Högt vinande från motorn

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Högt vinande från motorn

#1 Inlägg av DanKvi87 »

Helluuu. Tog en sväng förbi en Honda-återförsäljare i GBG förra veckan, och ville få min hoj värderad. Det "experterna" kunde uttala sig om var bland annat att de tyckte att min motor ven väldigt mycket. Han sa att det gör ju dessa cyklar alltid till en viss grad, men att han tyckte att min ven väldigt mycket, och anade att något inte stod helt rätt till. Vad detta fel var kunde han dock inte säga :(

Så min fråga till er, vad beror detta vinande ljud på? Jag trodde att detta ljud var något som hörde till, och har inte reflekterat över att det skulle vara något fel. Dock har jag reflekterat över att jag knappt hört något annat ljud än ett högt vinande tjut när andra kört min hoj. Aldrig att jag hör mullrande ljud som jag skulle föredra att höra, utan bara ett vinande visslande.

Vad tror ni detta höga vinande kan bero på? Och hur mycket anser ni att era viffrar viner?
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det är troligen som det ska för det är kuggdrivningen upp till kammarna som viner en del. Sen kan det ha med att göra hur de olika hojarna är ihopsatta och hur pass slitna dreven eller fjäderbelastningen på de delade dreven har hunnit bli.

Det är alltså rakskurna drev som är delade på bredden (eller hur man ska beskriva det) och ser då ut som två smala drev som sitter ihop med en liten förskjutning som är fjäderbelastat för att få en presspassning just för att få bort glappet (som vanliga rakskurna drev har) för att det ska vina eller rättare sagt rassla mindre.

Jag hörde för många år sen en RC30 vars ägare hade planat topparna och då passar ju inte dreven längre (det är egentligen kuggdrivningens enda nackdel) så han hade två val:
1. Köpa nya Honda special delade drev med annan kuggning och diameter som passar och ger rätt utväxling = Svindyrt.
2. Använda vanliga rakskurna kugghjul.

Han valde det senare och hojen lät som ett tröskverk där drevljudet t.o.m. överröstade det ganska öppna avgassystemet, men det var som det skulle enligt honom.
Och det klart när man tänker efter. Jag tror det är tre drev mellan vevaxeln och kammarna på RC30 och för varje rakskuret drev ökar glappet, så det blir ett ganska stort glapp efter fyra drevövergångar vilket i slutändan leder till att det blir ett jävla liv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högt vinande från motorn

#3 Inlägg av blacken »

DanKvi87 skrev:Helluuu. Tog en sväng förbi en Honda-återförsäljare i GBG förra veckan, och ville få min hoj värderad. Det "experterna" kunde uttala sig om var bland annat att de tyckte att min motor ven väldigt mycket. Han sa att det gör ju dessa cyklar alltid till en viss grad, men att han tyckte att min ven väldigt mycket, och anade att något inte stod helt rätt till. Vad detta fel var kunde han dock inte säga :(

Så min fråga till er, vad beror detta vinande ljud på? Jag trodde att detta ljud var något som hörde till, och har inte reflekterat över att det skulle vara något fel. Dock har jag reflekterat över att jag knappt hört något annat ljud än ett högt vinande tjut när andra kört min hoj. Aldrig att jag hör mullrande ljud som jag skulle föredra att höra, utan bara ett vinande visslande.

Vad tror ni detta höga vinande kan bero på? Och hur mycket anser ni att era viffrar viner?
Låter som ett fall för "RVS" Jag hade en tråd om det för ett "tag" sedan.viewtopic.php?f=13&t=2632&start=75 en bit ner på sidan så börjar det. Och det fungerade faktiskt väldig bra.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#4 Inlägg av tersan »

DanKvi87 skrev:Vad tror ni detta höga vinande kan bero på? Och hur mycket anser ni att era viffrar viner?
Du kan inte lägga upp en ljudfil? Vinandet är ju till viss del inbyggt, men om det är nåt annat är svårt att svara på utan att ha lyssnat.

