Sida 4 av 4

Re: VFR 800 2014

Postat: fre apr 11, 2014 09:05
av adrian_vg
Mister skrev:Den du håller tåspetsen mot när du hänger o ska fixa coola knäskrap :)
Knäskrap, ja. Men också armbåge-, axel- och huvudskrap med det hänget... :)

Re: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 14:08
av Brother Wolf
Efter att nu har sett den nya VFR:en på Rapido så måste jag nog ge mig lite.
IRL var den av någon orsak faktiskt hyfsat nice,
förutom pipan som döljer den fina mono-swingen.

BW

Re: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 14:53
av Tritanium
Skrev visst detta inlägg i fel tråd här kommer det i den rätta tråden:

Åkte till Tibro och provkörde den nya VFR:en igår.
Samlade intrycket: nja, allt är inte bättre, men helt klar en ny generatio som är något sportigare än föregångarna.

Plus:
Smidigheten i manövreringen särskilt vid nedlägg. Helt klar bättre än föregångarna.
lättare än föregångaren
Instrumenteringen, mycket trevlig förarmiljö.
TCS
ABS - Jobbar mycket jämt och fin utan några "smålåsningar"
Färddator med bränsleförbrukningar
Snygg
Led-ljuse
Smidigt vred till att justera dämparen i bak.
Även bättre på framdämparna.

Minus:
Fjut fjut - va hände med ljudet :? är det vtec? jag hörde i alla fall ingen tydlig övergång. Slipon är mer än välbehövlig.
Kändes snarare som 90hk. Min 14år gamla Gen 5 är det betydligt bättre ös i, den nya har inte en suck att hinna med på rakan.
Märks att det snålat här och var. Föregångarna är mer påkostade. (kylare, bromsar, materialval etc...)
Mindre motor och mer väghållning än föregångarna.

Åkte gladeligen hem på min gen5 :headbang och ville inte byta mot den nya...
Slutsatts: Köp den gamla...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 15:42
av adrian_vg
Tritanium skrev:Kändes snarare som 90hk. Min 14år gamla Gen 5 är det betydligt bättre ös i, den nya har inte en suck att hinna med på rakan.
Var den inkörd?

Re: Sv: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 15:55
av Tritanium
4 mil tror jag det stod innan jag gav full rulle :oops:

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 15:56
av Tritanium
Kan ju bero på det...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 18:13
av adrian_vg
Tritanium skrev:Kan ju bero på det...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
:fakta

Re: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 18:25
av Tritanium
Men att det var en påtaglig skillnad på klipp, provkör så märker du.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 20:05
av Råttis
Hepp!

Provkörde en under 15min skall tillbaka för en längre provkörning.

Håller med att den verkar sakna det råa motorkaraktären som den gamla generationen har. De har mjuknat av gasresponsen samt att den stora övergången på vtec har de också mjuknat av för mycket enligt mitt eget tycke. Bra respons under 3000 varv mycket bättre än den gamle, nice chassi.

Man får nog suga lite på karamellen och se vad som händer längre fram.

/Råttis

Re: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 20:09
av Tritanium
Japp, ett slipon och en annan mappning skulle göra underverk.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: VFR 800 2014

Postat: tor maj 22, 2014 22:21
av M@rtini
Också varit ute på en ca. 15-20 min provkörning idag, och får nog säga att jag är lite missnöjd. Man sitter bra på den, den har ett jätte fint chassi och kanon bromsar tycker jag efter det lilla jag körde. Men motorn, kändes rätt så trött, och hur jag än letade hittade jag inget riktigt drag i den (i alla fall inte så som jag vill ha det). Tyckte även att den gick ryckigt på låga varv, och att det var lätt att få motorstopp när man startade från stillastående eller krypkörde. Men som sagts innan så går nog det här att lösa med lite mappning och ett annat system, hoppas verkligen det i alla fall.

Re: VFR 800 2014

Postat: tis sep 30, 2014 12:01
av Rydh
Provkörde häromveckan under en timme på blandade vägar och håller med de flesta av er, smidig och snabb respons, fina bromsar och bra respons i lådan men karaktären i stort tycker jag har försämrats. Tråkigt ljud och jag tycker att den känns tunn, som att man inte sitter i den som på tidigare versioner. Skulle lätt köpa en -08 för halva priset istället för en ny -14. För den delen så skulle jag lätt behålla min -98 för en sjättedel av priset också :lol:

Re: VFR 800 2014

Postat: tis sep 30, 2014 21:10
av Conseal
Att sitta i hojen försvann 02. Man sitter på 02 och framåt...

Re: VFR 800 2014

Postat: ons okt 01, 2014 11:39
av Rydh
Conseal skrev:Att sitta i hojen försvann 02. Man sitter på 02 och framåt...
Visst har du rätt i det men jag tycker att det var mer 250cc-känsla över 2014-modellen ändå. Kanske beroende på att jag tyckte provkörningsexemplaret kändes väl lågt som sagt.