj och nä det har inte direkt någon verkan).
Sen kan man också undra hur ofta man har problem med beläggningar på insugningsventilerna med modernt bränsle.
Shell V-Power är formulerad för att minska friktionen i motorns inre.
Jaha och vad mer exakt hade ni tänkt er skulle smörjas av bensinen? Cylinderloppen eller ventilskaften?
Bästa sättet att smörja motorn från bensinen (om man nu inte får hälla i tvåtaktsolja) är med Bly eller svavel, läser man produktdatabladet kommer man att slås av att blyinehållet är LÄGRE i V-power än i vanlig 95 och svavelinehållet är det samma.
(Blyinehåller är dock försumbart i båda bränslena)
Tack Shell för den extrasmörjningen….
Vad skiljer då Vpower från vanlig blyfri 98?
En enhet högre oktantal, that´s it. Om man jämför samansättningen av bränslet i säkerhetsdatabladet slås man av att det är exakt samma innehåll med exakt samma proportioner, där är inte ens mer syresättare (MTBE) än i vanlig blyfri vilket annars hade varit en lätt väg att göra mer effekt.
Samanfattning: Allt är bara ett marknadsföringstrick från Shell, det är samma soppa fast med något högre oktantal dvs där är någon procent mindre crackade komponenter i bensinen. Detta är dock inte märkbart utan det är bara för att få en högre klassning i RON testet (dvs laboratoriemätt oktantal).
Bensinens superegenskaper ser jag inte var de skulle komma ifrån då där inte är några tillsatser som inte finns i vanlig bensin och därmed har jag svårt att se hur någon sådan egenskap skulle existera."
"Eftersom här och på många andra motorforum pågår en debatt om huruvida Shells nya superbränsle V-power verkligen ger mer effekt eller bara är ett marknadsföringstrick så var jag tvungen att försöka finna vad som är nytt i denna dundersoppa.
Här nedan är några statements gjorda av shell på deras nya yberflashiga V-power hemsida:
Shell V-Power är specialutvecklat för att rengöra din motor medan du kör. Bränslet hjälper till att ta bort avlagringar på insugningsventilerna och ser till att insprutningsmunstyckena är i bästa skick.
Jaha har ni hällt i sådandär STP injector cleaner i soppan, man tackar. (För övrigt är STP bara vanlig lågsvavlig fotogen i dyrt butelj och nä det har inte direkt någon verkan).
Sen kan man också undra hur ofta man har problem med beläggningar på insugningsventilerna med modernt bränsle.
Shell V-Power är formulerad för att minska friktionen i motorns inre.
Jaha och vad mer exakt hade ni tänkt er skulle smörjas av bensinen? Cylinderloppen eller ventilskaften?
Bästa sättet att smörja motorn från bensinen (om man nu inte får hälla i tvåtaktsolja) är med Bly eller svavel, läser man produktdatabladet kommer man att slås av att blyinehållet är LÄGRE i V-power än i vanlig 95 och svavelinehållet är det samma.
(Blyinehåller är dock försumbart i båda bränslena)
Tack Shell för den extrasmörjningen….
Vad skiljer då Vpower från vanlig blyfri 98?
En enhet högre oktantal, that´s it. Om man jämför samansättningen av bränslet i säkerhetsdatabladet slås man av att det är exakt samma innehåll med exakt samma proportioner, där är inte ens mer syresättare (MTBE) än i vanlig blyfri vilket annars hade varit en lätt väg att göra mer effekt.
Samanfattning: Allt är bara ett marknadsföringstrick från Shell, det är samma soppa fast med något högre oktantal dvs där är någon procent mindre crackade komponenter i bensinen. Detta är dock inte märkbart utan det är bara för att få en högre klassning i RON testet (dvs laboratoriemätt oktantal).
Bensinens superegenskaper ser jag inte var de skulle komma ifrån då där inte är några tillsatser som inte finns i vanlig bensin och därmed har jag svårt att se hur någon sådan egenskap skulle existera."
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Mycket stämmer men inte allt.
