VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?

#16 Inlägg av Salabackemicke »

VFR vs z1000SX? VFR800 alla dar i veckan!! Kawan har ju mer pulver i spisen men samtidigt lite för högvarvig för min smak. För banalt ljud. Tråkig sittställning för upprätt. Mycket turbulens mot kroppen (183 cm) som var grymt störande. När jag provade en VFR800 fick jag den där känslan av "helt rätt" Både sittställning och motorkaraktär. Bra vrid i motorn om man har rätt växel och V-tech gillar jag faktiskt. Älskar min Viffer :banana

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?

#17 Inlägg av blacken »

stefankocken skrev:vad är grejen med kuggdrivna kammar egentligen? det verkar som många tycker det är "the holy grail" på vfr...

Läste igenom en guide för att kolla/justera ventilerna på en vtec... oh my god... klart smidigare på min bt1100, där är det en timmes jobb...
Slippa risken att få ventilsallad i första taget. :D
Hur är det med service? Smidigt att göra själv? Olja och filter är ju sällan några problem men det är ju ventilkontroll/justering jag tänker på främst... Är det klart krångligare på en 02:a än 01?
Mjja, ingen av viffermodellerna kan man skälla för lättmeckad precis... :twisted: :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

stefankocken skrev:vad är grejen med kuggdrivna kammar egentligen? det verkar som många tycker det är "the holy grail" på vfr...
Det som Blacken nämnde Slippa risken att få ventilsallad i första taget är väl inte direkt huvudanledningen även om risken att "kedjan" ska kugga över är obefintlig med kuggar, å andra sidan är den risken inte speciellt stor med kedja heller om man bara håller normal servicestandard.

Fördelarna är snarare att man få mer exakta ventiltider eftersom inget ändrar sig över tid och det är helt underhållsfritt, inga spännare som kan strula och inget kedjeskrammel. Det förenklar även ventilservice eftersom det bara är att lyfta av och på kammarna och man slipper hålla på och trockla med kedjan och spännarna.

En del framhåller också vinandet (som nästan låter som en kompressor) som en fördel, men där finns det nog olika meningar.

Men det finns inga fördelar som inte har några nackdelar och det största nackdelen är väl om man någon gång får för sig att man vill trimma lite i vilket det brukar ingå att plana topparna för då kommer ingenting att passa längre utan man måste byta drevkassett och det kostar :cMoney: fläsk!

Jag har nämnt det tidigare och kan nämna det igen.
För ett antal år sen träffade jag på en kille med en RC30 på en mc-träff. Han hade ett rätt öppet avgassystem, men det som hördes var en fruktansvärt och öronbedövande skrammel från motorn (inget mysigt torrkopplingsskrammel som på Ducati, utan det lät bara illa). Jag frågade vad det var för fel. Svar: "Det ska vara så".

Förklaring: Varannan kugg i kassetten och på kammarna är delade och fjäderbelastade vilket skapar en spänning och tar bort glappet som normalt finns mellan rakskurna kugghjul. Det är effektivt, tillförlitligt, troligen ett Hondapatent men svindyrt!
Killen ville inte köpa någon svindyr ny kuggkassett utan satte dit vanliga kugghjul. Resultat: Från vevaxeln till kugg 1 blir det ett glapp, vilket ökar till kugg 2, ökar ytterligare till kugg 3 och ökar ännu mer till kammarna. Summa: Ett helvetes kackalorum av kuggskrammel :twisted:

Kan förresten nämna att VTEC inte har kugg, utan kedjor och bara som kuriosa...
1. VFR1200 har en kam som är direktverkande på ena ventilraden (insug tror jag) och via en lång rullvippa till andra.
2. BMW:s tvärställda K-modeller har kamkedja till ena kammen (avgas tror jag) och kugghjul mellan kammarna så kammarna på den snurrar alltså åt varsitt håll (varför inte? Det funkar och det finns ingen lag som säger att kammarna måste snurra åt samma håll eller samma håll som vevaxeln :lol: )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

stefankocken
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor feb 12, 2015 15:19

Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?

#19 Inlägg av stefankocken »

mycket fin och bra info jag fått. stort tack! laddningsregulator pratas det lite om... kan man på något sätt se om den är bytt ifall ägaren inte vet (eller inte far med sanning). Kan man se om den är dålig?

Något annat man bör titta på?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?

#20 Inlägg av adrian_vg »

Aprilias V4:or kör enl samma princip som BMW som Tyrannosaurus beskriver ovan. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?

#21 Inlägg av adrian_vg »

stefankocken skrev:mycket fin och bra info jag fått. stort tack! laddningsregulator pratas det lite om... kan man på något sätt se om den är bytt ifall ägaren inte vet (eller inte far med sanning). Kan man se om den är dålig?

Något annat man bör titta på?
Brukar finnas en markering på undersidan om jag minns saken rätt, men då får man skruva lite först.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?

#22 Inlägg av andreas »

Jag har ju kört både Salabackemickes förra Kawa och den nya Hondan. Z1000SX är definitivt en trevlig motorcykel, men den fick mig inte att åka till handlaren och byta. Två veckor efter att jag blivit övertalad att testa hans viffer, däremot, hade jag också en Honda.
VFR1200F DCT -10

Skriv svar