Sida 1 av 2

Frågor om första VFR köpet.

Postat: mån maj 11, 2015 19:12
av Spazzme
Tjenare,
Tänkte köpa min första MC att ta kortet på och som är skoj att ha en tid efter.
Efter lite research så var det inte så svårt att komma fram till att en VFR är det solklara valet.

Så tänkte fråga alla kunniga här om det finns nått speciellt man ska kolla efter? så som vanliga fel osv..Hade tänkt köpa mig en mellan årsmodellerna 93a-97a.
Hur långt går en VFR? Har sätt annonser på allt mellan 3000 - 10.000, vågar man köpa en som gått 10.000?


Tack så mycke!
Danne

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: tis maj 12, 2015 07:23
av adrian_vg
Frågan har ställts förut i forumet, men generellt sett; en drygt tjugo år gammal hoj kollar man skicket allmänt på i första hand, dvs bromsarna från greppet till skivorna, alla lager (hjul, styre), däcken, ev service (främst ventilspel) osv.

I övrigt är om sagt skicket viktigare än antalet mil den gått när det gäller en 20+ år gammal hoj.
En 93:a som 10000 mil är 22 år gammal nu och räknat per år blir det ca 430 mil per år. Helt normalt, möjligen lite låg körsträcka per år räknat, och man kan kanske anta att det var en solskensåkare. :)

Har hojen stått länge utan att köras ska man vara speciellt uppmärksam på bromsarna att de funkar gummiringen som håller bromskolvarna kan torka och få bromsarna att kärva.
Förgasarna kan också behöva en rejäl rengöring om de stått med bensin i. Batteriet kan vara slut om det stått länge utan att laddas.

Min första viffer hade fö gått 12000 mil när jag köpte den. :)

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: tis maj 12, 2015 08:14
av blacken
Som Adrian säger en förmodligen den "skottsäkraste" knarren som existerar och det är allmänskicket som avgör att tjacka eller ej. Men RC 36 (90-93) är då ett mycket bra val, inget dribbel med sprut som fungerar spatiatiskt, betydligt billigare servicekostnader (man kan göra mycket själv på den) mindre mekaniska förkortningar som kan ställa till det vid reparationer (VTEC) + man får den där hääääärliga känslan och soundet utav fyra hungriga knasare som snappar efter syre vid excessiv hantering av gasrullen, samt själen av en "analog" motor... 8)

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: tis maj 12, 2015 08:33
av tersan
Spazzme skrev:Hur långt går en VFR?
En tumregel är att när man kommit till halva livslängden går den lika länge till. :mrgreen:

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: tis maj 12, 2015 09:05
av adrian_vg
Ingen regel utan undantag. På Facebook i gruppen "Svenska Honda åkare" såg jag att en snubbe råkat ut för ett växellådsras (VFR800-1998). Det är den första jag hört någonsin som råkat ut för det. Inget typfel mao.

Äldre viffrar bör man också kolla om likriktaren/voltregulatorn är bytt, samt kanske startmotorreläet(?) (åtminstone på tidiga modeller).

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: tis maj 12, 2015 20:24
av Spazzme
Kanon! Tack så mycket för alla super bra svar!

Kollar just nu på dom här två:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_V ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Hond ... ?ca=11&w=3


//Daniel

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: tis maj 12, 2015 21:14
av tersan
Väldigt mycket hoj för pengarna! Kolla som sagts ovan servicehistorik och skick på slitdelar (olja, filter, däck, bromsar, drivpaket). Vad ev tillbehör är värt beror på vad du har behov av... en uppsättning packväskor t ex till en äldre viffer kostar lätt en tusenlapp eller två på begagnatmarknaden.

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: tis maj 12, 2015 21:39
av Mister
Färgen är viktig :)

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: ons maj 13, 2015 08:03
av adrian_vg
Spazzme skrev:Kanon! Tack så mycket för alla super bra svar!

Kollar just nu på dom här två:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_V ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Hond ... ?ca=11&w=3
Den gröna viffern från Bromma är mer realistiskt prissatt.
Jag var tvungen att sänka min VFR800-'00 till 25 kkr innan jag fick den såld...

I vilket fall, lyssna noga på motorn och kolla att den varvar upp utan att tveka. Gör den inte det med varmkörd motor kan tändstiften vara slut eller igenkoksade. Inget dyrt att fixa, men det är knöligt att byta dem, speciellt i främre cylinderraden. :roll:

Edit: Vad är det för gojs på kedjeskyddet på viffern från Oxelösund? Kedjevax?
Däcken ser dessutom lite hedenhös ut, känner igen mönstret som gammalt, men kan inte placera det riktigt. Är de gamla, även om mönsterdjupet är godkänt, får du byta dem också.
Kan du däckkodstricket för att se när ett däck är tillverkat?

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: ons maj 13, 2015 10:05
av Jonher
Oxelösundshojen ser ut att sakna en kåpskruv på höger sida och ser även ut att ha haft kontakt med något annat föremål på kåpan vid blinkersen och runt skruvhålet.
Inget alarmerande, men bra att veta när man tittar och/eller pratar med säljaren.
"Måsskiten" på kedjeskyddet ser lite konstigt ut.

Bra val av motorcykel.
Lycka till med köpet!

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: ons maj 13, 2015 22:06
av Spazzme
Skulle kolla på den gröna imorrn så vart den såld..

Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: fre maj 15, 2015 10:14
av Tommy Gsson
Spazzme skrev:Skulle kolla på den gröna imorrn så vart den såld..

Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3
Den där kan jag rekommendera, väl genomgången och proffsomlackad (dekoren är också lackad).
Tommy.

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: fre maj 15, 2015 10:20
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:
Spazzme skrev:Skulle kolla på den gröna imorrn så vart den såld..

Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3
Den där kan jag rekommendera, väl genomgången och proffsomlackad (dekoren är också lackad).
Tommy.
Sidostödsspoilern är bara för cool!

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: fre maj 15, 2015 12:58
av Mister
Är det Ligists farsas hoj Tommy?

Re: Frågor om första VFR köpet.

Postat: fre maj 15, 2015 14:51
av Seth
Mister skrev:Är det Ligists farsas hoj Tommy?
yes