Själv tycker jag att vinandet överröstar det mesta annat så fort jag kommer över 50 km/t, men det beror ju förstås på att jag sitter mitt över motorn samtidigt som avgasningsröret är riktat bakåt. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#5 Inlägg av adrian_vg »

Det viner mer om kuggdreven med tunnare olja i motorn. Vad har du i?

Kan vara fläkten också, den är inte speciellt stor och måste kompensera med högre varv.

Vad för viffergeneration pratar vi här nu, DanKvi87?

Och som Tersan skrev, finns möjlighet till ljudfil?
Tyrannosaurus skrev:...vilket i slutändan leder till att det blir ett jävla liv.
Vilket inte betyder att det är fel eller dåligt, bara att det låter mer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#6 Inlägg av DanKvi87 »

blacken skrev:
DanKvi87 skrev:Helluuu. Tog en sväng förbi en Honda-återförsäljare i GBG förra veckan, och ville få min hoj värderad. Det "experterna" kunde uttala sig om var bland annat att de tyckte att min motor ven väldigt mycket. Han sa att det gör ju dessa cyklar alltid till en viss grad, men att han tyckte att min ven väldigt mycket, och anade att något inte stod helt rätt till. Vad detta fel var kunde han dock inte säga :(

Så min fråga till er, vad beror detta vinande ljud på? Jag trodde att detta ljud var något som hörde till, och har inte reflekterat över att det skulle vara något fel. Dock har jag reflekterat över att jag knappt hört något annat ljud än ett högt vinande tjut när andra kört min hoj. Aldrig att jag hör mullrande ljud som jag skulle föredra att höra, utan bara ett vinande visslande.

Vad tror ni detta höga vinande kan bero på? Och hur mycket anser ni att era viffrar viner?
Låter som ett fall för "RVS" Jag hade en tråd om det för ett "tag" sedan.viewtopic.php?f=13&t=2632&start=75 en bit ner på sidan så börjar det. Och det fungerade faktiskt väldig bra.
Så tanken är alltså att man ska blanda detta medel med motoroljan för att minska slitaget på de rörliga delarna? om jag förstått det rätt. Om detta är så bra som det verkar, hur vanligt är det i så fall att verkstäder använder sig av denna metod?
Using Tapatalk

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#7 Inlägg av DanKvi87 »

tersan skrev:
DanKvi87 skrev:Vad tror ni detta höga vinande kan bero på? Och hur mycket anser ni att era viffrar viner?
Du kan inte lägga upp en ljudfil? Vinandet är ju till viss del inbyggt, men om det är nåt annat är svårt att svara på utan att ha lyssnat.

Själv tycker jag att vinandet överröstar det mesta annat så fort jag kommer över 50 km/t, men det beror ju förstås på att jag sitter mitt över motorn samtidigt som avgasningsröret är riktat bakåt. :wink:
Ja egentligen är väl inte vinandet något "enormt" problem, men eftersom verkstadsmannen uttryckte att ett onormalt högt vinande så började det oroa mig.

Jag ska se om jag kan göra ett ljudtest inom kort och dela med mig, för att se vad ni tror...
Using Tapatalk

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#8 Inlägg av DanKvi87 »

adrian_vg skrev:Det viner mer om kuggdreven med tunnare olja i motorn. Vad har du i?

Kan vara fläkten också, den är inte speciellt stor och måste kompensera med högre varv.

Vad för viffergeneration pratar vi här nu, DanKvi87?

Och som Tersan skrev, finns möjlighet till ljudfil?
Tyrannosaurus skrev:...vilket i slutändan leder till att det blir ett jävla liv.
Vilket inte betyder att det är fel eller dåligt, bara att det låter mer.
Jag har faktiskt ingen aning om vad för olja jag har i :oops: . Jag har bara haft hojen sen i mars och har inte haft anledning att byta olja under den korta tid jag haft och kört den. Det är en 99a, och den är ursprungligen importerad från England.
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#9 Inlägg av adrian_vg »

DanKvi87 skrev:Jag har faktiskt ingen aning om vad för olja jag har i :oops: . Jag har bara haft hojen sen i mars och har inte haft anledning att byta olja under den korta tid jag haft och kört den. Det är en 99a, och den är ursprungligen importerad från England.
Ah. :)

Kan du avgöra vilken sidan av hojen vinandet kommer i från?

Om höger, är det kuggdreven, om vänster, är det fläkten.

Ljuddemo vore bra. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#10 Inlägg av tersan »

DanKvi87 skrev:Om detta är så bra som det verkar, hur vanligt är det i så fall att verkstäder använder sig av denna metod?
Eftersom svaret på första frågan är att det normalt är fullständigt verkningslöst så blir svaret på den andra att det är mycket ovanligt.

Det finns många mirakelmedel och -mojänger som sägs vara bra för och emot diverse saker... har du gott om pengar över kan jag tipsa om några fler. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#11 Inlägg av adrian_vg »

Har du nåt att sälja Tersan? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#12 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Har du nåt att sälja Tersan? :)
Nä, jag har lite svårt för att lura mina medmänniskor. Tyvärr kanske, eftersom det finns många lättförtjänta pengar i den branschen... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#13 Inlägg av adrian_vg »

:mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högt vinande från motorn

#14 Inlägg av blacken »

DanKvi87 skrev:
adrian_vg skrev:Det viner mer om kuggdreven med tunnare olja i motorn. Vad har du i?

Kan vara fläkten också, den är inte speciellt stor och måste kompensera med högre varv.

Vad för viffergeneration pratar vi här nu, DanKvi87?

Och som Tersan skrev, finns möjlighet till ljudfil?
Tyrannosaurus skrev:...vilket i slutändan leder till att det blir ett jävla liv.
Vilket inte betyder att det är fel eller dåligt, bara att det låter mer.
Jag har faktiskt ingen aning om vad för olja jag har i :oops: . Jag har bara haft hojen sen i mars och har inte haft anledning att byta olja under den korta tid jag haft och kört den. Det är en 99a, och den är ursprungligen importerad från England.
Det fungerar faktiskt, har själv provat det och har följt det i många år nu. Det är en keram som avsätter sig på metallen. http://www.rvs.se/ Provade det på min viffer, först vart jag väldans skeptisk, men motorn vart bättre, gick bättre, oljudet (internskrammlet) minskade drastiskt, kompet ökade. Enda som var skumt var att det luktade som bränd bakelit om avgaserna, kan har berott på att allt vad som hette tätningar internt var petrifierade. Motorn hade gått runt 13-14000 mil vid behandling har jag för mig, (den hade gått som lånehoj på "Snurrande hjulet" i många år) Har kvar kammar och ventiltryckare ifrån den knoten, och det är inte en repa på nockarna (näsan) eller ett djupslitage på tryckarna, den togs ur vid 18000 mil. Så nå`t måste ha funkat som tänkt.
Senast redigerad av blacken den tis okt 07, 2014 15:42, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Högt vinande från motorn

#15 Inlägg av DanKvi87 »

adrian_vg skrev:
DanKvi87 skrev:Jag har faktiskt ingen aning om vad för olja jag har i :oops: . Jag har bara haft hojen sen i mars och har inte haft anledning att byta olja under den korta tid jag haft och kört den. Det är en 99a, och den är ursprungligen importerad från England.
Ah. :)

Kan du avgöra vilken sidan av hojen vinandet kommer i från?

Om höger, är det kuggdreven, om vänster, är det fläkten.

Ljuddemo vore bra. :wink:
Som jag upplever det är det inget speciellt håll ljudet kommer från, utan mer rakt på bara, men jag ska lyssna mer noggrant nästa gång jag tar mig en tur. Ska dessutom se till att spela in ljudet så ni får bedöma.
Using Tapatalk

Skriv svar