Identifiera motor VFR 750 -87
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Identifiera motor VFR 750 -87
Har en liten fundering:
I min verkstadsmanual står det att motor ska rymma 3,9l olja efter ett vanligt oljebyte.
Jag får i 3l med god vilja.....dessutom stämmer inte det nya oljefiltret (har trippelkollat, det ska vara ett sådant) med det som sitter på....tyvärr är inte det någon markering kvar på det gamla oljefiltret så jag vet inte filtermodellen!
Med andra ord: Hur identifierar jag moroten i hojen....eller finns det olika varianter på morot till VFR´en? Är det troligt att originalmotorn kan vara bytt till något annat?
Ja, jag vet att man normalt sett inte byter motorolja INNAN filterbytet, men jag ska snart byta olja igen
I min verkstadsmanual står det att motor ska rymma 3,9l olja efter ett vanligt oljebyte.
Jag får i 3l med god vilja.....dessutom stämmer inte det nya oljefiltret (har trippelkollat, det ska vara ett sådant) med det som sitter på....tyvärr är inte det någon markering kvar på det gamla oljefiltret så jag vet inte filtermodellen!
Med andra ord: Hur identifierar jag moroten i hojen....eller finns det olika varianter på morot till VFR´en? Är det troligt att originalmotorn kan vara bytt till något annat?
Ja, jag vet att man normalt sett inte byter motorolja INNAN filterbytet, men jag ska snart byta olja igen
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Identifiera motor VFR 750 -87
I min instruktionsbok så står det "påfyll ungefär 3,0 liter rekommenderad olja"Jepson75 skrev:Har en liten fundering:
I min verkstadsmanual står det att motor ska rymma 3,9l olja efter ett vanligt oljebyte.
Jag får i 3l med god vilja.....dessutom stämmer inte det nya oljefiltret (har trippelkollat, det ska vara ett sådant) med det som sitter på....tyvärr är inte det någon markering kvar på det gamla oljefiltret så jag vet inte filtermodellen!
Med andra ord: Hur identifierar jag moroten i hojen....eller finns det olika varianter på morot till VFR´en? Är det troligt att originalmotorn kan vara bytt till något annat?
Ja, jag vet att man normalt sett inte byter motorolja INNAN filterbytet, men jag ska snart byta olja igen
sen ska man köra några minuter tomgång och kontrollera oljenivån.
Motorn rymmer totalt 4,0 liter om man dränerar den helt.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Identifiera motor VFR 750 -87
Tar man filtret så tömmer man ett par dl, sen tror jag man tömmer oljekylaren när man tar filtret och då är det ett par dl till.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Identifiera motor VFR 750 -87
Vad e de som inte stämmer med filtret ?
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Re: Identifiera motor VFR 750 -87
Större på alla håll o kanter....har dock inte tagit loss det gamla ännu...men jag har aldrig varit med om så stora skillnader, framförallt inte i diameter tidigare...ska dock ta loss det o jämföra o se om jag bara är lätt paranoid eller nåt som tycker att skillnaden är väldigt markant!LinusE skrev:Vad e de som inte stämmer med filtret ?
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)
Re: Identifiera motor VFR 750 -87
De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.
Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex
Finns stora o små beroende på tillverkare.
Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Re: Identifiera motor VFR 750 -87
Aha, jag som bara varit förskonad från så stora skillnader tidigare Dessutom, var en dåligt inskannad, dåligt utskriven PDF av verkstadsmanualen, så vad som såg ut som 3,9 nog ska vara 3,0l...så då stämmer säkerligen alltingLinusE skrev:De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.
Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex
Tackar!
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Identifiera motor VFR 750 -87
Det finns två typer av originalfilter till VF och VFR. Ett lite större (både diameter och längd) som satt på 80-tals VF och VFR och ett mindre som åtminstone tidigare hade mittnummer MM9 (Hondas original reservdelsnummer, i detta fall 15410-MM9-013).Jepson75 skrev:Aha, jag som bara varit förskonad från så stora skillnader tidigare Dessutom, var en dåligt inskannad, dåligt utskriven PDF av verkstadsmanualen, så vad som såg ut som 3,9 nog ska vara 3,0l...så då stämmer säkerligen alltingLinusE skrev:De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.
Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex
Tackar!
Man kan använda vilket som.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal