Lilla frun kuggade

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Pricken
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: lör maj 11, 2013 17:19

Lilla frun kuggade

#1 Inlägg av Pricken »

Idag var dagen då min hustru skulle ta språnget in i hojåkar-världen på riktigt.
Hon har kört mycket i trafikskola och kände sig redo och idag var dagen "D" när det skulle hända.

Färdplan för jungrufärden var klar, champagne till kvällen kyld och allt var redo. Uppvärmning på trafikskolan kl 12 och Trafikverket kl 13 sedan. Vi pratades vid strax före 13 och hon var så nöjd för hon hade rockat på kryp-en och högfarten på uppvärmning och var så taggad.

40 minuter senare ringer det igen och hon är rätt knäckt. Det hade gått fullständigt åt helvete....
Säkerhetskontrollen satte hon, den var hon lite osäker på. Därefter släppte nervositeten tyckte hon.
Men vid krypkörningens första moment där cykeln ska ledas in i boxen, där välter hon hojen...!
Exakt vad som händer vet hon inte men hojen åker i backen och det lyckades hon aldrig hämta hem mentalt igen.

Inspektören ger henne flera chanser men efter det adrenalinpåslaget och paniken så får hon inte till krypkörningen. Högfarten och inbromsning får hon göra och dessutom pröva krypbanan ytterligare en gång till men tappet sitter i skallen och till slut blir det underkännande. Trafikläraren som lärt upp henne förstod inte hur hon lyckades och kan inte begripa att hon kuggade, hon var ju liksom ett säkert kort.

Nu är hon typ tokdeppig och tvivlar på att hon kommer greja kortet överhuvudtaget, hon känner sig helt misslyckad. Jag vet inte riktigt hur jag ska boosta hennes självförtroende och få henne upp i sadeln igen. Tips någon som varit i samma situation?

Ny tid är bokad den 10 oktober, tror det var den sista tiden som fanns kvar i år i Stockholms-området.
Det är väl sista chansen kanske....
If they don't have motorcycles in heaven, I'm not going......

Kör en VFR800A, 2012
(och ibland hustruns CB600FA Hornet)

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Lilla frun kuggade

#2 Inlägg av Mister »

Trist men det är bara att ta nya tag!

Jag var handledare för en kille för ca 4-5 år sen. Han blev riktigt duktigt på allt. Konbana, krypkörning mm. Allt satt som en smäck.

Uppkörningen var bara ju för att bli godkänd. Att misslyckas fanns inte på kartan för varken han eller mig som handledare, för körningen gick ju kanon.

Men,

När själva uppkörningsdagen kom. Vi körde dit och han skulle först ut. Då hände någonting och det var som att vrida om en nyckel. Körningen blev usel, missade, klippte koner (krypkörningen funkade dock...). Han blev helt enkelt skitnervös. Inspektören var schysst och gav honom flera chanser för att se om det skulle släppa men det gjorde det inte. Så blev kuggad.

Det här med nervositet är inte lätt. Men har man varit uppe en gång så går det betydligt lättare nästa gång. Hjärnspöket sitter i huvudet.

Lycka till med frun. Hon får ju inte ge upp hoppet nu :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Lilla frun kuggade

#3 Inlägg av Jimmy.S »

kuggade jag med första gången, satte krypkörningen men inte högfartsprovet..

Tror det gör väldigt mycket om man är i obalans om något oförberett inträffar, i mitt läge så körde min morsa hojen till uppkörningen (körde privat), hon stannade vid ett övergångställe för att släppa över en gående, bilen bakom upptäckte det för sent och klappade in i hojen i ganska låg hastighet (runt 30 kanske), morsan klarade sig bra och föll inte ens ner i backen men hojen blev ju tyskstukad så pakethållaren blev liksom ett ryggstöd....

Hem o byta till hoj nr.2, kommer ca. 10min försent men det var ok men allt stim innan satte griller i huvudet och fokuseringen blev lidande.
Detta var också på hösten men jag han inte få en ny tid, öva öva öva på våren och körde sedan upp och klarade allt exemplariskt! skam den som ger sig :twisted:

Detta är fortfarande den bästa känslan, hoppa upp på hojen och ja ni vet ju,att ge upp när man är så nära pga ett skitfel får man bara inte göra, klart hon ska ha hojkort :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Lilla frun kuggade

#4 Inlägg av tersan »

Liknande situationer har jag befunnit mig i flera gånger... men det är svårt att ge tips till en man inte känner.

Vad som funkar för mig är att öva på momentet som gått snett så att det sitter i ryggmärgen, samtidigt som man tränar lite allmänt på resten också. Det gäller dessutom att intala sig att första provet bara var en koll för att reda på vad man behöver öva mer på.

Men visst 17 är det surt när det händer, och duktigt nervöst när man sen ska på det igen!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Lilla frun kuggade

#5 Inlägg av Donner »

På det igen....kör kör kör.....milen i ryggen gör skillnad. Själv undrade man hur i hela världen man skulle kunna klara kortet efter att ha testat låg/högfartsbanan första gången men efter nötande så satt det bara där.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lilla frun kuggade

#6 Inlägg av adrian_vg »

Vad de andra har skrivit; upp i sadeln igen och nöt bort hjärnspökena.

Min övningskörare gick omkull när vi skulle träna högfartsbromsning. Han bokade av uppkörningen veckan efter. Efteråt körde vi och han byggde på med körning på trafikskolan också. Taggad som fanen var han efter ett tag. På nästa uppkörning gick krypet bra, men sen kopm hjärnspökena igen vid bromsningen. Han kuggade.

Nu har vi kört en del igen och han taggad igen. Får hoppas på det bästa.

Ibland är mental träning det bästa. Ibland är nötning i sadeln det.

Peppa henne, klart frun ska få sitt körkort. Vore dumt att ge upp nu juh!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pricken
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: lör maj 11, 2013 17:19

Re: Lilla frun kuggade

#7 Inlägg av Pricken »

Tack bröder...

Efter en avbokning öppnade sig en tid på torsdag denna vecka. Den tog vi.
Hon ska köra två lektioner denna vecka, förhoppningsvis räcker detta för att skrämma bort alla hjärnspöken och briljera på torsdag.
If they don't have motorcycles in heaven, I'm not going......

Kör en VFR800A, 2012
(och ibland hustruns CB600FA Hornet)

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Lilla frun kuggade

#8 Inlägg av Råttis »

Hepp!

Håller tummarna!

/Råttis

Användarvisningsbild
Pricken
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: lör maj 11, 2013 17:19

Re: Lilla frun kuggade

#9 Inlägg av Pricken »

Och där satt den!

Ett par lektioner ytterligare på skolan, ny uppkörningstid på Trafikverket en vecka senare, en annan trafikinspektör och där satt uppkörningen som en fläskläpp. Krypkörningen och högfarten gick perfekt. En repa på Slingerbulten och sen var det klart.

Numera får man inte ens ett papper i handen som bevis på den nya behörigheten, det får man logga in på nätet och hämta själv.

Så aftonen tillbringades på var sin hoj nu, lite kyligt men vad gör det när det finns handtagsvärmare.
If they don't have motorcycles in heaven, I'm not going......

Kör en VFR800A, 2012
(och ibland hustruns CB600FA Hornet)

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Lilla frun kuggade

#10 Inlägg av Jimmy.S »

Stort grattis till henne (er) :tummenupp
Kommer att bli en lång vinter för henne ;)

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Lilla frun kuggade

#11 Inlägg av Maciver »

Grattis, grattis. Trägen vinner. :D
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Lilla frun kuggade

#12 Inlägg av Mister »

Grattis!!
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Lilla frun kuggade

#13 Inlägg av tersan »

Härligt! Jättegrattis!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lilla frun kuggade

#14 Inlägg av adrian_vg »

Pricken skrev:Och där satt den!

Ett par lektioner ytterligare på skolan, ny uppkörningstid på Trafikverket en vecka senare, en annan trafikinspektör och där satt uppkörningen som en fläskläpp. Krypkörningen och högfarten gick perfekt. En repa på Slingerbulten och sen var det klart.

Numera får man inte ens ett papper i handen som bevis på den nya behörigheten, det får man logga in på nätet och hämta själv.

Så aftonen tillbringades på var sin hoj nu, lite kyligt men vad gör det när det finns handtagsvärmare.
Hur coolt som helst!! Grattis!! Och krama om frugan riktigt ordentligt nu!! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Lilla frun kuggade

#15 Inlägg av Donner »

Härligt, grattis :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar