Sida 1 av 2

Köpråd VFR750

Postat: tis mar 17, 2015 12:25
av Folke
Hej!

Tänkte om jag kunde få lite köptips. Är i köpartagen och är ute efter en VFR 750. Har aldrig haft men länge velat ha en MC. Tänkte göra slag i saken och skaffa en MC i år och förhoppningsvis hinna ta körkortet också, i alla fall få gjort riskutbildningen etc. Nu ska jag komma till sak:

Jag ringde på den här annonsen förut i dag: http://www.blocket.se/goteborg/Honda_VF ... ?ca=15&w=2

Lite mer info om den:

*Besiktigades 2015-03-14 (bankt papper)
*15 ägare
*Gått 8 722mil
*Enligt ägaren går den som en klocka

Vad tycker ni som har betydligt bättre koll än jag själv? Är den värd 15 000kr? Jag tycker spontant att 15 000kr är mycket när den har gått såpass långt. Och risken med många ägare är ju att den inte är välvårdad då många kanske tänker "det blir nästa ägares problem".

Jag tänkte åka och kolla på den nu på fredag. Är tacksam för alla tips funderar jag kan få!

Re: Köpråd

Postat: tis mar 17, 2015 13:37
av tersan
Vadå gått långt? 8700 mil är ingenting för en VFR, och omräknat per år blir det ju löjligt lite. Snarare risk för att den inte motionerats tillräckligt.

Priset är bland det lägsta jag sett för en RC36, så om allt är ok är det bara att handla! Kolla alla slitdelar, undersök reparationshistorik etc. Tänk på att kåpdelar är svåra att få tag.

VFR är bland de dyrare begagnathojarna på marknaden, till stor del beroende på att de är ganska trygga köp och fullt moderna körmässigt. En -90 har dessutom en trevlig försäkringspremie vilket också drar upp priset.

Re: Köpråd

Postat: tis mar 17, 2015 14:05
av Folke
tersan skrev:Vadå gått långt? 8700 mil är ingenting för en VFR, och omräknat per år blir det ju löjligt lite. Snarare risk för att den inte motionerats tillräckligt.

Priset är bland det lägsta jag sett för en RC36, så om allt är ok är det bara att handla! Kolla alla slitdelar, undersök reparationshistorik etc. Tänk på att kåpdelar är svåra att få tag.

VFR är bland de dyrare begagnathojarna på marknaden, till stor del beroende på att de är ganska trygga köp och fullt moderna körmässigt. En -90 har dessutom en trevlig försäkringspremie vilket också drar upp priset.
Det är sant, om man räknar per år så är det ju inte långt. Andra jag har kollat på har inte gått så långt, var därför jag hajade till, hade snöat in mig lite i tänkandet.

Bra att du sa att det angående kåpor. Han sade nämligen att det var lite repor på ena sidan efter att den hade vält. Vet inte hur illa det är, troligtvis kan man kan fixa till det själv, om inte, så är det bra att veta att det kan vara svårt att få tag på kåor.

Något speciellt att tänka på när den provkörs?

Re: Köpråd

Postat: tis mar 17, 2015 14:29
av tersan
Folke skrev:Bra att du sa att det angående kåpor. Han sade nämligen att det var lite repor på ena sidan efter att den hade vält. Vet inte hur illa det är, troligtvis kan man kan fixa till det själv, om inte, så är det bra att veta att det kan vara svårt att få tag på kåor.

Något speciellt att tänka på när den provkörs?
Alla har vält. Lite repor på en så gammal hoj är inte hela världen, men sprickor och saknade bitar är lite värre.

Det första du ska tänka på vid provkörningen är att du inte har körkort än. :wink:
Annars är det främst ljudet man ska se upp med om man inte är van. En viffer har ett minst sagt eget motorljud (ungefär som en symaskin som håller på att skära ihop) pga kamdrivningen vilket kan uppfattas som ett fel om man inte är van. I övrigt ska den bete sig stabilt i alla lägen, möjligen kan bromsarna upplevas lite tama om man jämför med en modern sporthoj.

Några typfel på en gammal viffer kan jag inte komma på, utan det är de vanliga kontrollerna av en begagnad hoj som gäller.

