Gaffelolja

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4129
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Gaffelolja

#46 Inlägg av blacken »

Mister skrev:
blacken skrev:
Det jag har skrivit. Det gäller både hur fjädern jobbar (det blir inte hårdare t ex)
Jaha, så du menar asså att det går åt exakt samma kraft för att trycka ihop en fjäder 10 mm som halva dess längd? :? Och återigen, vem faaan har yrat om att fjädern ändra sin inneboende "styrka?
Tagga ner Blacken.

En linjär fjäder har ju en konstant N/m. Det har inte en progressiv. Du får fortsätta din "debatt" för dig själv tror jag.
Vadå "tagga ner" det är ju du som yrar i nattmössan, inte jag, och tydligen har svårt med det Svenska språket.
Och för att svara din oförskämdhet, så riposterar jag med ett "Hitta en vägg, och ta sats"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Yamaha 900 Diversion -97

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1506
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Gaffelolja

#47 Inlägg av Mister »

blacken skrev:
Mister skrev:
blacken skrev: Jaha, så du menar asså att det går åt exakt samma kraft för att trycka ihop en fjäder 10 mm som halva dess längd? :? Och återigen, vem faaan har yrat om att fjädern ändra sin inneboende "styrka?
Tagga ner Blacken.

En linjär fjäder har ju en konstant N/m. Det har inte en progressiv. Du får fortsätta din "debatt" för dig själv tror jag.
Vadå "tagga ner" det är ju du som yrar i nattmössan, inte jag, och tydligen har svårt med det Svenska språket.
Och för att svara din oförskämdhet, så riposterar jag med ett "Hitta en vägg, och ta sats"..
Blacken
Du har gjort flertal direkt felaktiga påståenden i tråden. Den mest allvarliga är viskositet och rådgivningen med överfylla då någon skulle få för sig att nyttja dessa råd med tråkiga konsekvenser till följd. Fjäderförspänning är ju bara enkel fysik.

Sen skrev jag tagga ner. Detta är ett forum, ett förbaskat trevligt sådant, som är likt mycket en fikaplats på en arbetsplats där man kan snacka med likasinnade. När det kommer tokigheter så får man finna sig i att det kan komma någon som korrigera en med annan sakkunskap. Men det är också en samkväm för ett kul avslappnande umgänge med högt i tak. Funkar det inte för dig så tycker jag att det är tråkigt.

//Mister
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14478
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#48 Inlägg av adrian_vg »

Backa nu. Båda två. :btt
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Donator 2010
Inlägg: 4526
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#49 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
4. VIKTIGT! Öppna aldrig båda toppmuttrarna samtidigt för då kommer fjädrarna att komma upp och hojen att ramla ihop.
Glömmer aldrig första gången, :lol: Djädrar vad den oljan kunde sprida sig :lol:. Numera så pallar jag upp knarren under knoten så att framdäcket precis lämnar marken. Sedan så lossar jag muttrarna.
Eller också låter man moppen stå på centralstödet och öppnar helt enkelt en i taget :wink:

Sen vart det lite ilska här om olja och fjädrar ser det ut som :wink:
Så jag ska testa att gjuta lite olja på vågorna.

Olja:
1. Det är inte rekommendabelt att överfylla gaffeln varken med olja eller luft (om den senare optionen finns) för det kan kosta nya packboxar.
2. Vill man ha SAE 7-8 olja i gaffeln så rekommenderar jag varmt ATF. Den har utmärkta hydraulegenskaper och är snäll mot gummi. I min Honda originalbok är t.o.m. ATF rekommenderat. Jag tyckte dock att gaffeln var lite mjuk och började med att byta fjädrar till Progressive Suspention, sen vart det SAE 15 och senare SAE 20 så jag fick lite stuns i grejerna :)
Luft rekommenderar boken 0-0,4, men det använder jag inte.

