Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#1 Inlägg av DanKvi87 »

Hello! Jag är lite utav en sån där spontan person som sällan behåller prylar såsom kameror, datorer eller annan dyr utrustning i mer än ett par år, oftast för att jag är rädd att jag inte ska få ut någonting i slutändan när jag väl väljer att sälja.

Jag har en VFR 800 från 99. Den ägdes tidigare av en kvinna som jobbade på en MC-återförsäljare och den är således väl omhändertagen och välservad, har vart på långa turer i europa och fått många långa mil.

Jag har ägt den i 8 månader lite drygt, och börjar nu noja mig med huruvida den är kapabel att klara sig och behålla sitt andrahandsvärde ett antal år framöver. Det som främst gör mig fundersam är det höga miltalet. Den börjar närma sig 8.000 mil, vilket jag tycker är ganska högt. Jag vet att VFR's motorer är kanonbra och går som klockor efter flera tusen mil (av vad jag hört från kunniga och tidigare ägare).

Min fråga: Hur många mil tror ni en VFR klarar om man servar regelbundet och byter slitdelar osv? Hur mycket i värde kommer den att tappa egentligen om den passerar 8.000 mil och lite mer därtill under närmaste år?

Är väldigt nyfiken på att höra era åsikter i denna fråga....
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#2 Inlägg av tersan »

Svar på första frågan: välskötta viffrar går utan problem 20-25 000 mil, troligen ännu längre (det statistiska underlaget är lite begränsat).

Andra frågan: Hojen är 15 år gammal. Milen spelar inte lika stor roll som skicket... om den gått 8 eller 14 tusen lär inte påverka värdet mer än några tusenlappar om allt annat är lika.

Som professionell räknenisse är min ståndpunkt att det i princip aldrig går att motivera en nyare hoj ur rent ekonomiskt perspektiv. Driften är ju samma, och värdeminskningen ännu högre i kronor räknat. Din hoj är idag värd 20-25, om tre år och några tusen mil till har den kanske tappat 5 000 kr. En ny VFR tappar nog tio gånger den summan, som exempel. Så varför sälja, du förlorar ju bara ännu mer pengar på byta upp dig? Det kan till och med vara så att det lönar sig att behålla den ytterligare några år tills försäkringen blir billig... :wink:

Varför tycker du förresten att 8000 mil är mycket? 500 mil per år på en touringhoj indikerar ju att den mest stått och samlat damm... :wink:
VFR750F -92, grön

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#3 Inlägg av DanKvi87 »

tersan skrev:Svar på första frågan: välskötta viffrar går utan problem 20-25 000 mil, troligen ännu längre (det statistiska underlaget är lite begränsat).

Andra frågan: Hojen är 15 år gammal. Milen spelar inte lika stor roll som skicket... om den gått 8 eller 14 tusen lär inte påverka värdet mer än några tusenlappar om allt annat är lika.

Som professionell räknenisse är min ståndpunkt att det i princip aldrig går att motivera en nyare hoj ur rent ekonomiskt perspektiv. Driften är ju samma, och värdeminskningen ännu högre i kronor räknat. Din hoj är idag värd 20-25, om tre år och några tusen mil till har den kanske tappat 5 000 kr. En ny VFR tappar nog tio gånger den summan, som exempel. Så varför sälja, du förlorar ju bara ännu mer pengar på byta upp dig? Det kan till och med vara så att det lönar sig att behålla den ytterligare några år tills försäkringen blir billig... :wink:

Varför tycker du förresten att 8000 mil är mycket? 500 mil per år på en touringhoj indikerar ju att den mest stått och samlat damm... :wink:
Det låter ju positivt det du säger. Jag ska säga att jag är relativt ny på motorcyklar, detta är min första hoj. Jag är nöjd med den, men skulle eventuellt vilja göra en del ändringar såsom slip-on, nya speglar osv., men innan jag lägger massa pengar på det vill jag bara försäkra mig om att den fortfarande har många tusen mil kvar att gå, plus jag inte kommer förlora allt för mycket på den inom 1-3 år.

Att den skulle vara värd runt 20-25 hade jag nog räknat med. Köpte den visserligen för 29 i december 2013, men att den skulle ha sjunkit mer än 3-5 tusen har jag svårt att motivera.

Jag har bara kollat läget på Blocket och sett att min hoj är den som gått längst av 98-02, och att flera som gått betydligt mindre säljs för summor jag inte skulle vilja sälja för, därav min åsikt om att 8.000 känns mycket. Men det är nog som du säger att en 15 år gammal cykel med 8.000 mil förmodligen inte har körts så pass mycket som vissa touring-hojar har kapacitet för.

Jag ska nog omvärdera mitt beslut om att sälja och fundera på vad jag kan göra för att hålla den snygg och fräsch inför framtiden.
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#4 Inlägg av adrian_vg »

533 mil/år. Ganska normalt. Skicket är mest intressant för en så gammal hoj, precis som Tersan skriver.

Vad skulle du byta till? En annan nyare VFR? Situationen där är samma, bara med ännu större förluster.

Är du nöjd med din hoj? Behåll den isf.

Eller vill du ha nåt annat nyare/bättre/snabbare/mindre/större/flashigare/billigare?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#5 Inlägg av DanKvi87 »

adrian_vg skrev:533 mil/år. Ganska normalt. Skicket är mest intressant för en så gammal hoj, precis som Tersan skriver.

Vad skulle du byta till? En annan nyare VFR? Situationen där är samma, bara med ännu större förluster.

Är du nöjd med din hoj? Behåll den isf.

Eller vill du ha nåt annat nyare/bättre/snabbare/mindre/större/flashigare/billigare?
Som jag skrev i mitt första inlägg så är jag en person som inte alltid vet vad jag vill ha, en person som provar mig fram till dess att jag hittat det jag helst vill ha. Jag är oerhört med min VFR - Tycker den går kanon. Den är precis så snabb och smidig o lättkörd som jag tänker mig att en motorcykel ska vara. Jag kan ju bara spekulera och fundera på hur det skulle vara att köra en supersport (dock räds jag av tanken på att försäkra dem)

Så länge jag tycker att den går bra och jag har roligt av att köra den så kommer jag behålla den.
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#6 Inlägg av adrian_vg »

:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

DanKvi87 skrev:Jag har ägt den i 8 månader lite drygt, och börjar nu noja mig med huruvida den är kapabel att klara sig och behålla sitt andrahandsvärde ett antal år framöver. Det som främst gör mig fundersam är det höga miltalet. Den börjar närma sig 8.000 mil, vilket jag tycker är ganska högt. Jag vet att VFR's motorer är kanonbra och går som klockor efter flera tusen mil (av vad jag hört från kunniga och tidigare ägare).

Min fråga: Hur många mil tror ni en VFR klarar om man servar regelbundet och byter slitdelar osv? Hur mycket i värde kommer den att tappa egentligen om den passerar 8.000 mil och lite mer därtill under närmaste år?

Är väldigt nyfiken på att höra era åsikter i denna fråga....
En äldre hoj håller sitt värde ganska bra så länge den är i bra skick och fungerar bra och då har milen mindre betydelse. Vid en viss ålder (svårt att säga exakt när) slutar värdeminskningen helt och den kan t.o.m. gå upp något i värde igen, men då snackar vi om hojar som kanske är 20-30 år gamla och välhållna.

Samtidigt blir nya hojar dyrare så det är en avvägning vad man vill göra.

Om jag tar mig själv som exempel.
Min hoj är en 85:a och har gått nästan 12.000 mil och går som en klocka även om den just nu är igengeggad i förgasarna. Den är iofs special så det blir en svår jämförelse, men nästa år blir den veteranklassad och får då en försäkringspremie på 600 kr/år helförsäkring (för en 1100 med ca. 125-130 hk)

Klart att jag ibland är sugen på något nyare, t.ex. en VFR1200 eller BMW K!300S, för att inte tala om den här http://www.motoroids.com/news/ariel-ace ... e-revealed :drewl
Men så tänker jag att jag är så jävla gammal nu (fan vad det lät :twisted: ) så frågan är om jag ska investera en massa :cMoney: på en ny hoj och betala nästan lika mycket :cMoney: för försäkringen? Har man så mycket roligare på en sån hoj eller ska jag använda pengarna till nöjen och resor istället?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#8 Inlägg av DanKvi87 »

Tyrannosaurus skrev:
DanKvi87 skrev:Jag har ägt den i 8 månader lite drygt, och börjar nu noja mig med huruvida den är kapabel att klara sig och behålla sitt andrahandsvärde ett antal år framöver. Det som främst gör mig fundersam är det höga miltalet. Den börjar närma sig 8.000 mil, vilket jag tycker är ganska högt. Jag vet att VFR's motorer är kanonbra och går som klockor efter flera tusen mil (av vad jag hört från kunniga och tidigare ägare).

Min fråga: Hur många mil tror ni en VFR klarar om man servar regelbundet och byter slitdelar osv? Hur mycket i värde kommer den att tappa egentligen om den passerar 8.000 mil och lite mer därtill under närmaste år?

Är väldigt nyfiken på att höra era åsikter i denna fråga....
En äldre hoj håller sitt värde ganska bra så länge den är i bra skick och fungerar bra och då har milen mindre betydelse. Vid en viss ålder (svårt att säga exakt när) slutar värdeminskningen helt och den kan t.o.m. gå upp något i värde igen, men då snackar vi om hojar som kanske är 20-30 år gamla och välhållna.

Samtidigt blir nya hojar dyrare så det är en avvägning vad man vill göra.

Om jag tar mig själv som exempel.
Min hoj är en 85:a och har gått nästan 12.000 mil och går som en klocka även om den just nu är igengeggad i förgasarna. Den är iofs special så det blir en svår jämförelse, men nästa år blir den veteranklassad och får då en försäkringspremie på 600 kr/år helförsäkring (för en 1100 med ca. 125-130 hk)

Klart att jag ibland är sugen på något nyare, t.ex. en VFR1200 eller BMW K!300S, för att inte tala om den här http://www.motoroids.com/news/ariel-ace ... e-revealed :drewl
Men så tänker jag att jag är så jävla gammal nu (fan vad det lät :twisted: ) så frågan är om jag ska investera en massa :cMoney: på en ny hoj och betala nästan lika mycket :cMoney: för försäkringen? Har man så mycket roligare på en sån hoj eller ska jag använda pengarna till nöjen och resor istället?

