Frågor om första VFR köpet.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Spazzme
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 11, 2015 19:06

Frågor om första VFR köpet.

#1 Inlägg av Spazzme »

Tjenare,
Tänkte köpa min första MC att ta kortet på och som är skoj att ha en tid efter.
Efter lite research så var det inte så svårt att komma fram till att en VFR är det solklara valet.

Så tänkte fråga alla kunniga här om det finns nått speciellt man ska kolla efter? så som vanliga fel osv..Hade tänkt köpa mig en mellan årsmodellerna 93a-97a.
Hur långt går en VFR? Har sätt annonser på allt mellan 3000 - 10.000, vågar man köpa en som gått 10.000?


Tack så mycke!
Danne

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Frågor om första VFR köpet.

#2 Inlägg av adrian_vg »

Frågan har ställts förut i forumet, men generellt sett; en drygt tjugo år gammal hoj kollar man skicket allmänt på i första hand, dvs bromsarna från greppet till skivorna, alla lager (hjul, styre), däcken, ev service (främst ventilspel) osv.

I övrigt är om sagt skicket viktigare än antalet mil den gått när det gäller en 20+ år gammal hoj.
En 93:a som 10000 mil är 22 år gammal nu och räknat per år blir det ca 430 mil per år. Helt normalt, möjligen lite låg körsträcka per år räknat, och man kan kanske anta att det var en solskensåkare. :)

Har hojen stått länge utan att köras ska man vara speciellt uppmärksam på bromsarna att de funkar gummiringen som håller bromskolvarna kan torka och få bromsarna att kärva.
Förgasarna kan också behöva en rejäl rengöring om de stått med bensin i. Batteriet kan vara slut om det stått länge utan att laddas.

Min första viffer hade fö gått 12000 mil när jag köpte den. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Frågor om första VFR köpet.

#3 Inlägg av blacken »

Som Adrian säger en förmodligen den "skottsäkraste" knarren som existerar och det är allmänskicket som avgör att tjacka eller ej. Men RC 36 (90-93) är då ett mycket bra val, inget dribbel med sprut som fungerar spatiatiskt, betydligt billigare servicekostnader (man kan göra mycket själv på den) mindre mekaniska förkortningar som kan ställa till det vid reparationer (VTEC) + man får den där hääääärliga känslan och soundet utav fyra hungriga knasare som snappar efter syre vid excessiv hantering av gasrullen, samt själen av en "analog" motor... 8)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Frågor om första VFR köpet.

#4 Inlägg av tersan »

Spazzme skrev:Hur långt går en VFR?
En tumregel är att när man kommit till halva livslängden går den lika länge till. :mrgreen:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Frågor om första VFR köpet.

#5 Inlägg av adrian_vg »

Ingen regel utan undantag. På Facebook i gruppen "Svenska Honda åkare" såg jag att en snubbe råkat ut för ett växellådsras (VFR800-1998). Det är den första jag hört någonsin som råkat ut för det. Inget typfel mao.

Äldre viffrar bör man också kolla om likriktaren/voltregulatorn är bytt, samt kanske startmotorreläet(?) (åtminstone på tidiga modeller).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Spazzme
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 11, 2015 19:06

Re: Frågor om första VFR köpet.

#6 Inlägg av Spazzme »

Kanon! Tack så mycket för alla super bra svar!

Kollar just nu på dom här två:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_V ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Hond ... ?ca=11&w=3


//Daniel

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Frågor om första VFR köpet.

#7 Inlägg av tersan »

Väldigt mycket hoj för pengarna! Kolla som sagts ovan servicehistorik och skick på slitdelar (olja, filter, däck, bromsar, drivpaket). Vad ev tillbehör är värt beror på vad du har behov av... en uppsättning packväskor t ex till en äldre viffer kostar lätt en tusenlapp eller två på begagnatmarknaden.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Frågor om första VFR köpet.

#8 Inlägg av Mister »

Färgen är viktig :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Frågor om första VFR köpet.

#9 Inlägg av adrian_vg »

Spazzme skrev:Kanon! Tack så mycket för alla super bra svar!

Kollar just nu på dom här två:
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_V ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Hond ... ?ca=11&w=3
Den gröna viffern från Bromma är mer realistiskt prissatt.
Jag var tvungen att sänka min VFR800-'00 till 25 kkr innan jag fick den såld...

I vilket fall, lyssna noga på motorn och kolla att den varvar upp utan att tveka. Gör den inte det med varmkörd motor kan tändstiften vara slut eller igenkoksade. Inget dyrt att fixa, men det är knöligt att byta dem, speciellt i främre cylinderraden. :roll:

Edit: Vad är det för gojs på kedjeskyddet på viffern från Oxelösund? Kedjevax?
Däcken ser dessutom lite hedenhös ut, känner igen mönstret som gammalt, men kan inte placera det riktigt. Är de gamla, även om mönsterdjupet är godkänt, får du byta dem också.
Kan du däckkodstricket för att se när ett däck är tillverkat?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Frågor om första VFR köpet.

#10 Inlägg av Jonher »

Oxelösundshojen ser ut att sakna en kåpskruv på höger sida och ser även ut att ha haft kontakt med något annat föremål på kåpan vid blinkersen och runt skruvhålet.
Inget alarmerande, men bra att veta när man tittar och/eller pratar med säljaren.
"Måsskiten" på kedjeskyddet ser lite konstigt ut.

Bra val av motorcykel.
Lycka till med köpet!
Never ride faster than your guardian angel can fly

Spazzme
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 11, 2015 19:06

Re: Frågor om första VFR köpet.

#11 Inlägg av Spazzme »

Skulle kolla på den gröna imorrn så vart den såld..

Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Frågor om första VFR köpet.

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

Spazzme skrev:Skulle kolla på den gröna imorrn så vart den såld..

Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3
Den där kan jag rekommendera, väl genomgången och proffsomlackad (dekoren är också lackad).
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Frågor om första VFR köpet.

#13 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
Spazzme skrev:Skulle kolla på den gröna imorrn så vart den såld..

Den kom upp nu, verkar fin, men lite dyr!
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_VFR ... ?ca=11&w=3
Den där kan jag rekommendera, väl genomgången och proffsomlackad (dekoren är också lackad).
Tommy.
Sidostödsspoilern är bara för cool!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Frågor om första VFR köpet.

#14 Inlägg av Mister »

Är det Ligists farsas hoj Tommy?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Frågor om första VFR köpet.

#15 Inlägg av Seth »

Mister skrev:Är det Ligists farsas hoj Tommy?
yes
"Bättre än HD"

Skriv svar