Sågning av nya VFR

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sågning av nya VFR

#16 Inlägg av blacken »

Våra viffrar bygger trots allt på en 80-talskonstruktion.
Vilket bara bevisar att saker och ting faktiskt var bättre förr :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sågning av nya VFR

#17 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nu har jag ägnat igenom testet igen, och inser att det inte är nåt test... utan snarare en ursäkt för att få åka på en (betald?) resa till Tyskland.
Ganska meningslöst. Men ändå intressant att en av "testarna" anser att VFR inte är nåt att åka längre sträckor med, och att en annan har svårt att få plats med sina 186 cm. :roll:
Har läst den också nu. Det är en provkörning, om än lång, inget annat.
Dessutom sågades ju inte viffern nåt speciellt, det var bara ett fall av fel ma/än på rätt hoj, typ.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Sågning av nya VFR

#18 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Har läst den också nu. Det är en provkörning, om än lång, inget annat.
Dessutom sågades ju inte viffern nåt speciellt, det var bara ett fall av fel ma/än på rätt hoj, typ.
Undrar varför alla testare (både riktiga och MC-folkets gratisåkare) får så hög bensinförbrukning? Verkar vara en stående kommentar, men ska man tro ägarna själva så är de (hojen, inte ägarna) inte sååå törstiga. Eller förväxlar testarna sin egen nu-summerar-vi-dagens-gasande-över-ett-par-pilsner-förbrukning med hojens? :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sågning av nya VFR

#19 Inlägg av adrian_vg »

Jag gasade på ganska bra också när jag testade hojar för Henning & Co på MC-Nytt.
Det blir så, man kör lite som en tjuv, det är ju inte ens egen hoj. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Sågning av nya VFR

#20 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jag gasade på ganska bra också när jag testade hojar för Henning & Co på MC-Nytt.
Det blir så, man kör lite som en tjuv, det är ju inte ens egen hoj. :)
Hmm, jag tar det lugnare med andras prylar.
Men då förstår jag varför förbrukningen blir hög. Fast är det relevant att uppge förbrukningen vid den körstilen? Lite som att jag skulle ge minusbetyg för låg sitthöjd.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sågning av nya VFR

#21 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Jag gasade på ganska bra också när jag testade hojar för Henning & Co på MC-Nytt.
Det blir så, man kör lite som en tjuv, det är ju inte ens egen hoj. :)
Hmm, jag tar det lugnare med andras prylar.
Men då förstår jag varför förbrukningen blir hög. Fast är det relevant att uppge förbrukningen vid den körstilen? Lite som att jag skulle ge minusbetyg för låg sitthöjd.
Köra hårt är ok, men man får inte ta sönder andras grejor! Vissa brister syns ju inte förrän man pressar lite. De flesta motorcyklar är helt ok att fisköra med, det är när farten och den aktiva körningen ökar man ser skillnaderna.

Förbrukningssiffror är alltid ungefärliga, men åtminstone jag föredrar en värsta-scenario-siffra än en en glädjedito (gillar när man redovisar max- och minförbrukningen på ett test). Nån sorts jämförelse måste kunna göras.

Däremot tycker jag att det är lite fel att jämföra en 1300cc mc med en på knappt 800cc. Det är ju helt olika djur. Är inte ens i samma typklass jmfm vifferns sporttouring-klassificering. Det närmaste i provkörning var väl Kawan, men den hade ju runt 300cc större motor, med allt vad det innebär i effekt- och vridövertag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Sågning av nya VFR

#22 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Däremot tycker jag att det är lite fel att jämföra en 1300cc mc med en på knappt 800cc. Det är ju helt olika djur. Är inte ens i samma typklass jmfm vifferns sporttouring-klassificering. Det närmaste i provkörning var väl Kawan, men den hade ju runt 300cc större motor, med allt vad det innebär i effekt- och vridövertag.
De fick väl ta vad de kunde skaka fram. Allt för en gratisresa till Tyskland. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sågning av nya VFR

#23 Inlägg av adrian_vg »

:headbang :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sågning av nya VFR

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Däremot tycker jag att det är lite fel att jämföra en 1300cc mc med en på knappt 800cc. Det är ju helt olika djur. Är inte ens i samma typklass jmfm vifferns sporttouring-klassificering. Det närmaste i provkörning var väl Kawan, men den hade ju runt 300cc större motor, med allt vad det innebär i effekt- och vridövertag.
De fick väl ta vad de kunde skaka fram. Allt för en gratisresa till Tyskland. :wink:
Håller med även fast jag bara har skummat igenom den än, men jag kan konstatera att hela testen är lite udda och dom verkar jämföra äpplen med päron.

VFR:n, BMW:n och Kawan kan kanske testas ihop, men Yaman hör överhuvudtaget inte hemma i samma test utan ska närmast jämföras med VFR1200F, K1300S och GTR1400 (Sukijaki har f.ö. överhuvudtaget inget i klassen, möjligen GSX1250FA/SA Banditen med hel- eller halvkåpa).

Å andra sidan stämmer inte det här riktigt heller eftersom VFR1200F och K1300S är sporttouringens Autobahnätare av stora mått. FJR1300 ska istället jämföras med Pannan och K1300GT, medan GTR1400 är nått mittemellan d.v.s. tungt schabrak som Pannan/FJR1300 men med effekt som VFR1200F/K1300S.

Går man ytterligare ett snäpp mot touringhållet så kommer man till Blyvingen och K1600GT som vad jag vet har ersatt K1300GT.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Sågning av nya VFR

#25 Inlägg av andreas »

Jag tycker att det kan vara intressant med olika klasser, men då ska testet fokusera på vilken typ av hoj som fungerar si eller så för exempelvis långtouring. Mindre och större sporttouring (VFR800 och 1200?), något mer klassiskt touringinriktat (Pan European kanske), något åt Multistradahållet och kanske en GS. Det skulle jag gärna läsa, men då ska hojarna testas som representanter för en typ.
VFR1200F DCT -10

Skriv svar