Re: Köpråd VFR750

Postat: tis mar 17, 2015 14:41
av adrian_vg
Är 15000 din budget?

Om du ska övningsköra med viffern kan ett bredare styre förenkla saker och ting.
Typ ett sånt jag har på min svartviffer som är till försäljning. :)

Iaf, modellen du länkar till har jag haft (gen 90-93). Jag har även haft generationen efter (gen 94-97) samt även den sista (gen 98-01).
Det jag spontant kan säga om gen 90-93 är att den känns något sävligare i reaktionerna jmfm senare modeller.
Lite beroende på hur du är byggd och så, kan 90-93:ans viffer kanske vara lite jobbig att komma runt konorna med.

Jag dissar alltså inte VFR, det är världens bästa hoj, men är kanske inte det du primärt ska eftersträva i konbanan.
Och med det sagt, övningsköraren jag hade senast, övade på en grön VFR750G-'97, med superbrett styre (LSL superbike-kittat). Det gick bra tills han klotade med den i en bromsövning...
Den hojen gick vidare till annan övningskörare, "Malin", som jag tror ska fixa upp den och sälja fort som fanen och antagligen i samma prisklass som 90:an du länkar till.

Om du vill kan jag vidarebefodra kontakt.

Vad har du för andra mc-alternativ?

Edit: I övrigt håller jag med om det Tersan skriver!

Re: Köpråd VFR750

Postat: tis mar 17, 2015 16:14
av Folke
adrian_vg skrev: Är 15000 din budget?
Budgeten är max 20 000kr.
adrian_vg skrev: Jag dissar alltså inte VFR, det är världens bästa hoj, men är kanske inte det du primärt ska eftersträva i konbanan.
Och med det sagt, övningsköraren jag hade senast, övade på en grön VFR750G-'97, med superbrett styre (LSL superbike-kittat). Det gick bra tills han klotade med den i en bromsövning...
Den hojen gick vidare till annan övningskörare, "Malin", som jag tror ska fixa upp den och sälja fort som fanen och antagligen i samma prisklass som 90:an du länkar till.

Om du vill kan jag vidarebefodra kontakt.
Ja, det hade kanske varit intressant, om det inte är allt för långt bort vill säga. Ska helst vara inom en timmes bilfärd runt Göteborgsområdet. Vad är det som behövs fixas på den?

Köpråd VFR750

Postat: tis mar 17, 2015 17:27
av Mister
Bra pris! Och det går fixa konbana med rc36. Dubbear tror jag har lagt upp ngn film om det :)

Edit; viewtopic.php?t=2698

Visst går det köra konbana med rc36

Re: Köpråd VFR750

Postat: tis mar 17, 2015 18:14
av adrian_vg
Folke skrev:Ja, det hade kanske varit intressant, om det inte är allt för långt bort vill säga. Ska helst vara inom en timmes bilfärd runt Göteborgsområdet. Vad är det som behövs fixas på den?
Kåporna så vitt jag vet.
Finns i Sthlm. :)

Re: Köpråd VFR750

Postat: tis mar 17, 2015 18:25
av Folke
adrian_vg skrev:Finns i Sthlm. :)
Okej, tack för erbjudandet men det är nog lite väl långt bort. Om jag kommer på andra tankar så hör jag av mig.

Re: Köpråd VFR750

Postat: tis mar 17, 2015 18:30
av blacken
Bara att klappa till, liasom som tersan säger, den är ju knappast inkörd, har själv blängt in den, och hade jag haft flisen, så hade jag åkt ner och cashat den rakt av. En del vill dissa den för att den är en äldre modell utan sprut, men den har inte sprutets nackdelar, knasare är mera "analoga" i sin funktion dvs du slipper att hålla på med en massa modifieringar här och där, för att få skroten att lira på pådraget som en motor ska göra.
Även servicen är humanare på en äldre med knasare, man kan göra en hel del självt och servicekostnaderna är klart lägre på en äldre viffer framför en nyare med sprut och vtec. Så gör mig råavis och tjacka knarren bara...

Re: Köpråd VFR750

Postat: ons mar 18, 2015 19:35
av Tobiasvnyberg
Hej
Ska själv sälja min VFR 750 -90 som jag haft i min ägo, sedan 1998 med en mängd "ägare" under åren.
Jag har haft försäkring som man måste sälja eller skrota hojen, för att kunna bryta försäkringen.
Sparat många tusenlappar genom de åren som jag haft den rullande.

Min VFR har bara gått "260 mil" på mätaren. (10 260)
Kanske inte är rep fri, men fungerar som en VFR ska, med lite kärlek genom åren.

15 000 är billigt, kolla som vanlig skick på däcken, styrlager (kan hacka lite) Läckande packboxar i framgaffeln. Kedja o drev.
Och inte för många repor etc runt omkring. Kolla även om ventilspels kontroll utförts det senaste milen / åren.

Ett bra ljud genom någon eftermarknads ljuddämpare höjer bara känslan.

Slå till innan någon annan gör det eller vänta tills min är på ställd & besiktad,
så kan du få köpa den för 16 500 inkl allt ovan ny bytt.

Re: Köpråd VFR750

Postat: lör mar 21, 2015 16:34
av Folke
Vill bara tacka er alla som har gett tips och råd - tack!

Jag och min far var och kollade på den i går. Fick väldigt bra intryck av säljaren, han verkade kunnig och var väldigt trevlig. Vi stannade i nästan tre timmar och bara snackade. Viffern gick väldigt fint och startade direkt. Det enda jag hade att anmärka på var att det var en liten spricka i en kåpa, lite smårepor och att bromshandtaget var böjt. Alltså kosmetiska saker.

Fick prutat lite på den, fick den för 12 500kr. Sedan fick jag köpt en kolfiberhjälm av honom med för 500kr. Det var hans tjej hjälm men hon tyckte att den var för stor så det blev aldrig att hon använde den. Jag tycker det var ett väldigt bra pris, 13 000kr för en hjälm och båge kan man inte klaga på. Som lök på laxen var de så trevliga att de körde hem den, vi hade med oss skåpbil men det var lite för tight att få plats med Viffern så då erbjöd de sig att köra hem den till oss. De kom i dag vid tolvtiden.

Jag hade nog tur som fick köpt den, hade inte jag köpt den så hade nog någon annan gjort det ganska så snart. En person hade hört av sig någon dag efter jag hade ringt. Sedan när vi var där så fick de mejl från en dansk som ville köpa den.

Är dock en lite irriterande grej jag har upptäckt nu när jag har provkört på mina föräldrars gård. Om man svänger så mycket det går till vänster så blir gasen väldigt trög och hänger sig. Man måste alltså manuellt vrida tillbaka den. Är det något ni känner igen? Ska kolla lite senare vad det kan bero på. Kan ju vara något så enkelt som att den har kommit i kläm någonstans. Tänkte bara höra mig för om det är ett vanligt fel eller om det rent av ska vara så? Det är alltså bara när man svänger absolut fullt - inte annars.

Är väldigt nöjd med hojjen änsålänge, får hoppas att den rullar på utan några större problem!

Har ni gamla rävar några tips på bra trådar i det här forumet? Tänker på tips och tricks, t.ex. bromsteknik, krypkörning etc.

Ska ta och knåpa ihop en liten presentation om mig i "Jag och min VFR".

Köpråd VFR750

Postat: lör mar 21, 2015 18:15
av Mister
Du har fått en kanonhoj för mycket rimligt pris :) Grattis.

Ställ lite specifikt över vad du vill veta om körning så kommer du garanterat få svar. Finns mkt kunnig folk här.

Samt boka i Vfr träffen i augusti. Du är hjärtligt välkommen :)

Re: Köpråd VFR750

Postat: lör mar 21, 2015 18:18
av tersan
Jättegrattis! Det där är riktigt mycket hoj för pengarna.

Problemet med gasen låter som en vajer som kommer i kläm, antagligen någon som klamrat fast den lite tokigt. Du hittar nog felet, och lösningen, om du tittar på gasvajern runt gaffeln samtidigt som du vrider på styret.

Re: Köpråd VFR750

Postat: lör mar 21, 2015 18:53
av adrian_vg
Grattis Folke!

Ställ mekfrågor i Meksubforumet, det är större chans att få det där!