Sida 1 av 2
OK- grabbar & tjejer upp till bevis....vad Power Command
Postat: tor apr 19, 2007 20:28
av Lillan
OK.....
Jag vill på ett ENKELT sätt få förklarat för mig, vad Power Comander är....
Dumförklara mig inte....jag vill helt enkelt veta.
Att det handlar om å få mera kusar har jag ju fattat...men sen då.
//Lillan
Re: OK- grabbar (och tjejer???) upp till bevis....vad är...
Postat: tor apr 19, 2007 20:42
av Lillan
Men.....är det ingen som vet nåt??
Lillan skrev:OK.....
Jag vill på ett ENKELT sätt få förklarat för mig, vad Power Comander är....
Dumförklara mig inte....jag vill helt enkelt veta.
Att det handlar om å få mera kusar har jag ju fattat...men sen då.
//Lillan
Postat: tor apr 19, 2007 20:44
av Conseal
Det är en liten databox som med dels förprogramerade och med möjligheten att programera egna bränsle/luftflöden typ.
En insprutningsjusterare helt enlelt.
Postat: tor apr 19, 2007 20:44
av danhak
What is Power Commander?
The Power Commander is a fuel injection adjustment unit that plugs "inline" with the bike’s stock ECU (electronic control unit). The PC uses original equipment style connectors, so no splicing or cutting of the harness is required. Most installations take less than 15 minutes, some as little as 5 minutes.
Changes are made to the bikes fuel and, in some cases, ignition curves via the PC's onboard microprocessor. Using this technology we are able to offer a large area of adjustment without making any permanent changes to the bike’s ECU. Removing the PC returns the bike to its previous stock condition. Each unit comes complete with software and cable link that allows you to change between different maps or make adjustments to a map file.
taget direkt ifrån dynojets hemsida...

Postat: tor apr 19, 2007 20:46
av Henning
Styrningsdosan till insprutningen.
Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.
Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".
/H
Postat: tor apr 19, 2007 20:48
av Conseal
Va kul att vi svarar i klump

Man kan tro att vi är simesiska trillingar
Postat: tor apr 19, 2007 20:54
av Lillan
Ahhh- tack så mycket grabbar
Nu blev jag lite klokare...och behöver inte se ut som ett fån - (eeehh,när vi diskuterar det iaf

)
//Lillan
Postat: fre apr 20, 2007 07:41
av apex
Men det verkar vara en billig pryl, 2500 lr så, kan den vara bra?? Jag håller på med bilar o då kostar en styrbox 15 lappar.
Hur bra upplösning har PC t ex på mappningarna? 1 punkt /5 rpm, 1 punkt /50 rpm, 1 punkt /500 rpm??
Är den bra verkar det ju som drömmen!

Bort med katten o på med lite mer soppa!
Postat: fre apr 20, 2007 10:22
av Göingen
apex!
Med PC (Power Commander) kan du justera insprutningen på 250:ionde varvtal (1500; 1750; 2000 osv.) och vid olika gaspådrag. Du ställer in i procent hur mycket mer eller mindre soppa motorn ska få i förhållande till vad original-ECU:n ger.
http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx
Kör tutorials-animeringarna. Tar lite tid men de förklarar bra hur det funkar.
Postat: fre apr 20, 2007 10:25
av elias
Tur att man har förgasare...

Postat: fre apr 20, 2007 12:13
av apex
OK! Ingen stand-alone alltså, standard ECU sitter kvar.
På VFRWorld verkar det som om man blockar lambdasonderna, men det är ju den signalen som ett normalt ECU styr på?
Postat: fre apr 20, 2007 12:19
av Lt.Dan
apex skrev:OK! Ingen stand-alone alltså, standard ECU sitter kvar.
På VFRWorld verkar det som om man blockar lambdasonderna, men det är ju den signalen som ett normalt ECU styr på?
Det är därför som man måste använda O2 eleminators (2st).
Postat: fre apr 20, 2007 21:37
av Tyrannosaurus
Henning skrev:Styrningsdosan till insprutningen.
Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.
Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".
Liten rättelse. Man ersätter inte den befintliga boxen utan PC:n modelerar om datasignalerna från originalburken. Den ger också fler möjligheter att justera insprutningen och tändningen på hojen med hjälp av en vanlig laptop.
Men det är vad jag har förstått inte bara att börja knappa och tro att det ska gå bra. Vad jag har förstått så är det lättare att justera bort sig med ett sprut än med förgasare
Ska det göras ordentligt så ska det bänkas.
En sak till föresten. Hondas insprutsystem PGM Fi står för "Programable Fuel Injection" är alltså programerbar till skillnad mot många andra system. Men PC erbjuder fler möjligheter.
Postat: fre apr 20, 2007 22:50
av Lt.Dan
Tyrannosaurus skrev:Henning skrev:Styrningsdosan till insprutningen.
Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.
Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".
Liten rättelse. Man ersätter inte den befintliga boxen utan PC:n modelerar om datasignalerna från originalburken. Den ger också fler möjligheter att justera insprutningen och tändningen på hojen med hjälp av en vanlig laptop.
Men det är vad jag har förstått inte bara att börja knappa och tro att det ska gå bra. Vad jag har förstått så är det lättare att justera bort sig med ett sprut än med förgasare
Ska det göras ordentligt så ska det bänkas.
En sak till föresten. Hondas insprutsystem PGM Fi står för "Programable Fuel Injection" är alltså programerbar till skillnad mot många andra system. Men PC erbjuder fler möjligheter.
Du har delvis rätt, men det är inte hela sanningen....

Postat: lör apr 21, 2007 07:06
av apex
Göingen skrev:apex!
Med PC (Power Commander) kan du justera insprutningen på 250:ionde varvtal (1500; 1750; 2000 osv.) och vid olika gaspådrag. Du ställer in i procent hur mycket mer eller mindre soppa motorn ska få i förhållande till vad original-ECU:n ger.
http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx
Kör tutorials-animeringarna. Tar lite tid men de förklarar bra hur det funkar.
På vissa bilder är det 250 rpm steg, andra 500 rpm?
Det är ju ett sk piggyback som moddar signalen. Därför verkar det konstigt att blocka lambdasonden eftersom det är den som sprutet (PGM Fi) styr på.
Ska man ändra nåt från de färdiga mapparna så ska man nog fara fram försiktigt, helst mäta på avgaserna med en sk bredbandslambda för att ha en signal att justera mot.