Acrylat är en finare/renare soppa och det har inte med oktanet att göra. Gräsklipparsoppan som man kan köpa på dunk på mackar är 95 oktan och ren acrylat. V-Power är troligen inte lika ren men bättre än vanlig 95 och 98.
STP och liknande injector cleaner innehåller en ganska stor del diesel vilket f.ö. är ett trick att hålla injektorer rena och välsmorda. slå i en skvätt diesel (par deciliter) på kanske var 5:e eller 10:e tankning så hålls grejerna i trim, smörjs och tvättas efter den aggressiva crackade soppan.
Acrylat är en finare/renare soppa och det har inte med oktanet att göra. Gräsklipparsoppan som man kan köpa på dunk på mackar är 95 oktan och ren acrylat. V-Power är troligen inte lika ren men bättre än vanlig 95 och 98.
STP och liknande injector cleaner innehåller en ganska stor del diesel vilket f.ö. är ett trick att hålla injektorer rena och välsmorda. slå i en skvätt diesel (par deciliter) på kanske var 5:e eller 10:e tankning så hålls grejerna i trim, smörjs och tvättas efter den aggressiva crackade soppan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Deltatracker
- Medlem
- Inlägg: 148
- Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
- Ort: Ulricehamn
Placebo eller verklig känsla, vem vet.Andersson skrev:Fan att man inte har tillgång till en bromsbänk så man kan få svart på vitt.
Jag tycker i varje fall det känns som att hojen går något bättre på V-power än 95. Och den känslan betalar jag gärna exta för, även om det bara är en känsla.
Och alla hojar går kanske inte bättre heller för att man kör öppnare avgas?
Däremot är både ljud och utseende viktigt på en hoj, men gällande V-power är det synd att tanka i onödan.
Jag brukar köra 95, mest för att jag har tankkort på jet, som på de flesta mackar i gbg endast säljer bensin 95 okt, e85 och diesel.
Körde tidigare 98, mest för att jag kunde mäta en lägre förbrukning på hojen.
Jag har även provat v-power i min när det kom ett par ggr. Men jag kan inte påstå att jag märkte så stor skillnad från de andra.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Ja om motorn kräver det (se kommentaren om BMW:s tvärställda K1200 ovan) annars inte.Deltatracker skrev:Är det någon vinst för motorn med 98 egentligen?
Den känslan kan bero på att att motorn kanske går lite mjukare på V-Power.Andersson skrev:Jag tycker i varje fall det känns som att hojen går något bättre på V-power än 95. Och den känslan betalar jag gärna exta för, även om det bara är en känsla.
Samma sak här + att eftersom 98-99 (V-Power) är mindre flyktig än 95 kan det sänka soppaförbrukningen en aning. Frågan är bara om det motsvarar det högre priset? Troligen inte.Alming skrev:Körde tidigare 98, mest för att jag kunde mäta en lägre förbrukning på hojen.
Allmänt: Visst finns det vinster att köra på högoktan som lite mjukare motorgång, något lägre förbrukning och lite mindre slagg. Men i det stora hela ger det ingen större skillnad.
på tal om bly som jag tror Elias nämnde så användes det som smörjmedel/stötdämpare frör ventilerna/sätena för när man inte hade härdade säten. Jag tror Suzuki var det hojmärke som längst inte klarade blyfritt. Honda har klarat det ändå sen 70-talet
Det blyerättningsmedel som finns ska man absolut inte använda om man inte behöver det. Det innehåller natrium/kalium (salt) och kan klägga igen förgasare/mynstycken/spridare men en vit äcklig gegga (jag har känner folk som har råkat ut för det).
Blyet gjorde inte det men hade en annan nackdel. Det gjorde att vändkanter bildades snabbare i cylindrarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Om du kommer 40 mil på en tank så ska du fan inte klaga. Eller också kör du som en kä*****Alming skrev:Är hojen snålare med 98 okt, så kan man ju komma längre på varje tank innan man slår över till reserven på långkörning eller hur?
jag brukar normalt kunna köra ca 40mil innan jag tankar....
Jag brukar tanka 17 liter och kommer 160 miles (~ 26 mil) vilket motsvarar ca. 0,65 l/mil.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal