Överdriven oro för lowsider?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Överdriven oro för lowsider?

#1 Inlägg av Rydh »

Jag har lite funderingar kring min körstil och utnyttjandet av vifferns potential. När jag var 19 så körde jag omkull på en parkering. I stort sett krypfart men lyckades svänga mitt i en oljefläck och framhjulet försvann och jag jag dök i gatan. Inga skador på varken mig eller hojen men jag märker att det sitter i 20 år senare genom att jag fegar i kurvor. Jag vill tro att jag läser vägen och väljer spår bra men vågar inte gå in och fullfölja kurvan med ett bra nedlägg. Hjärnspökena skriker framhjulssläpp vilket ofta leder till att jag avbryter linjen genom att resa upp hojen.

Min högst flummiga frågeställning är om risken för en lowsider egentligen är särskilt stor förutsatt att vi inte har grus, olja, löv eller annat skit på vägbanan. Vi pratar inte höghastighetskörning, snarare cirkulationsplatser och t-korsningar.

Tittar man på mina däck (nya för säsongen) så har jag lätt en cm kvar i ytterkant på bakdäcket som är helt outnyttjat. Fjädringskomponenterna ställda på normal.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Överdriven oro för lowsider?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Så länge du inte släpper gasen i kurvan, eller bromsar, går du inte omkull - förutsatt brasklapparna du nämner.

Jag tror att mycket av din oro kommer att försvinna om du bara tittar åt det hållet du ska, vrid ordentligt på huvudet, hojen kommer att följa efter. Testa i några kurvor du känner dig säker i. Eller kom till Rörken på Knix och öva bort hjärnspökena. ;-)

Har själv varit sån förut, och är fortfarande i början av säsongen (speciellt rondeller mfl platser där man lägger ner hojen en del) medan vägarna är kalla och fuktiga om morgonarna, men det brukar försvinna efter några tiotal mil.

Fjädringskomponenterna på min är hårdare inställda både fram och bak. Inga ränder på bakdäcket, dock en centimeter eller så på vardera sidan av framdäcket, men den får jag inte bort på Rörken som jag kör... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Överdriven oro för lowsider?

#3 Inlägg av Mister »

Släpp inte gasen! Så fixar du biffen och går inte omkull som föregående talare skrev. Ta även till dig råden ovan i övrigt. :)

Du har en bit till SMCkörning, då du håller hus i Kalmar. Men om du har möjlighet, passar då på att testa en knixkörning någon stans i landet, jag rekommenderar Lockarp starkt (ta en minisemsterresa kanske). Knix är skitbra mot hjärnspöken ;)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Överdriven oro för lowsider?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Eh, Kalmar... Fick för mig att Rydh fanns i Stockholmstrakten. Sorry.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Överdriven oro för lowsider?

#5 Inlägg av Rydh »

En dag på Lockarp kan det nog bli i närtid, har både släkt och vänner i närheten så det blir en lagom helgtrip.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Överdriven oro för lowsider?

#6 Inlägg av Jimmy.S »

ja ut o kör på bana, gärna med smc som kan instruera dig och ge dig tips, var en positiv upplevelse för mig i alla fall när jag var på Anderstorp för 2 år sen.

Du får köra bra hårt för att få en lowsider om däcken är varma och vägen är som den ska.

Skriv svar