Sida 1 av 1

Identifiera motor VFR 750 -87

Postat: tis maj 28, 2013 20:51
av Jepson75
Har en liten fundering:
I min verkstadsmanual står det att motor ska rymma 3,9l olja efter ett vanligt oljebyte.
Jag får i 3l med god vilja.....dessutom stämmer inte det nya oljefiltret (har trippelkollat, det ska vara ett sådant) med det som sitter på....tyvärr är inte det någon markering kvar på det gamla oljefiltret så jag vet inte filtermodellen!

Med andra ord: Hur identifierar jag moroten i hojen....eller finns det olika varianter på morot till VFR´en? Är det troligt att originalmotorn kan vara bytt till något annat?

Ja, jag vet att man normalt sett inte byter motorolja INNAN filterbytet, men jag ska snart byta olja igen :-)

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

Postat: tis maj 28, 2013 21:08
av Tommy Gsson
Jepson75 skrev:Har en liten fundering:
I min verkstadsmanual står det att motor ska rymma 3,9l olja efter ett vanligt oljebyte.
Jag får i 3l med god vilja.....dessutom stämmer inte det nya oljefiltret (har trippelkollat, det ska vara ett sådant) med det som sitter på....tyvärr är inte det någon markering kvar på det gamla oljefiltret så jag vet inte filtermodellen!

Med andra ord: Hur identifierar jag moroten i hojen....eller finns det olika varianter på morot till VFR´en? Är det troligt att originalmotorn kan vara bytt till något annat?

Ja, jag vet att man normalt sett inte byter motorolja INNAN filterbytet, men jag ska snart byta olja igen :-)
I min instruktionsbok så står det "påfyll ungefär 3,0 liter rekommenderad olja"
sen ska man köra några minuter tomgång och kontrollera oljenivån.
Motorn rymmer totalt 4,0 liter om man dränerar den helt.
Tommy.

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

Postat: tis maj 28, 2013 21:12
av Donner
Tar man filtret så tömmer man ett par dl, sen tror jag man tömmer oljekylaren när man tar filtret och då är det ett par dl till.

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

Postat: tis maj 28, 2013 21:48
av LinusE
Vad e de som inte stämmer med filtret ?

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

Postat: tis maj 28, 2013 21:51
av Jepson75
LinusE skrev:Vad e de som inte stämmer med filtret ?
Större på alla håll o kanter....har dock inte tagit loss det gamla ännu...men jag har aldrig varit med om så stora skillnader, framförallt inte i diameter tidigare...ska dock ta loss det o jämföra o se om jag bara är lätt paranoid eller nåt som tycker att skillnaden är väldigt markant!

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

Postat: tis maj 28, 2013 22:28
av LinusE
De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.

Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex :)

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

Postat: ons maj 29, 2013 08:54
av Jepson75
LinusE skrev:De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.

Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex :)
Aha, jag som bara varit förskonad från så stora skillnader tidigare :-) Dessutom, var en dåligt inskannad, dåligt utskriven PDF av verkstadsmanualen, så vad som såg ut som 3,9 nog ska vara 3,0l...så då stämmer säkerligen allting :-)

Tackar!

Re: Identifiera motor VFR 750 -87

Postat: mån jun 03, 2013 17:02
av Tyrannosaurus
Jepson75 skrev:
LinusE skrev:De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.

Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex :)
Aha, jag som bara varit förskonad från så stora skillnader tidigare :-) Dessutom, var en dåligt inskannad, dåligt utskriven PDF av verkstadsmanualen, så vad som såg ut som 3,9 nog ska vara 3,0l...så då stämmer säkerligen allting :-)

Tackar!
Det finns två typer av originalfilter till VF och VFR. Ett lite större (både diameter och längd) som satt på 80-tals VF och VFR och ett mindre som åtminstone tidigare hade mittnummer MM9 (Hondas original reservdelsnummer, i detta fall 15410-MM9-013).
Man kan använda vilket som.