Dömd till 40 dagar pga taskig kurvtagning...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mooch
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jun 09, 2006 14:24
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Dömd till 40 dagar pga taskig kurvtagning...

#1 Inlägg av Mooch »

Usch! Jag som hade sett fram emot semestern och så slutar det så här. Var i fredags på uppkörning och hade laddat ordentligt. Kunde verkligen krypkörningen som jag tycker är lite jobbig men ändå... Allt går bra igenom hela manöverprovet och så är det dags för att ut och köra.

Tycker själv att det går bra. Var livrädd för att köra för fort på de härligt kurviga vägarna (det kan man ju ägna sig åt efter det att man fått körkort). Kommer tillbaka till utgångspunkten och får då domen att "du har dålig kurvtagningsteknik. Du får komma tillbaka och köra upp igen".

Blev totalt skit-lack. Så dåligt körde jag ändå inte! Och är inte kurvtagning något man kan öva på en hel del själv...

Ringer till Vägverket för att kolla möjliga uppkörningstider... första möjliga uppkörningstid = 40 dagar.

Ska börja semestern på fredag. Är inte minsta entusiastisk. Känns helt förstört. Fy f-n! :cry:

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Qwerty »

Synd. Men tyvärr så är det så att han har nog inte helt fel i sitt påstående, nog för att dom kan jäklas men lite rätt brukar dom ha. Öva öva öva och på ett igen.


Btw Ser att det står norrort på dej. Vet du vart övningsbanan runt Märsta/väsby ligger nu förtiden den gammla här vid mej är nedlagd.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Mooch
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jun 09, 2006 14:24
Ort: Vallentuna
Kontakt:

#3 Inlägg av Mooch »

Problemet består väl i att övning bör ske på motorcykel. 1 lektion = 1100 kr. Kompisar som står som övningslärare = extremt svåra att boka sommartid pga semester, fint väder etc. Visst är det rätt att man ska öva kurvtagning. Inget snack om saken. Tycker dock att detta är något som man kan öva på själv när man vet hur det går till i teorin. Speciellt när övrig körning gick felfritt. Men, han bestämmer, inte jag.

Enda övningsstället som jag känner till är där jag kört med körskolan vilket är Kolsta (brandkåren vid Arlanda). Området är dock off-limits för allmänhet tyvärr. Annars hade jag spenderat bra mycket extra tid där och övat på banan.

Vi skulle behöva en motorbana i den här stan!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Qwerty »

Okey Kolsta alltså. Då får jag istället ta med min elev till solvalla och se om den banan är öppen på kvällar.

Jag säger precis samma sak till henne jag övningskör med. Övning ger färdighet.
Vi nöter lite bromsteknik och krypkörning innan vi sticker ut. Vill att hon ska ha ett par 100mil i ryggen innan uppkörning för att få vanan inne hur det är att köra hoj. Tyvärr så blev vår körningtid lite tajt men man får offra sig. Bor jag på hojen och tanten min hemma hålls lagom arg så bör det gå vägen. Jag menar gäller det åka hoj så är jag sällan svårövertalad.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

#5 Inlägg av jacken »

Aj det var tråkigt att höra :oops: ,men du fixa det nästa gång (om det nu är någon tröst)

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av Alming »

Håller med tidigare talare att de ofta har rätt.
Men ofta handlar det nog om tur, helhetsintrycket är viktigt det med.

Jag själv tyckte jag fegade otroligt på en smal smal 70 väg, med lite grus i böjarna och barnfamiljer vid vägkanten.
Det som snurrade i huvudet då var, att nu blir jag underkänd för att jag kör för mesigt.
Men så blev det inte, det var tvärt emot bra att jag tog det lugnt och puttrade i 50 istället...

De sa till mig att jag inte fick komma tillbaka igen...

Lycka till nästa gång!
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Skriv svar