Framdelen beter sig konstigt

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Framdelen beter sig konstigt

#1 Inlägg av SportTourer »

Fick punktering på sommarens Norgetur och blev tvungen att byta framdäck till ett Metzeler Z8 (fick fem mil senare punktering även på bakdäcket, osannolik otur. Och punkasprayklet över hela hojen. Använd aldrig punkaspray! Och då menar jag aldrig! Köp istället vulklagningskit från Biltema el.dyl. Funkar prima utan kladd. On topic igen:)

Efter däckbytet beter sig motorcykeln på ett sätt jag inte är van vid. Det är lite svårt att beskriva, men vid sväng i låga hastigheter (< 60 km/h) krävs att framhjulet svängs väldigt mycket i kurvans riktning. En slags understyrning kan man säga. Det är som att det finns ett dödläge kring mitten, att hojen inte svänger vid små styrutslag. Resultatet är en vag och långsam känsla i styrningen, inte alls trevligt. Jag är dessutom van vid att motstyrningen, alltså att sväng åt höger ger styrutslag åt vänster, "startar" vid betydligt lägre hastigheter än 60 km/h.

Bakdäcket (Michelin Road 3) har drygt 500 mil men ingen överdriven touringplatta. Styrlagret är nybytt och känns bra, inget kännbart läge i mitten och cykeln håller spår fint när styret släpps. Eftersom VFR är en ganska tung hoj trivs jag med däck som har en relativt snabb insväng, typ Road 3, men jag kunde inte välja vid bytet i Norge. Det här är kanske en inbyggd egenskap hos M Z8? Någon med erfarenhet? Andra idéer?

Trevlig (sista?) sommarvädershelg!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Framdelen beter sig konstigt

#2 Inlägg av Råttis »

Hepp!

Jag kör med Metzler Z8 Interact eller vad de nu heter. Tycker inte att beskrivningen stämmer in på det du skrev. Har du Z8 både fram och bak? Är de rätt monterade?
/Råttis

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Framdelen beter sig konstigt

#3 Inlägg av SportTourer »

Råttis skrev:Hepp!

Jag kör med Metzler Z8 Interact eller vad de nu heter. Tycker inte att beskrivningen stämmer in på det du skrev. Har du Z8 både fram och bak? Är de rätt monterade?
/Råttis
Okej, så du trivs bra med hur cykeln svänger med Z8? Det sitter Michelin Road 3 bak.

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Framdelen beter sig konstigt

#4 Inlägg av HondaHasse »

Det kanske är kombinationen med Michelin bak och Metzler fram som gör att den beter sig konstigt? Jag bytte till Michelin fram först och då blev hojen "slingrig", tror jag hade Metzler bak då, när jag sen la Michelin bak också så blev det en helt ny hoj.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Framdelen beter sig konstigt

#5 Inlägg av Råttis »

Hepp!

Jag tycker om Metzler däcken sedan jag provade på min FJR och dessa har suttit på sedan jag köpte MC:n och är nöjd med de. Har bytat back en gång.

/Råttis

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Framdelen beter sig konstigt

#6 Inlägg av SportTourer »

HondaHasse skrev:Det kanske är kombinationen med Michelin bak och Metzler fram som gör att den beter sig konstigt? Jag bytte till Michelin fram först och då blev hojen "slingrig", tror jag hade Metzler bak då, när jag sen la Michelin bak också så blev det en helt ny hoj.
Ja, har också funderat på det och det stämmer säkert. Slingrig är ett bra ord för att beskriva beteendet, men hojen känns lite bättre nu sen jag skruvade fast en styrvikt som satt löst. Får väl byta ut även baksulan till ett Metzeler snart, trots att jag trivs bäst med Michelin. Framdäcket är som sagt nytt så det har säkert 1000 mil kvar. Det ska ju vara ett jättebra däck, mest att jag gillar Road treans snabba insväng.

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Framdelen beter sig konstigt

#7 Inlägg av Råttis »

Köp dig en Road trea när du har kört slut på dessa sulor vet ja =)

Kanske det hinner komma ut andra under tiden??

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Framdelen beter sig konstigt

#8 Inlägg av adrian_vg »

SportTourer skrev:Fick punktering på sommarens Norgetur och blev tvungen att byta framdäck till ett Metzeler Z8 (fick fem mil senare punktering även på bakdäcket, osannolik otur. Och punkasprayklet över hela hojen. Använd aldrig punkaspray! Och då menar jag aldrig! Köp istället vulklagningskit från Biltema el.dyl. Funkar prima utan kladd. On topic igen:)

Efter däckbytet beter sig motorcykeln på ett sätt jag inte är van vid. Det är lite svårt att beskriva, men vid sväng i låga hastigheter (< 60 km/h) krävs att framhjulet svängs väldigt mycket i kurvans riktning. En slags understyrning kan man säga. Det är som att det finns ett dödläge kring mitten, att hojen inte svänger vid små styrutslag. Resultatet är en vag och långsam känsla i styrningen, inte alls trevligt. Jag är dessutom van vid att motstyrningen, alltså att sväng åt höger ger styrutslag åt vänster, "startar" vid betydligt lägre hastigheter än 60 km/h.

Bakdäcket (Michelin Road 3) har drygt 500 mil men ingen överdriven touringplatta. Styrlagret är nybytt och känns bra, inget kännbart läge i mitten och cykeln håller spår fint när styret släpps. Eftersom VFR är en ganska tung hoj trivs jag med däck som har en relativt snabb insväng, typ Road 3, men jag kunde inte välja vid bytet i Norge. Det här är kanske en inbyggd egenskap hos M Z8? Någon med erfarenhet? Andra idéer?

Trevlig (sista?) sommarvädershelg!
Michelindäck är ovanligt lättsvängda jmfm andra däck. Det är kanske det du märker av som konstigt.

Jag antar att du kollat däcktrycket?

2,5 fram och 2,9 bak.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

Re: Framdelen beter sig konstigt

#9 Inlägg av apex »

Styrlagerpaj? Fastnar i mittläget
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Framdelen beter sig konstigt

#10 Inlägg av SportTourer »

apex skrev:Styrlagerpaj? Fastnar i mittläget
Nope, som jag skrev överst är styrlagret i princip nytt och känns helfräscht.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

Re: Framdelen beter sig konstigt

#11 Inlägg av apex »

Bästa egenskaperna får man ju i ett däck homogent som Michelin Pilot Power. De andra däcken är ju kompromisser
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Skriv svar