Fjädrar:
En fjäder får hårdare motstånd ju mer den trycks ihop (det är därför man förspänner) och det gäller både linjära och progressiva fjädrar. Skillnaden är att motståndet i progressiva fjädrar ökar mer i förhållande till hur mycket dom trycks ihop.

Sen kan man även ha progressiv montering som Honda har på sitt Pro-Link system. Det ökar hastigheten i kompressionen vartefter lederna ändrar sina inbördes vinklar som i sin tur leder till att effekten blir progressiv. Det kan enkelt jämföras med att öppna eller stänga en dörr. Ta tag i handtaget så är det lätt. Ta tag inne vid gångjärnen och vrid så får man använda betydligt mer kraft för samma rörelse.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1506
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Gaffelolja

#50 Inlägg av Mister »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:
4. VIKTIGT! Öppna aldrig båda toppmuttrarna samtidigt för då kommer fjädrarna att komma upp och hojen att ramla ihop.
Glömmer aldrig första gången, :lol: Djädrar vad den oljan kunde sprida sig :lol:. Numera så pallar jag upp knarren under knoten så att framdäcket precis lämnar marken. Sedan så lossar jag muttrarna.
Eller också låter man moppen stå på centralstödet och öppnar helt enkelt en i taget :wink:

Sen vart det lite ilska här om olja och fjädrar ser det ut som :wink:
Så jag ska testa att gjuta lite olja på vågorna.

Olja:
1. Det är inte rekommendabelt att överfylla gaffeln varken med olja eller luft (om den senare optionen finns) för det kan kosta nya packboxar.
2. Vill man ha SAE 7-8 olja i gaffeln så rekommenderar jag varmt ATF. Den har utmärkta hydraulegenskaper och är snäll mot gummi. I min Honda originalbok är t.o.m. ATF rekommenderat. Jag tyckte dock att gaffeln var lite mjuk och började med att byta fjädrar till Progressive Suspention, sen vart det SAE 15 och senare SAE 20 så jag fick lite stuns i grejerna :)
Luft rekommenderar boken 0-0,4, men det använder jag inte.

Fjädrar:
En fjäder får hårdare motstånd ju mer den trycks ihop (det är därför man förspänner) och det gäller både linjära och progressiva fjädrar. Skillnaden är att motståndet i progressiva fjädrar ökar mer i förhållande till hur mycket dom trycks ihop.

Sen kan man även ha progressiv montering som Honda har på sitt Pro-Link system. Det ökar hastigheten i kompressionen vartefter lederna ändrar sina inbördes vinklar som i sin tur leder till att effekten blir progressiv. Det kan enkelt jämföras med att öppna eller stänga en dörr. Ta tag i handtaget så är det lätt. Ta tag inne vid gångjärnen och vrid så får man använda betydligt mer kraft för samma rörelse.
Gjut du lite olja på vågorna. :wink:

Det du nämner att använda ATF olja funkar, så helt korrekt. :) Var väl det som användes under juraperioden eller nått som gaffelolja. :) Gäller bara att kolla datablad så man får rätt viskositet.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Donator 2010
Inlägg: 4526
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#51 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mister skrev:Det du nämner att använda ATF olja funkar, så helt korrekt. :) Var väl det som användes under juraperioden eller nått som gaffelolja. :) Gäller bara att kolla datablad så man får rätt viskositet.
Jura, nja. Jag har för mig att ATF fortfarande används som huvudkomponent i de flesta gaffeloljor. Det fanns f.ö. speciella gaffeloljor även under juraperioden :wink:
Å andra sidan var oljan levande på den tiden och klev runt och betade, alternativt var stor, hade tänder och morrade ungefär som en VF :D :twisted:

Vad jag vet finns det inte olika viskositeter på ATF, utan dom brukar ligga på sisådär SAE 7-8. Däremot finns det en massa olika kvalitetskrav beroende på vad det är för typ av låda som den ska vara i.
För en gaffel duger det däremot med i stort sett vilken som helst.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1506
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Gaffelolja

#52 Inlägg av Mister »

Tyrannosaurus skrev:
Mister skrev:Det du nämner att använda ATF olja funkar, så helt korrekt. :) Var väl det som användes under juraperioden eller nått som gaffelolja. :) Gäller bara att kolla datablad så man får rätt viskositet.
Jura, nja. Jag har för mig att ATF fortfarande används som huvudkomponent i de flesta gaffeloljor. Det fanns f.ö. speciella gaffeloljor även under juraperioden :wink:
Å andra sidan var oljan levande på den tiden och klev runt och betade, alternativt var stor, hade tänder och morrade ungefär som en VF :D :twisted:

Vad jag vet finns det inte olika viskositeter på ATF, utan dom brukar ligga på sisådär SAE 7-8. Däremot finns det en massa olika kvalitetskrav beroende på vad det är för typ av låda som den ska vara i.
För en gaffel duger det däremot med i stort sett vilken som helst.
Haha. :) Visst är det ATF. Och jo, sen brukar det finnas ett men. Det har förädlats och det är också olika viskositer på ATF. Men för ATF bruk i en låda så är det inte så viktigt som det är för en gaffel. Och då tänker jag på gafflar med rätt kinkiga ventiler som brukar vara på sporthojar. Där viskositeten spelar en riktigt stor roll gör hur gaffeln ska uppföra sig. (Jag var i smörjoljebranschen under några år och lärde mig visst några nyttigheter, tror jag i alla fall)

Men för en gammelviffer så spelar det kanske inte så stor roll. Vilket det heller inte gör för en hoj med stor fjädringsväg typ offrodare. Men för en gaffel som min sucka så är det en enorm skillnad. Hur det är för de olika viffermodellerna vågar jag inte säga hur känsliga de är.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Donator 2010
Inlägg: 4526
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#53 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mister skrev:Haha. :) Visst är det ATF. Och jo, sen brukar det finnas ett men. Det har förädlats och det är också olika viskositer på ATF. Men för ATF bruk i en låda så är det inte så viktigt som det är för en gaffel. Och då tänker jag på gafflar med rätt kinkiga ventiler som brukar vara på sporthojar. Där viskositeten spelar en riktigt stor roll gör hur gaffeln ska uppföra sig. (Jag var i smörjoljebranschen under några år och lärde mig visst några nyttigheter, tror jag i alla fall)

Men för en gammelviffer så spelar det kanske inte så stor roll. Vilket det heller inte gör för en hoj med stor fjädringsväg typ offrodare. Men för en gaffel som min sucka så är det en enorm skillnad. Hur det är för de olika viffermodellerna vågar jag inte säga hur känsliga de är.
Jamen då är vi i stort sett överens.
ATF är inte gaffelolja och gaffelolja är inte ATF, men gaffeloljan är ATF-baserad och det går att använda ATF i gafflar. Nackdelen är att ATF inte är riktigt viskositetsstabil för det behöver den inte vara i en låda så det kan variera lite, men ligger oftast på ca. SAE 7-8.

Du har säkert rätt i att det kanske inte är lämpligt att köra med ATF i moderna avancerade himpawimpa gafflar. Men för mer normala grejer funkar det nog. För min del visade det sig som sagt att ATF var lite i tunnaste laget och det blev en ganska gungig historia.

Kan väl tillägga att jag iofs aldrig har jobbat med smörja, men jag har haft motorintresse i många år och hunnit snacka en hel del med diverse oljegubbar.

