Identifiera motor VFR 750 -87

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Jepson75
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre apr 19, 2013 17:13
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Identifiera motor VFR 750 -87

#1 Inlägg av Jepson75 »

Har en liten fundering:
I min verkstadsmanual står det att motor ska rymma 3,9l olja efter ett vanligt oljebyte.
Jag får i 3l med god vilja.....dessutom stämmer inte det nya oljefiltret (har trippelkollat, det ska vara ett sådant) med det som sitter på....tyvärr är inte det någon markering kvar på det gamla oljefiltret så jag vet inte filtermodellen!

Med andra ord: Hur identifierar jag moroten i hojen....eller finns det olika varianter på morot till VFR´en? Är det troligt att originalmotorn kan vara bytt till något annat?

Ja, jag vet att man normalt sett inte byter motorolja INNAN filterbytet, men jag ska snart byta olja igen :-)
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Jepson75 skrev:Har en liten fundering:
I min verkstadsmanual står det att motor ska rymma 3,9l olja efter ett vanligt oljebyte.
Jag får i 3l med god vilja.....dessutom stämmer inte det nya oljefiltret (har trippelkollat, det ska vara ett sådant) med det som sitter på....tyvärr är inte det någon markering kvar på det gamla oljefiltret så jag vet inte filtermodellen!

Med andra ord: Hur identifierar jag moroten i hojen....eller finns det olika varianter på morot till VFR´en? Är det troligt att originalmotorn kan vara bytt till något annat?

Ja, jag vet att man normalt sett inte byter motorolja INNAN filterbytet, men jag ska snart byta olja igen :-)
I min instruktionsbok så står det "påfyll ungefär 3,0 liter rekommenderad olja"
sen ska man köra några minuter tomgång och kontrollera oljenivån.
Motorn rymmer totalt 4,0 liter om man dränerar den helt.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

#3 Inlägg av Donner »

Tar man filtret så tömmer man ett par dl, sen tror jag man tömmer oljekylaren när man tar filtret och då är det ett par dl till.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
LinusE
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: fre maj 10, 2013 20:22
Ort: Skåne/Hunneberga

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

#4 Inlägg av LinusE »

Vad e de som inte stämmer med filtret ?
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------

Jepson75
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre apr 19, 2013 17:13
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

#5 Inlägg av Jepson75 »

LinusE skrev:Vad e de som inte stämmer med filtret ?
Större på alla håll o kanter....har dock inte tagit loss det gamla ännu...men jag har aldrig varit med om så stora skillnader, framförallt inte i diameter tidigare...ska dock ta loss det o jämföra o se om jag bara är lätt paranoid eller nåt som tycker att skillnaden är väldigt markant!
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)

Användarvisningsbild
LinusE
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: fre maj 10, 2013 20:22
Ort: Skåne/Hunneberga

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

#6 Inlägg av LinusE »

De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.

Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex :)
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------

Jepson75
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre apr 19, 2013 17:13
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

#7 Inlägg av Jepson75 »

LinusE skrev:De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.

Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex :)
Aha, jag som bara varit förskonad från så stora skillnader tidigare :-) Dessutom, var en dåligt inskannad, dåligt utskriven PDF av verkstadsmanualen, så vad som såg ut som 3,9 nog ska vara 3,0l...så då stämmer säkerligen allting :-)

Tackar!
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jepson75 skrev:
LinusE skrev:De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.

Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex :)
Aha, jag som bara varit förskonad från så stora skillnader tidigare :-) Dessutom, var en dåligt inskannad, dåligt utskriven PDF av verkstadsmanualen, så vad som såg ut som 3,9 nog ska vara 3,0l...så då stämmer säkerligen allting :-)

Tackar!
Det finns två typer av originalfilter till VF och VFR. Ett lite större (både diameter och längd) som satt på 80-tals VF och VFR och ett mindre som åtminstone tidigare hade mittnummer MM9 (Hondas original reservdelsnummer, i detta fall 15410-MM9-013).
Man kan använda vilket som.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar