Gaffelolja

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#61 Inlägg av Tyrannosaurus »

vroom skrev:Har nu bytt oljemärke igen, till nåt tyskt A9 Racing. Tänkte det skadar inte testa när det ändå är så billigt. 99lappar på xlmoto. Har skruvat ut på förspänning 7mm, original ska vara 9mm. Märkte att denna gaffelolja inte var lika rinnig som f-temas vattniga dylika olja. 5W står det på flaskan. Hoppas på mer följsamhet i fjädringen utan att det blir för stumt eller stötigt.
Det verkar vara vettigt. Jag känner iofs inte till A9. Vissa av F-temas produkter kan vara rätt bra, men deras grejer som är kritiska för t.ex. motorns funktion kommer inte in i mitt garage.

Om du tycker att gaffeln känns svampig kan det kanske vara läge att gå upp lite i viskositet. Som exempel så har jag gått upp från ATF som rekommenderas original på min hoj till SAE 10 => 15 och numera 20 som tillsammans med hårdare fjädrar gör att den nu känns rätt bra.
Men man ska också komma ihåg att gafflarna har blivit betydligt bättre sen 80-talet.
adrian_vg skrev:5W-olja från två olika tillverkare behöver inte ha samma viskositet ("rinnighet").
[...]
Ex. Mixa en del 5W och en del 10W, få 7,5W. Mixa en del 0W och en del 5W, få 2,5W.
SAE är en internationell standard och ska (eller bör) hålla samma vikt oavsett märke. Däremot kan det nog skilja på kvalitet mellan lågprisblask och riktig olja.

Man kan absolut blanda oljor med olika viskositet och få ett mellanting, men då bör man nog hålla sig till samma märke.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Gaffelolja

#62 Inlägg av blacken »

Den mest allvarliga är viskositet och rådgivningen med överfylla
Då ska jag be att få påpeka för herrn, att man mycket väl "överfylla" LITE!!!! inte 50 kubik!
Och är oljan för "slapp" så ökar man viskositeten. Gamla och beprövade sätt..
Senast redigerad av blacken den ons mar 28, 2018 09:23, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#63 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Den mest allvarliga är viskositet och rådgivningen med överfylla
Då ska jag be att få påpeka för herr besserwisser, att man mycket väl "överfylla" LITE!!!! inte 50 kubik!
Och är oljan för "slapp" så ökar man viskositeten. Gamla och beprövade sätt..
Nja, det beror på vad man menar med "lite". Hur som, jag lite svårt att se vad ökad oljevolym ska ha för effekt.

Oljan sköter ju bara dämpningen. Tjockare olja går långsammare genom ventilerna = Trögare rörelse. Tunnare olja ger av samma anledning snabbare rörelse. Mer olja? Kortare rörelse? *poff!* Där gick packboxarna :shock:

Vill man ha hårdare gaffel = Sätt i hårdare fjädrar. Lägre gaffel = Flytta upp den i kronorna. Kortare rörelse/slag = Då får man bygga om gaffeln invändigt, sätta i distanser eller nåt.

Såg nån nånstans gång att nån föreslog kortare fjädrar = Inte bra för då får man ett glapp uppåt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#64 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Oljan sköter ju bara dämpningen. Tjockare olja går långsammare genom ventilerna = Trögare rörelse. Tunnare olja ger av samma anledning snabbare rörelse. Mer olja? Kortare rörelse? *poff!* Där gick packboxarna :shock:

Vill man ha hårdare gaffel = Sätt i hårdare fjädrar. Lägre gaffel = Flytta upp den i kronorna. Kortare rörelse/slag = Då får man bygga om gaffeln invändigt, sätta i distanser eller nåt.
Finns en del indikationer på att en tjockare olja också kan medföra risk för packboxarna.

Min egen ståndpunkt är att lite tjockare olja spelar ingen roll, packboxar byter man ändå ganska ofta jämförelsevis (lite beroende på var man kör, dammigare miljö medför fler byten - finns ett skäl till att offroad-hojar har gaffelbälgar).

Om man efter experimentering iaf inte uppnått önskad effekt i gaffeln med en tjockare olja, är fjäderbyte antagligen rätt väg att gå.
Gaffeln är trots allt en svag punkt hos lite äldre viffrar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#65 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Oljan sköter ju bara dämpningen. Tjockare olja går långsammare genom ventilerna = Trögare rörelse. Tunnare olja ger av samma anledning snabbare rörelse. Mer olja? Kortare rörelse? *poff!* Där gick packboxarna :shock:

Vill man ha hårdare gaffel = Sätt i hårdare fjädrar. Lägre gaffel = Flytta upp den i kronorna. Kortare rörelse/slag = Då får man bygga om gaffeln invändigt, sätta i distanser eller nåt.
Finns en del indikationer på att en tjockare olja också kan medföra risk för packboxarna.

Min egen ståndpunkt är att lite tjockare olja spelar ingen roll, packboxar byter man ändå ganska ofta jämförelsevis (lite beroende på var man kör, dammigare miljö medför fler byten - finns ett skäl till att offroad-hojar har gaffelbälgar).

Om man efter experimentering iaf inte uppnått önskad effekt i gaffeln med en tjockare olja, är fjäderbyte antagligen rätt väg att gå.
Gaffeln är trots allt en svag punkt hos lite äldre viffrar.
Tjockare olja kan aldrig förstöra packboxarna, däremot kan gaffeln bli stum om oljan är för tjock. Sen snackar man inte jättetjock olja. Vad jag vet finns det knappt tjockare gaffelolja än SAE20.

På gathojar byter man inte packboxar speciellt ofta. Jag har bytt en gång på min på alla år. Däremot byter jag gaffelolja vartannat år.

Fjädrarna och olja gör olika saker. Däremot kan det var läge att gå upp i viskositet om man sätter i hårdare fjädrar för att kompensera när den fjädrar ut kraftigare med hårdare fjädrar.

Med för tunn olja kan fjärdingen bli gungig och med för tjock blir den stum.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Gaffelolja

#66 Inlägg av blacken »

Nja, det beror på vad man menar med "lite". Hur som, jag lite svårt att se vad ökad oljevolym ska ha för effekt.
Det är samma effekt som när det fanns luftnipplar på gafflarna, och istället för att tjocka till ölen för mycket så är det en sorts "nödlösning" att ta till. Och man kan blåsa gaffelpackningarna på "normal" körning åsså en hård inbromsning, "Lite" gas, lite last och ett potthål man har missat, poff, spexiellt om packningarna har uppnått "mogen" ålder som det heter.

Det är inte heller ovanligt med japsmaskiner som har ifrån undermåliga till pissiga gafflar original, med nada justeringsmöjligheter (1100 g för exempel är man tvungen att stoppa i snudd på fett, för att få stopp på slappheten/gugningen i gaffeln, skulle man stoppa in starkare fjädrar på en sådan och behålla originaloljeviskositeten (3W), då fick man en tvåhjulig studsmatta..

Då har man två alternativ1: tjacka nya ben/gaffel = apbilligt :lol: Eller 2: Peta i fetare öl samt höja trycket i benet LITE! genom att peta LITE! mera öl typ en centiliter eller 2. INTE!!! mer. Kan göra små underverk på en gaffel som har så pass mycket fel i originalkonstruktionen eller eller slitits så att den enda som återstår för att få sjyssta egenskaper är att tjacka ny gaffel, eller byta hoj. Det skiljer i oljenivå på en del Viffrar te:x Us model 90-91 175 mm. Canada mod 90-91 187 mm. Och det är samma gaffel, så det innebär att man kan ändra LITE! på oljenivån UTAN! att packningarna blåser, normalt sett gäller detta för andra gafflar åsså, så tillvida dom inte är så special, att man inte kan använda dom på väg.

Detta ovanför skrivet är tips och råd som kan KAN! begagna sig utav när dom ordinarie tilltagen/servicen/åtgärderna för en gaffel inte funkar, dvs när den strular och det blir/är för dyrt att åtgärda med ett byte av densamma.. :fakta Trodde att det var klargjort.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#67 Inlägg av adrian_vg »

Jag anar en diskussion här med samma magnitud som motoroljetrådarna. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#68 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Nja, det beror på vad man menar med "lite". Hur som, jag lite svårt att se vad ökad oljevolym ska ha för effekt.
Det är samma effekt som när det fanns luftnipplar på gafflarna, och istället för att tjocka till ölen för mycket så är det en sorts "nödlösning" att ta till.
Att trycka i luft i gafflarna hade väl inget med dämperiet att göra, utan mer en nödlösning istället för hårdare fjädrar.
skulle man stoppa in starkare fjädrar på en sådan och behålla originaloljeviskositeten (3W), då fick man en tvåhjulig studsmatta..

Då har man två alternativ1: tjacka nya ben/gaffel = apbilligt :lol: Eller 2: Peta i fetare öl samt höja trycket i benet LITE! genom att peta LITE! mera öl typ en centiliter eller 2.
Jo, precis. Trycker man i hårdare fjädrar (vilket är alternativ 3) så måste man nästan öka ölviskositeten också för att det inte ska bli gungstol :wink:
INTE!!! mer. Kan göra små underverk på en gaffel som har så pass mycket fel i originalkonstruktioneneller eller slitits så att den enda som återstår för att få sjyssta egenskaper är att tjacka ny gaffel, eller byta hoj.
Byta gaffel till exempelvis en Öhlinare på en "vanlig" gathoj med en vanlig dödlig förare är overkill så det skriker om det :shock: :lol:
Däremot vet jag att folk har tjackat beggade nyare generationer gafflar som dom har bytt till på sina äldre hojar.
Men faktum är att Hondas Showagafflar var helt ok efter att dom fetade upp rören på dom från 35 till 39 till 41 mm. Till skillnad mot Sukiakis Kayabagafflar som var rena skiten.
adrian_vg skrev:Jag anar en diskussion här med samma magnitud som motoroljetrådarna.
:lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Gaffelolja

#69 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:
Nja, det beror på vad man menar med "lite". Hur som, jag lite svårt att se vad ökad oljevolym ska ha för effekt.
Det är samma effekt som när det fanns luftnipplar på gafflarna, och istället för att tjocka till ölen för mycket så är det en sorts "nödlösning" att ta till.
Att trycka i luft i gafflarna hade väl inget med dämperiet att göra, utan mer en nödlösning istället för hårdare fjädrar.
skulle man stoppa in starkare fjädrar på en sådan och behålla originaloljeviskositeten (3W), då fick man en tvåhjulig studsmatta..

Då har man två alternativ1: tjacka nya ben/gaffel = apbilligt :lol: Eller 2: Peta i fetare öl samt höja trycket i benet LITE! genom att peta LITE! mera öl typ en centiliter eller 2.
Jo, precis. Trycker man i hårdare fjädrar (vilket är alternativ 3) så måste man nästan öka ölviskositeten också för att det inte ska bli gungstol :wink:
INTE!!! mer. Kan göra små underverk på en gaffel som har så pass mycket fel i originalkonstruktioneneller eller slitits så att den enda som återstår för att få sjyssta egenskaper är att tjacka ny gaffel, eller byta hoj.
Byta gaffel till exempelvis en Öhlinare på en "vanlig" gathoj med en vanlig dödlig förare är overkill så det skriker om det :shock:
Däremot vet jag att folk har tjackat beggade nyare generationer gafflar som dom har bytt till på sina äldre hojar.
Men faktum är att Hondas Showagafflar var helt ok efter att dom fetade upp rören på dom från 35 till 39 till 41 mm. Till skillnad mot Sukiakis Kayabagafflar som var rena skiten.
adrian_vg skrev:Jag anar en diskussion här med samma magnitud som motoroljetrådarna.
:lol:
Ids inte gaffla längre :lol: utan nöjer mig med att det jag har sagt är gamla och beprövade sätt att få en slappgaffel att bli lite bättre, sedan så kan man ditta och datta i det oändliga , om man känner sig för det.
Byta gaffel till exempelvis en Öhlinare på en "vanlig" gathoj med en vanlig dödlig förare är overkill så det skriker om det
"Man ska aldrig låta pendeln svänga för långt åt det andra hållet"
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: gaffelolja

#70 Inlägg av Lasseåmål »

blacken skrev:
Kovamies skrev:Hallå !
Jag har några frågor angående en vfr 750 -92
Är så att jag tänkte byta gaffelolja
Är det någon som provat att byta oljan utan att lossa gaffelbenen ?
Jag testade att skruva loss bulten som sitter på sidan av gaffelbenet, då kom det ut grå vattnig sörja.
Kan man tömma ut den vägen och sen fylla på nytt ? Öppnar förstås uppe vid gafflarna också.

Fråga 2. Funkar det bra med denna gaffelolja som syns på bilden ?


Bild

Bild
Om det är en "8W" olja "10W" funkar även den. Jodå man kan byta oljan den vägen, fast det är lite krångligare och ibland slabbigare. Om det är möee sörjigt så kan man hälla i en eller två omgångar för att skölja ur det värsta gucklet.
Hur gaffeln beter sig med 1,75 eller 2 dl olja i är jag inte tillräckligt erfaren att bedöma, men det blir nog inte bra.
Jodå man kan hä i lite mer än specen och få en styvare/stabantare fjädring den vägen. men man får inte hä för mycket bara. Det är ett gammalt knep när man tycker att gaffeln är för sladdrig eller mjuk..

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: gaffelolja

#71 Inlägg av Lasseåmål »

blacken skrev:
Kovamies skrev:Hallå !
Jag har några frågor angående en vfr 750 -92
Är så att jag tänkte byta gaffelolja
Är det någon som provat att byta oljan utan att lossa gaffelbenen ?
Jag testade att skruva loss bulten som sitter på sidan av gaffelbenet, då kom det ut grå vattnig sörja.
Kan man tömma ut den vägen och sen fylla på nytt ? Öppnar förstås uppe vid gafflarna också.

Fråga 2. Funkar det bra med denna gaffelolja som syns på bilden ?


Bild

Bild
Om det är en "8W" olja "10W" funkar även den. Jodå man kan byta oljan den vägen, fast det är lite krångligare och ibland slabbigare. Om det är möee sörjigt så kan man hälla i en eller två omgångar för att skölja ur det värsta gucklet.
Hur gaffeln beter sig med 1,75 eller 2 dl olja i är jag inte tillräckligt erfaren att bedöma, men det blir nog inte bra.
Jodå man kan hä i lite mer än specen och få en styvare/stabantare fjädring den vägen. men man får inte hä för mycket bara. Det är ett gammalt knep när man tycker att gaffeln är för sladdrig eller mjuk..

Skriv svar