Det känns som att fler och fler av er som svarar här har samma åsikt kring det faktum att man bör behålla den, eftersom värdet inte sjunker allt för mycket efter flertal år om den är välskött. Det är ju sant att nyare bilar/motorcyklar och annat tappar mycket mer i värde, plus att försäkringen alltid blir dyrare, så det kan nog vara klokt att ägna pengarna åt resor/nöjen eller på den befintliga hojen.

Det behöver ju inte vara så att man har roligare på en nyare hoj, kanske bara att känslan är lite häftigare och så, men det blir ju snabbt vardag av det också, och snart längtar man efter nästa grej..... Som vanligt!
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#9 Inlägg av tersan »

Min gamla viffer är snyggare och snålare än de nyare, lika snabb och mycket billigare att försäkra. Dessutom passar den mina behov alldeles utmärkt, så den lär behållas. Ny fjädring kostade jag på den också, vilket kostade en del men ändå mindre än vad det kostat att köpa en nyare hoj. Förmodligen har jag tappat 10 tusen i värde under de 7 åren jag haft den, men det tycker jag är småpengar i sammanhanget. Mina bilar brukar kosta väldigt mycket mer... :(

Som läget är så köper jag nog snarare en till hoj för att komplettera viffern hellre än att byta upp mig till nåt nyare/dyrare.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#10 Inlägg av adrian_vg »

DanKvi87 skrev:Det känns som att fler och fler av er som svarar här har samma åsikt kring det faktum att man bör behålla den, eftersom värdet inte sjunker allt för mycket efter flertal år om den är välskött. Det är ju sant att nyare bilar/motorcyklar och annat tappar mycket mer i värde, plus att försäkringen alltid blir dyrare, så det kan nog vara klokt att ägna pengarna åt resor/nöjen eller på den befintliga hojen.
Jag tror du är inne på rätt spår där.

Min viffer800 är femton år gammal. Ser ingen anledning att skaffa nåt bättre. Den har det jag vill ha redan nu (för femton år sen redan för att lite mer exakt...).
Dessutom finns det ju en del prylar att modda med. :wink:

Min inställning är att när jag vill mer än hojen är kapabel att utföra, först då byter jag till nåt flashigare. Inte innan. :)

Sen har vi de där mjukare värdena. För mig är VFR V4-motor, enkelsving och kuggdrivna kammar. Byter jag bort det mot tex en VTEC och ABS (det senare lockar en hel del) förlorar jag en av grundstenarna till mitt ha-begär.

Det som också ev skulle locka vore en Aprilia Touno RSV4 APRC, men den ligger såååååå långt bort både ekonomiskt och försäkringsmässigt för min del.
Skulle jag byta bort min nuvarande VFR mot en annan VFR skulle det bli en fin och blank 2001, sista årsmodellen av denna generation.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#11 Inlägg av Donner »

Får nog hålla med övriga talare, skicket som avgör på en gammal hoj.

Har själv en 2001 och känner att jag vågar modda den så som jag vill ha den, hade jag inte vågat på en ny hoj.

Kan vara skönt med en nyare hoj såklart men då skall man ha stålarna och veta att man förlorar en hel del dom första åren.

Skulle jag byta hoj så behåller jag min gamla ändå då min hojs värde kvittar, har ju lagt en förmögenhet på den 8) Fast allt är till salu för rätt pris :lol:

Körställningen börjar bli lite knepig för mina handleder så milen den rullar sjunker för varje år som går, dock har jag en hoj till som jag sitter bättre på. Älskar dock min vfr, motorn, ljudet.....ja det mesta :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#12 Inlägg av Mister »

Just nu är utbudet stort, sälja nu är inget vidare. Det skiljer sig mkt i pris på VFR över säsongen/året. När försäkringsbolaget löste in min gamla VFR så fick jag 7 papp mer än jag gav för den, då det bara fanns en liknande dyr hoj på blocket. Jag köpte sen en identisk några månader senare för samma pengar som min gamla. Så priserna varierar som fanken.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#13 Inlägg av Brother Wolf »

Min Viffer är lite nyare, men det uppför sig på samma sätt som när jag köpte den.
Ingen som helst skillnad, och vad jag har hört så är Vifferns motor nästan outslitlig :D

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Livslängd på en VFR? Behålla eller sälja?

#14 Inlägg av blacken »

http://translate.google.se/translate?hl ... annel%3Dnp
Säger välan allt om den knarrens hållbarhetsförmåga...

Lite annat smått o gott angående vifferns oöverträffade förmåga att var seg och slå olika rekord av varierad kvalisort. :headbang
http://www.vfrworld.com/tex_vfr/records.htm
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar