Sida 1 av 2

Växeldisplay

Postat: lör apr 14, 2007 08:53
av JonnyL
Hallå!
Håller på att leta efter VFR som en tok just nu, börjar ju suga
mc-tarmen :D

När jag har kollat på lite filmer med VFR 98-01 o även bilder så har
jag sett på vissa att de har haft en växeldisplay som visar den
aktuella växeln. Men jag har inte sett nån sån display i verkligheten
eller på nån annons. :? Så är det nån som vet, var det tillval eller
såldes det bara i nått visst land eller hur är det?

Det är ju inget krav för att köpa en VFR men har blivit lite nyfiken
varför vissa verkar ha det men inte andra

Postat: lör apr 14, 2007 16:55
av Richie
Bild

Har alldrig sett det, vart någonstans skulle den display sitta?

Postat: lör apr 14, 2007 18:19
av Deltatracker
Funderar på om jag skulle vara i behov av det? De flesta touringförare lägger kanske i sexans växel fort och sedan så vet man vilken man kör på. De som kör mer aktivt växlar kanske aldrig ända upp men lyssnar istället mer på motor och varvtalet och skiter i vilken växel som ligger i, så länge det finns kraft.
Men jag skulle nog ändå vilja ha en på VFR:n. Den har ju allt annat så why not :)

Postat: lör apr 14, 2007 18:32
av Calle
Jag har sett en växeldisplay.

Har för mig det var på www.ebay.com. Det verkade inte vara ett originaltillbehör, och personligen är det ointressant för mig, då jag alltid räknar växlarna, kollar varvräknaren eller lyssnar på motorljudet.

Tyckte inte att det var vidare snyggt att ha den heller, men om du tycker det verkar bra så kör hårt!

Postat: lör apr 14, 2007 18:42
av Lt.Dan
Vet att många "jenkare" använder dom....

Kolla i något Amerikansk forum så kanske du får en del tips.

Har sett att det finns att köpa i Sverige, men kommer inte ihåg vart.

Postat: lör apr 14, 2007 19:57
av elias
Jag ligger alltid så nära varvstoppet jag kan... :lol:

Postat: lör apr 14, 2007 20:56
av Lt.Dan
elias skrev:Jag ligger alltid så nära varvstoppet jag kan... :lol:
Hehe.. Har du provat att lägga i tvåan då :wink:

Postat: lör apr 14, 2007 22:22
av Tyrannosaurus
Vafan har ni inte växelindikator på hojarna? :P

Postat: lör apr 14, 2007 22:58
av elias
Lt.Dan skrev:
elias skrev:Jag ligger alltid så nära varvstoppet jag kan... :lol:
Hehe.. Har du provat att lägga i tvåan då :wink:
Buuuurn, auch.. :)

Postat: lör apr 14, 2007 23:15
av JonnyL
Calle skrev:Jag har sett en växeldisplay.

Har för mig det var på www.ebay.com. Det verkade inte vara ett originaltillbehör, och personligen är det ointressant för mig, då jag alltid räknar växlarna, kollar varvräknaren eller lyssnar på motorljudet.

Tyckte inte att det var vidare snyggt att ha den heller, men om du tycker det verkar bra så kör hårt!
Nja, upptäckte mer av en slump att en del hojar har det, inget behov av
det egentligen. Mer prylbögeri än nytta av den. :mrgreen:


Den här Vfr har det http://www.youtube.com/watch?v=p4JGejwd ... ed&search=

Postat: lör apr 14, 2007 23:18
av JonnyL
Mg-O2 skrev:Bild

Har alldrig sett det, vart någonstans skulle den display sitta?
Där neutrallampan sitter
http://www.bikepics.com/pictures/749151/

Postat: lör apr 14, 2007 23:20
av Henning
Jag vill inte ha fler skäl titta bort från vägen.

Det spelar ju ingen roll vilken växel man har sålänge motorn inte hostar ihop på 877 RPM eller har gått på varvtalsbegränsaren sen i Uppsala.

/H

Postat: lör apr 14, 2007 23:32
av JonnyL
Henning skrev:Jag vill inte ha fler skäl titta bort från vägen.

Det spelar ju ingen roll vilken växel man har sålänge motorn inte hostar ihop på 877 RPM eller har gått på varvtalsbegränsaren sen i Uppsala.

/H
Sant! Känns som att man har tillräckligt att kolla på. Plus att under
aktiv körning så kollar man ju ändå inte ner på instrumenten
speciellt mkt. Blev som sagt mer nyfiken på ifall det kunde tänkas
vara orginal eller inte. Försöker suga i mig så mkt information som
möjligt ang. VFR:er just nu inför köp :D

Jag vill inte ha fler skäl titta bort från vägen

Postat: lör apr 14, 2007 23:37
av kennet
Jag håller med där, bättre att se på vägen 8)

Postat: lör apr 14, 2007 23:40
av Henning
Detta vridkritiska inlägg skrev jag på Bike i afton:

Jag har 400 cc 2T att leka med och det är roligare än 600 cc 4T. Mycket, mycket roligare.

Vid eftertanke har jag nog aldrig varit sådär kubikkåt. Två 1100:or har jag haft, men efter det har önskemaxet varit 750 cc.

De roligaste hojarna är ändå små 2T med kort och explosivt register, då blir körningen aktiv.

En trettonhundra och BEHÅLLA växeln och göra en omkörning känns lite som att ringa till hojaffärn och fråga om de har det man är intresserad av innan man åker.
-Nähe, då stannar jag hemma.

De som tycker "slippa växla" är "hojåka" skall prova en hysterisk tvåtaktare på en knixig väg och se vad hojåka är.

Som amen i kyrkan kommer kommentarer som att "det duger inte som endahoj".
Till dem kan jag säga att din förstahoj blir inte sur om du ligger med din andrahoj efter kurvorna på din nyvunna favoritväg...
Du är inte GIFT med din XJR1300. Komplettera! :)

En RD350 är INTE dyr.

Att alltid ha den redo gör inte saken så spännande.

Kan din tvåtaktare och vet att ha rätt växel i för att gå för den optimalt ur kurvan... De gånger man lyckas slå spiken rätt är det så sjukt kul jämfört med att VFRa sig med effekt nog var än man är gå på sexan och gasa sig fram utan att bromsa sig sent in i en kurva.

Det kräver inte sin man att hitta rätt effekt på en hoj som har den överallt. :)


/H