Bara som lite kuriosa kan jag berätta att de flesta hojåkare på 70- och t.o.m. början av 80-talet körde på singelgrade SAE 30 av den enkla anledningen att multigrade tillsatserna på den tiden inte var stabila, så hällde man i t.ex. en 10W-40 så hade man kanske en 10W-20 efter 500 mil. 500 mil förresten... Bytesintervallerna låg på 250 mil och syntetoljor var inte uppfunnen så man körde på det bästa som gick att uppbringa, oftast Quaker State, Pennzoil eller Kendall som såldes i 1/4 gallon plåtburkar som man fick slå hål i med en skruvmejsel.
Mackolja var tabu, speciellt från OK och olja med mc-specar existerade inte. Det var f.ö. på den tiden som kedjorna inte hade O-ringar och bästa sättet att få dom att hålla var att koka dom i grafitfett. Vilket jävla kladd och vad glad morsan var hon kom hem och det luktade grafitfett i hela köket :lol:

Jag kanske lever kvar lite på stenåldern (fan vad gammal man känner sig nu, jag som alltid ansåg att farsan var från stenåldern och nu är man själv där :lol: ) eftersom jag fortfarande hävdar att mineral är det bästa för 80-talshojar, även om jag numera kör på multigrade. Men å andra sidan har ju även mineralerna utvecklats.

Bilen får å andra sidan fin 5W-40 syntet. Det var skillnad mot förr när man tog spilloljan från hojen och hällde i bilen :lol:
Men å andra sidan igen, gamla B20 spisar och motsvarande höll ju ihop och gick bara det var blött :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2021
Inlägg: 869
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: gaffelolja

#54 Inlägg av lappen »

vroom skrev:
Kovamies skrev:Hallå !
Jag har några frågor angående en vfr 750 -92
Är så att jag tänkte byta gaffelolja
Är det någon som provat att byta oljan utan att lossa gaffelbenen
En snygg hoj som din är värd nya fjädrar och ny gaffelolja. Köp en lyft som lyfter upp framändan i styrkronan och gör en gaffelmakeover.
Du kommer märka en himmelsvid skillnad precis som jag gjorde efter dylik operation. progressiva fjädrar och b temas 5W olja räcker gott.
http://ebutik.nccr.se/wilbers-suspensio ... 0-f-rc-36/
Köpte du vanliga Wilbers eller Zero Friction?

Sedan, om man som jag är tung ~100kg...funkar det med 5W olja, eller skall man ha tjockare?
wilbers.jpg
wilbers.jpg (32.1 KiB) Visad 9381 gånger
wilbers_zero.jpg
wilbers_zero.jpg (36.09 KiB) Visad 9381 gånger
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3234
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Tåby, Vikbolandet
Kontakt:

Re: gaffelolja

#55 Inlägg av tersan »

lappen skrev:Köpte du vanliga Wilbers eller Zero Friction?

Sedan, om man som jag är tung ~100kg...funkar det med 5W olja, eller skall man ha tjockare?
När jag köpte fjädrar fanns bara en sort, och enligt artikelnumret var det Zero Friction. Är nöjd med mina.

Oljans viskositet har avhandlats förr, och ett fabrikats 5W kan vara både tjockare och tunnare än ett annat fabrikats. Jag kör med Castrol 5W, vilket jag tycker är för tunt. Nästa byte blir till en tjockare olja.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2021
Inlägg: 869
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: gaffelolja

#56 Inlägg av lappen »

tersan skrev:
lappen skrev:Köpte du vanliga Wilbers eller Zero Friction?

Sedan, om man som jag är tung ~100kg...funkar det med 5W olja, eller skall man ha tjockare?
När jag köpte fjädrar fanns bara en sort, och enligt artikelnumret var det Zero Friction. Är nöjd med mina.

Oljans viskositet har avhandlats förr, och ett fabrikats 5W kan vara både tjockare och tunnare än ett annat fabrikats. Jag kör med Castrol 5W, vilket jag tycker är för tunt. Nästa byte blir till en tjockare olja.
Jo detta med viskositet är en djungel, frågan avsåg Biltemas 5W som var den som nämndes i vrooms inlägg.
VFR 750 RC36 1992
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Donator 2010
Inlägg: 4526
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: gaffelolja

#57 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:Köpte du vanliga Wilbers eller Zero Friction?

