Övningsköra med flera elever?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Badget
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: tor apr 26, 2007 23:55
Ort: Umeå

Övningsköra med flera elever?

#1 Inlägg av Badget »

Får man som handledare övningsköra med två elever samtidigt, eleverna på varsin mc?
Har läst både och. Sen trillade jag över detta som fick mig än mer förvirrad.

https://lagen.nu/dom/rh/2008:21

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Övningsköra med flera elever?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Nej.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Övningsköra med flera elever?

#3 Inlägg av tersan »

Intressant rättsfall, men frågan där var ju om det handlade om olovlig körning för den ena av eleverna. Vilket det inte var.

Dock framgår det ju i domarna att det enligt en annan förordning endast är tillåtet att öva med en elev i taget, men att det inte är straffbart att bryta mot den föreskriften.

Känns som att lite mer studier av lagen kan vara intressant... men det är ändå som Adrian lite mer rakt på sak uttryckt inte tillåtet att övningsköra med mer än en elev.
VFR750F -92, grön

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Övningsköra med flera elever?

#4 Inlägg av Råttis »

Jag skulle ställa mig frågan, kan jag ge de (två) eleverna en bra utbildning?

Jag personligen hade nog inte gjort det med tanke på alla andra man skall hålla ögonen på....

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Övningsköra med flera elever?

#5 Inlägg av adrian_vg »

Råttis skrev:Jag skulle ställa mig frågan, kan jag ge de (två) eleverna en bra utbildning?

Jag personligen hade nog inte gjort det med tanke på alla andra man skall hålla ögonen på....

/Råttis
Bra där!

Frågan man bör ställa sig är om man med gott samvete kan hålla koll på två motorcyklar med spattiga övningskörare, sin egen körning och motorcykel *och* trafiken runtomkring.

Ett alternativ vore att ha med ena övningsköraren bakpå sin egen hoj, medan bara en av eleverna i taget kör. Denna lösning är inte lika kritisk, även om det är en högre svårighetsgrad för handledaren som fortfarande måste ha koll på sin passagerare också.

Edit: Jag talar av egen erfarenhet med en (1) elev där jag hade fullt upp mest hela tiden. Min egen körning blev lidande när jag måste hålla kolla på både elev, min egen körning och hoj och trafiken runtomkring, för att inte tala om när eleven inte gör som man säger...
Som grundinstruktör på SMC, har jag kört i grupper där jag varit tvungen att hålla koll på ca 4-5 personer samtidigt vid instruktörsbrist. Det är jobbigt på en bana där inte annan trafik finns (annat än andra deltagare som förvisso visar hänsyn). Den situationen är inget jag skulle vilja hålla på med i "skarpa" situationer ute på allmän väg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Badget
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: tor apr 26, 2007 23:55
Ort: Umeå

Re: Övningsköra med flera elever?

#6 Inlägg av Badget »

Att hålla koll på dessa två skulle inte bli besvärligt. De är två fullvuxna män med lång mopedvana i yngre dagar. Haft bilkort i flera år och arbetar dessutom som lokförare, vilket medför ett högt säkerhetstänk och lugnt förfarande. Men säger lagen nej så gör den det. Alternativet blir nog att en av killarna får åka bakom mig på hans hoj medan den andra kör, sen turas om.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Övningsköra med flera elever?

#7 Inlägg av adrian_vg »

Badget skrev:Att hålla koll på dessa två skulle inte bli besvärligt. De är två fullvuxna män med lång mopedvana i yngre dagar. Haft bilkort i flera år och arbetar dessutom som lokförare, vilket medför ett högt säkerhetstänk och lugnt förfarande. Men säger lagen nej så gör den det. Alternativet blir nog att en av killarna får åka bakom mig på hans hoj medan den andra kör, sen turas om.
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar