Sida 1 av 2

Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: mån nov 10, 2014 21:42
av Line_up
Vad är orginal toppfart få vfr800?
Provade hojen på en flyg raka blev & lite besviken när den stanna på 235km/h. Visserligen hade jag orginal packbox & sidoväskor på men vad toppar era:?:
Går det att plocka bort spärren med en power comand eller där är helt enkelt inte mer ork i maskinen/utväxlingen?

Körde en gsxr750 -99 innan som stannade vid 285.

Re: Toppfart på vfr 800 vtec -06?

Postat: tis nov 11, 2014 09:45
av Conseal
Går inte riktigt att jämföra en sporthoj med en touringhoj med packväskor. Sen tycker jag personligen att topfart är ointressant ... Kommer man upp nöra de hastigheterna kör man på fel väg ;)

Re: Toppfart på vfr 800 vtec -06?

Postat: tis nov 11, 2014 09:54
av tersan
Nu tror jag inte att en Sushiuki gör 285 ärliga heller, misstänker att det var mätarfart som kollades på "flygrakan"?

Packväskor och toppfart tror jag sänker toppfarten med 20-25 km/t utan vidare, och original ska väl en 800 göra runt 240?

Uppe i de hastigheterna spelar luftmotståndet mer roll än effekten, och en VFR är inte konstruerad för hög toppfart.

Re: Toppfart på vfr 800 vtec -06?

Postat: tis nov 11, 2014 11:31
av andreas
Vill man ha V4, touringegenskaper och högre toppfart finns 1200. Den gör 250 ärlig fart (precis under 270 på mätaren) med väskor och bagage. Möjligen mer, men Audi A7:an (S7?) framför flyttade inte på sig.

Re: Toppfart på vfr 800 vtec -06?

Postat: tis nov 11, 2014 13:22
av adrian_vg
andreas skrev:Vill man ha V4, touringegenskaper och högre toppfart finns 1200. Den gör 250 ärlig fart (precis under 270 på mätaren) med väskor och bagage. Möjligen mer, men Audi A7:an (S7?) framför flyttade inte på sig.
:laugh

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: tis nov 11, 2014 17:29
av Tyrannosaurus
Man kan resonera lite olika om toppfart. Om "ödlan" skulle varva ur på 6:an så skulle den göra 300! Men nej, det orkar den inte och även om den skulle orka att dra en 25%-ig överväxling (som 6:an är) så hade föraren bangat för länge sen eftersom det inte finns väghållning för det :( :twisted: :mrgreen:

Det mesta jag har sett på mätaren är 250 och den ville mer, men det ville inte föraren eftersom gränsen för väghållningen då var nådd och den började kännas väldigt lätt i styrningen [finns ingen skraj smiley]

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: tis nov 11, 2014 22:23
av Mister
När hojen var drevad så kunde mätarn knata på upp över 285 :) . Luftmotståndet är enormt på en hoj över 200km/h jämfört med bil. Krävs mycket pulver för att nå höga farter

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: lör nov 15, 2014 16:51
av DanKvi87
Mister skrev:När hojen var drevad så kunde mätarn knata på upp över 285 :) . Luftmotståndet är enormt på en hoj över 200km/h jämfört med bil. Krävs mycket pulver för att nå höga farter
Varför är det mer luftmotstånd på en hoj än en bil? Jag tänkte hojen var mer aerodynamisk (som en pil typ)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: lör nov 15, 2014 17:17
av Mister
DanKvi87 skrev:
Mister skrev:När hojen var drevad så kunde mätarn knata på upp över 285 :) . Luftmotståndet är enormt på en hoj över 200km/h jämfört med bil. Krävs mycket pulver för att nå höga farter
Varför är det mer luftmotstånd på en hoj än en bil? Jag tänkte hojen var mer aerodynamisk (som en pil typ)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hojen har mindre yta det är sant, men uselt cw värde och är som en typ lagårdsvägg i jämförelse med en aerodynamisk utformad bil. Lite om cw värde http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mlinjeform

Hayabusan är ju ett försök till att få bättre cw värde på en hoj men den är ju ful som stryk också, men snabb och har grym topphastighet :)

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: lör nov 15, 2014 19:01
av adrian_vg

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: sön nov 16, 2014 10:45
av Mister
Trafikverket har ju en del på sin site om luftmotstånd. Här är en wordfil som beskriver rull och luftmotstånd http://www.trafikverket.se/PageFiles/46 ... erkan.docx


Där nämns det bl a "Luftmotståndet ökar starkt med fordonets hastighet. Om hastigheten fördubblas ökas luftmotståndet med en faktor 4 vilket innebär att motoreffekten måste öka med en faktor 8 för att övervinna luftmotståndet" Det är så fysiken funkar :)

Lösningen är ju då för att fixa bättre topphastighet, trimma (turbo? :))eller skaffa bättre aerodynamik. Få till bra aerodynamik på hoj är ju lite halvsvårt, där är det klart lättare med bil.

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: sön nov 16, 2014 15:33
av adrian_vg
Hjälm med strut bakpå, och badbyxor som standardklädsel. :wink:

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: sön nov 16, 2014 16:37
av andreas
Struten ska vara framåt.

Bild

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: sön nov 16, 2014 17:28
av tersan
andreas skrev:Struten ska vara framåt.
:fakta

Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?

Postat: sön nov 16, 2014 17:39
av adrian_vg