Sedan, om man som jag är tung ~100kg...funkar det med 5W olja, eller skall man ha tjockare?
Vad mycket fjädrar till en gaffel. Varför inte ha en fjäder och göra den progressiv istället? Men det kanske finns nån tanke bakom.
tersan skrev:När jag köpte fjädrar fanns bara en sort, och enligt artikelnumret var det Zero Friction. Är nöjd med mina.

Oljans viskositet har avhandlats förr, och ett fabrikats 5W kan vara både tjockare och tunnare än ett annat fabrikats. Jag kör med Castrol 5W, vilket jag tycker är för tunt. Nästa byte blir till en tjockare olja.
Det där stämmer inte för SAE-normen är en internationell standard som ska hållas. W står för viskositet vid kall olja, utan W då är det vid varm olja. Exakt vilka temperaturer som det mäts vid vet jag inte, men det går nog att googla.

Vilken tjocklek man ska ha på oljan får man testa sig fram till. Börja med vad boken rekommenderar. Tycker man att det känns svampigt så går man upp ett steg i taget. Gå inte upp från t.ex. 5W till 15 eller 20 direkt, då kan man få stelbensgaffeln om man har otur. Det är iofs ingen fara, det är då bara att tappa ur och hälla i nåt annat, men det blir dubbelt jobb.

Notera att gaffeln inte blir hårdare med tjockare olja, utan det blir bara kraftigare dämpning. Hårdheten styr man med fjädrarna, förspänning och ev. med luft om man har det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: gaffelolja

#58 Inlägg av vroom »

lappen skrev: Köpte du vanliga Wilbers eller Zero Friction?

Sedan, om man som jag är tung ~100kg...funkar det med 5W olja, eller skall man ha tjockare?
Jag fick di gröne alltså som i bilden ovan.
Har för mig att zerofriction fjädrarna kom senare annars hade jag gärna testat dom. Kördes faktiskt några mil med Motorex 7.5W efter bytet från original men jag tyckte det blev lite stötigt. Möjligt att det skulle bli alldeles lagom för dig men jag skulle behöva labba med förspänning för att bli nöjd(80kg).
Bytte sen till biltemas 5W gaffelolja och visst blev det bättre stuns med original förspänning utan att vara för stötigt. Men fick en känsla att det är som med motoroljan från di Blaue..skit in skit ut :mrgreen:
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Gaffelolja

#59 Inlägg av vroom »

Bild
Har nu bytt oljemärke igen, till nåt tyskt A9 Racing. Tänkte det skadar inte testa när det ändå är så billigt. 99lappar på xlmoto. Har skruvat ut på förspänning 7mm, original ska vara 9mm. Märkte att denna gaffelolja inte var lika rinnig som f-temas vattniga dylika olja. 5W står det på flaskan. Hoppas på mer följsamhet i fjädringen utan att det blir för stumt eller stötigt.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14478
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gaffelolja

#60 Inlägg av adrian_vg »

Med risk för förvirring;

5W-olja från två olika tillverkare behöver inte ha samma viskositet ("rinnighet").

Länken nedan från ett MTB-forum, men samma sak gäller för våra älskade maskiner.
http://forums.mtbr.com/shocks-suspensio ... 90797.html
Kontentan är att se efter vad tillverkaren rekommenderar för tjocklek och sen prova sig fram.

Ex. Mixa en del 5W och en del 10W, få 7,5W. Mixa en del 0W och en del 5W, få 2,5W.

Ska finnas konverteringstabeller här och var.
Att klassa en olja efter centistokes (cSt) är egentligen det enda rätta när man pysslar med gaffelolja.
För motorolja är det inte så jättenoga, men gaffelns oljevolym är mindre och därmed känsligare. Man känner effekterna mer då beroende på oljans tjocklek.

Vill man läsa mer om viskositet är denna länk ett bra ställe att börja på; https://wiki.anton-paar.com/en/sae-viscosity-grades/.

Denna var nästan lite bättre; https://www.bobistheoilguy.com/viscosity-charts/.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar