Lättkörd förstahoj för A-körkort?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#1 Inlägg av moshh »

Hallå gottfolk!

Jag ska vara handledare åt en vän som ska ta A-körkort och försöker ge honom tips på en bra hoj han kan köpa.
Kraven som måste uppfyllas är följande:

- Slagvolym minst 595cc
- Effekt minst 40kW
- Pris omrking 20 000kr

Hojar som kan gå på classicaförsäkring uppskattas, dock helst inte äldre än 1990.
Vad har ni för tips? En VFR är ju lite för stor som förstahoj tänker jag..
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#2 Inlägg av tersan »

Jag tycker nog att VFR är en utmärkt förstahoj! Kanske lite svår i manöverbanan bara, men den har å andra sidan potential att hänga med i många år när kortet väl är taget.

Annars nån nakenhoj av valfritt japanskt märke. Min körskolehoj var en Sushuki 750 nånting. Trist och trång, men väldigt lättkörd.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#3 Inlägg av moshh »

tersan skrev:Jag tycker nog att VFR är en utmärkt förstahoj! Kanske lite svår i manöverbanan bara, men den har å andra sidan potential att hänga med i många år när kortet väl är taget.

Annars nån nakenhoj av valfritt japanskt märke. Min körskolehoj var en Sushuki 750 nånting. Trist och trång, men väldigt lättkörd.
Ja precis, det är mer i manöverbanan jag tänker att den kan vara klumpig. Lågfartsdelen osv.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#4 Inlägg av Mister »

En lättkörd hoj, som en släkting till mig hade som extra hoj i många år är 600 diversion. Kom 92 och finns till vettiga priser

Mer här
http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha ... 2003-93127
http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha ... sion-93044

Exempel på en 01
http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_XJ_ ... ?ca=21&w=3

Men du hittar billigare oxå.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#5 Inlägg av Maciver »

Hade en elev som körde gsx på körskola, han körde ett par gånger med min gamla gsx-f 750 och han tyckte det gick bra.

GSX-f är en lättkörd hoj och ganska förlåtande, det enda är att den har ett speciellt utseende.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#6 Inlägg av Rydh »

Jag har sett flera körskolor i stan ha just gsx-f och diversion genom åren. Antagligen av en anledning. Naket känns självklart för övningskörning/nybörjarhoj. Måste vara ok att lägga den lite lätt för att hitta gränserna :-) Garagevändning med en nsr125 som min körskola hade som övningshoj 1991 var lite knepigt ;-)
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#7 Inlägg av moshh »

En sådan här ni syftar på?

http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_G ... ?ca=15&w=2

Är den lättkörd? Känns som att den borde vara lika klumpig om inte mer, än en VFR?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#8 Inlägg av Maciver »

Japp.

Testa, och du blir överraskad. :D
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#9 Inlägg av Jimmy.S »

sevenfifty var ju en populär övningskörninghoj förr, och det är ju åtminstone honda :wink:

Tog själv mitt kort på en sådan :)

Men mitt råd är bra styrutslag och gärna en rad fyra då dom går bättre på för låga varv = mer förlåtande

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#10 Inlägg av moshh »

Vad tror ni om en sån här?

http://www.blocket.se/sodermanland/Yama ... ?ca=15&w=3

Hur skiljer sig en 600 Diversion mot en 600 Fazer? Dom verkar ju vara rätt lika..
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#11 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Vad tror ni om en sån här?

http://www.blocket.se/sodermanland/Yama ... ?ca=15&w=3

Hur skiljer sig en 600 Diversion mot en 600 Fazer? Dom verkar ju vara rätt lika..
Har sett en del såna med kraschbågar överallt. Verkar vara en populär hoj för körskolebruke. Diversion är väl nakenmodellen, Fazer har en toppkåpa och ser lite flashigare. Samma hoj egentligen.

1. Se till att montera kraschpuckar och böjbara broms- och kopplingsgrepp.

2. Alternativet till det senare är att fila eller såga in en några mm djup brytskåra/brytanvisning längst ut på vardera greppet (några cm in från yttersta spetsen).

Tro mig, du VILL göra 1 och/eller 2.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#12 Inlägg av moshh »

adrian_vg skrev:
moshh skrev:Vad tror ni om en sån här?

http://www.blocket.se/sodermanland/Yama ... ?ca=15&w=3

Hur skiljer sig en 600 Diversion mot en 600 Fazer? Dom verkar ju vara rätt lika..
Har sett en del såna med kraschbågar överallt. Verkar vara en populär hoj för körskolebruke. Diversion är väl nakenmodellen, Fazer har en toppkåpa och ser lite flashigare. Samma hoj egentligen.

1. Se till att montera kraschpuckar och böjbara broms- och kopplingsgrepp.

2. Alternativet till det senare är att fila eller såga in en några mm djup brytskåra/brytanvisning längst ut på vardera greppet (några cm in från yttersta spetsen).

Tro mig, du VILL göra 1 och/eller 2.
Varför vill man göra alternativ 2? Föredrar man att dom bryts av hellre än att dom böjs?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#13 Inlägg av adrian_vg »

Om man inte köper dessa, de kostar ju en del trots allt, så är budgetlösningen att fila lite.

Enduroförare brukar ju skåra sina grepp så man kommer hem igen efter en vurpa. Notera att med en skåra böjs inte greppet, det bryts rakt av vid anvisningen och greppet är fortfarande rakt, om än lite kortare.

Men för att svara på din fråga, ja, det är bättre att de bryts av än att de böjs. Blir svårkört annars med ett grepp som ser ut som ett U, speciellt om man har lite mindre händer.

Edit:

Du vill inte ha ett sånt här:
7e36d7fb-c051-485a-ac10-8c3bff65f499.jpg
7e36d7fb-c051-485a-ac10-8c3bff65f499.jpg (66.98 KiB) Visad 13620 gånger
Notera brottanvisningen på detta grepp, en liten bit in.
pazzoracing_clutch.jpg
pazzoracing_clutch.jpg (63.64 KiB) Visad 13620 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#14 Inlägg av moshh »

För er som undrar så blev det en 600 Diversion -94! Perfekt skick, tre ägare, 2300mil, 15 000kr :) Nu ska det övningsköras (handledas)!
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?

#15 Inlägg av adrian_vg »

Lycka till!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar