Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Sjöman
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån maj 19, 2014 20:59

Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#1 Inlägg av Sjöman »

Jag har problem med att få i treans växel ibland. För upp växelpedalen upp till det tar emot men inget händer. Får då släppa ned pedalen och trycka i växel igen så brukar det fungera. Känns också som att jag får vara extra bestämd just för att få i trean.
Jag får för mig att detta problem för det mesta uppstår när jag drar ut på tvåan. Ska provköra ytterligare i eftermiddag för att utröna mer exakt när det inträffar.
Lurar lite på (och kanske hoppas) att det ska vara något med kopplingen. Då jag kan få ett litet ryck när jag lägger i ettan från friläge med kopplingen fullt indragen. Fast skulle det vara kopplingen kanske det skulle vara problem med att få i alla växlar?

Någon som råkat ut för liknande och har tips på var man ska börja leta?
Och hur allvarligt ska man se på detta? Är ju gött sugen på att dra ut på en längre tur om någon dag....

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#2 Inlägg av tersan »

När bytte du vätskor senast? Och till vad?

Jag har haft ungefär samma problem, vid höga varv på tvåan var det oftast omöjligt att få i trean. Lådan la sig i nåt mellanläge och spaken blev helt stum.

Mer distinkt växling hjälpte, ett oljebyte gjorde det ännu bättre men fortfarande inte bra. Nu senast bytte jag från Castrol halvsyntet till helsyntet och då försvann alla problem!

Rycket när du lägger i ettan är normalt, men om du inte vet när kopplingsvätskan byttes senast är det en god idé att byta den ändå och lufta ordentligt. Sen lägger jag min röst på ny frisk olja i motor/låda.
VFR750F -92, grön

Sjöman
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån maj 19, 2014 20:59

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#3 Inlägg av Sjöman »

Har inte bytt kopplingsvätska på den och vet ej när det är gjort senast.
Köpte hojen i våras och bytte då olja på den. Har knappt gått 150 mil sedan dess. Kör på biltemas MC helsyntet. Så oljan är ju bra (vet att det är många som inte vill hålla med på den punkten 8) )

Ska nog ta och inhandla kopplingsvätska och börja där...

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#4 Inlägg av tersan »

Svårt att gå vidare nu utan att det blir en oljetråd av det här... :wink:

Om det varit en dålig olja i tidigare kan det ta mer än 150 mil att få ordning på lådan, det kanske rentav krävs ett byte till.
Internt i lådan finns saker som kan behöva bytas också, men det är inget roligt jobb. :(

Men att se över kopplingen är nästan gratis, och att trycka till lite mer bestämt vid växlingar är bara en vanesak. Då kan det rulla många mil till innan det krävs större ingrepp.
VFR750F -92, grön

Sjöman
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån maj 19, 2014 20:59

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#5 Inlägg av Sjöman »

Kunde inte låta bli :roll:

Bytte kopplingsvätskan men problemet kvarstår. Dock var det väl behövligt med byte då packningen hade hasat in och vätskan sugit åt sig mycket skit. Fick luftat av ordentligt också men inte tillräckligt. Flushade igenom med 30-40cl vätska men ändå så kommer det luftbubblor. Får väl bli att leta upp någon som sitter inne med en riktig sug för detta ändamål.

Nästa steg får väl bli att byta olja igen.

Pratade med en bilmeck som tippade på att det kunde vara synkroniseringen. Det hoppas inte jag.

Försökte provocera fram det igår genom att gå mellan 2an och 3an genom att börja på lägre varvtal och öka med 1000 varv för varje gång. 3an gick i fint på alla försök.
Det är bara när jag går hastigt från 1an - 2an - 3an som växeln vill bråka... :?

(Btw. är det bara för mig som bilduppladdningen inte fungerar?)

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#6 Inlägg av tersan »

Sjöman skrev:Fick luftat av ordentligt också men inte tillräckligt. Flushade igenom med 30-40cl vätska men ändå så kommer det luftbubblor. Får väl bli att leta upp någon som sitter inne med en riktig sug för detta ändamål.
Om det kommer luftbubblor har du inte luftat. :wink: Fast en sug lär inte hjälpa (kan till och med dra in luft i systemet om man har otur), med tanke på hur enkelt det är att lufta en VFR-koppling måste du ha nåt annat fel i systemet. Läcker nån packning?

Hur luftar du förresten? :wink:
Sjöman skrev:Pratade med en bilmeck som tippade på att det kunde vara synkroniseringen. Det hoppas inte jag.
Prata hellre med en hojmeck. :wink: Fast det låter inte som om du har några allvarliga problem.

Sjöman skrev:(Btw. är det bara för mig som bilduppladdningen inte fungerar?)
Japp! Du måste lägga den som bilaga och hålla nere storleken för att den ska synas direkt i inlägget.
VFR750F -92, grön

Sjöman
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån maj 19, 2014 20:59

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#7 Inlägg av Sjöman »

tersan skrev:Om det kommer luftbubblor har du inte luftat. Fast en sug lär inte hjälpa (kan till och med dra in luft i systemet om man har otur), med tanke på hur enkelt det är att lufta en VFR-koppling måste du ha nåt annat fel i systemet. Läcker nån packning?

Hur luftar du förresten?
Transparent slang på nippeln som går ner i en flaska. Lossar lite på nippeln, trycker in kopplingshandtaget, drar åt nippeln och släpper handtaget. Om och om igen.
Provade även som Haynes manual säger att först trycka in kopplingen, sedan lossa nippeln, dra åt nippeln och släppa handtaget.
Jag ser förstås till så att det är tillräcklig nivå i behållaren hela tiden.
Kanske tjuvar luft någonstans ja. Fast då borde det väl även läcka ut vätska någonstans? Får smyga systemet ordentligt.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#8 Inlägg av Donner »

Man kan bli lite lurad där med transparent slang, luft kan komma in via gängorna på nippeln. Känns handtaget bra och dragläget är en bit ut så är det okej.

Sliten kopplingskorg kanske? Bör dock inte påverka växlingen till 3:an. Det som dock kan påverka är just motoroljan, ibland för man testa olika märken innan man hittar det som funkar bäst.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#9 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Man kan bli lite lurad där med transparent slang, luft kan komma in via gängorna på nippeln.
:lol:

Min första luftning gick inte så bra, man lär sig med åren... :fakta
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sjöman
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån maj 19, 2014 20:59

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#10 Inlägg av Sjöman »

Kopplingen känns ju bra och verkar ta på rätt ställe så jag kanske ska lägga ner det för nu.

Bytte till en 10W-50 helsyntet från Q8. Har varit ute och turat 170 mil sedan dess. Har fungerat bra då jag kört hyfsat lugnt och inte gjort några häftiga pådrag. Har dock lyckats att provocera fram felet någon gång...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#11 Inlägg av adrian_vg »

Hur långt har din viffer gått?

Min första viffer var en 90:a, samma generation som din, som gått runt 13000 mil. Den gick bra men var något racklig i lådan generellt. Hade jag vetat då vad jag vet nu, om att pröva lite olika oljor i motorn hade jag kanske fortfarande haft den kvar.

Min nuvarande viffer går bra på Biltemas mc-helsynt och Okq8 sbk. Båda 10W/40 om jag minns rätt.

Med tanke på din hojs ålder, skulle jag också prova en tjockare delsynt, tex Biltemas 10W/50 eller 20W/50 eller vad de nu har, bara för att prova lite olika märken och se om det blir skillnad.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sjöman
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån maj 19, 2014 20:59

Re: Svårt att få i treans växel. VFR 750 -93

#12 Inlägg av Sjöman »

Viffern har gått 7900 mil.

Stämmer bra att Q8 SBK kan vara 10W-40 men den finns även i 10W-50 som jag hällde i.

Just nu känns det ok att köra. Får pröva att hälla i en annan sås vid nästa planerade oljebyte...

Skriv svar