Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#1 Inlägg av vfr800 »

Nån som hört om detta hänt i sverige?Det finns ett antal vfr modell 2014 och framåt som haft vevlagerhaverier med långt stillestånd och verkar i vissa fall att honda strular med ansvarstagande...

Svennis
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons mar 25, 2015 19:55

Re: Vevlagerhaverier på nya vfr 800 2014-

#2 Inlägg av Svennis »

Har som väl inte hört något om detta. Förrän nu då... Har haft min -14 i snart ett år så jag vill helst inte tro på det- jag väljer strutsmetoden.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#3 Inlägg av adrian_vg »

Hoppas det inte är ett återfall av samma typ som chokladkamskandalen från 80-talet...

Finns det referenslänkar på detta problem?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#4 Inlägg av M@rtini »

Du behöver nog inte vara orolig angående ansvarsfrågan, Honda sverige brukar väl alltid sköta det snyggt vad jag har förstått. Var ju återkallelse på första serien av VFR1200, där de kollade efter metallspån i motorerna. Inte heller så många år sen det var en stor återkallelse (flera årsmodeller och även privat importerade hojar) av Guldvingar , någonting med kombibromsarna har jag för mig. Här anser jag att de tog ett betydligt större ansvar än vad de egentligen var tvugna till av ren "godwill". :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#5 Inlägg av blacken »

Det kan ju vara så, att vid långa stillestånd, så försvinner större delen av oljefilmen och om man "stressar" den vid uppstart så slits ytskiktet sönder på lagerytorna.
Om man ska var riktigt petig vid uppstart efter långt uppehåll, så ska man veva på startmotor/ rulla/kick utan att ha tändning på (plocka säkring/dödarknappen i "AV" läge/ och om man orkar eller om det är "läge" ha tändstiften urplockade) så att oljetryckslampan släcks och minst 20 sekunder till därutöver, så kan man vara säker på att det har kommit ordentligt med "smörja" på alla väsentliga ställen i spisen
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#6 Inlägg av vfr800 »

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... gine-died/


Länk till en tråd om tysk och kanadensisk hoj tror jag det var...

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#7 Inlägg av blacken »

and the engine started to sound like an old Harley in idle

Då är det illa. :lol: :lol: :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#8 Inlägg av adrian_vg »

Fast bara två rapporterade fall i världen är väl inget att oroa sig för, eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#9 Inlägg av vfr800 »

Tycker det är illa med så pass allvarligt fel vem kan säga att de motorer som sitter i samtliga 800 av 2014 och uppåt är friska ?Kan bara säga som så att om det blir missljud i min så maxar jag varvet tills den tokskär för att vara säker på att det blir helt nytt...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#10 Inlägg av adrian_vg »

vfr800 skrev:Kan bara säga som så att om det blir missljud i min så maxar jag varvet tills den tokskär för att vara säker på att det blir helt nytt...
Nån skrev nåt liknande på länken ovan. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Om man ska var riktigt petig vid uppstart efter långt uppehåll, så ska man veva på startmotor/ rulla/kick utan att ha tändning på (plocka säkring/dödarknappen i "AV" läge/ och om man orkar eller om det är "läge" ha tändstiften urplockade) så att oljetryckslampan släcks och minst 20 sekunder till därutöver, så kan man vara säker på att det har kommit ordentligt med "smörja" på alla väsentliga ställen i spisen
Jag brukar köra den varianten innan uppstart om hojen har stått ett tag för att pumpa upp olja till topparna innan start. Man jag tror inte att det funkar på nyare Honda med sprut, utan dödarknappen dödar allt.

Har för mig att det bara är Honda som har den grejen att det går att köra startmotorn med dödarknappen av. Kawa har en annan variant där fläkten inte går via tändningen. Så på en nyparkerad Kawa kan fläkten plötsligt börja gå när ingen är i närheten.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#12 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:Om man ska var riktigt petig vid uppstart efter långt uppehåll, så ska man veva på startmotor/ rulla/kick utan att ha tändning på (plocka säkring/dödarknappen i "AV" läge/ och om man orkar eller om det är "läge" ha tändstiften urplockade) så att oljetryckslampan släcks och minst 20 sekunder till därutöver, så kan man vara säker på att det har kommit ordentligt med "smörja" på alla väsentliga ställen i spisen
Jag brukar köra den varianten innan uppstart om hojen har stått ett tag för att pumpa upp olja till topparna innan start. Man jag tror inte att det funkar på nyare Honda med sprut, utan dödarknappen dödar allt.

Har för mig att det bara är Honda som har den grejen att det går att köra startmotorn med dödarknappen av. Kawa har en annan variant där fläkten inte går via tändningen. Så på en nyparkerad Kawa kan fläkten plötsligt börja gå när ingen är i närheten.
Då så plockar man bort säkringen till tändningen och vevar på starten. Det brukar man göra med"moderna" bilar som inte har vevstart :D när man har servat dom (om man ska vara petig dvs)
Hade en R-8 på 70 talet som det var ett pissigt batteri i. Att köpa ett nytt tillät inte ekonomin, men den hade startvev. Snacka om att "folk och fä" stirrade ögonen av sig på det lokala vatten(bensin)hålet (Esso) när man skulle starta bilen och tog fram veven och knallade bak på bilen, öppnade motorhuven, drog två gånger i accpumpen tog bort + kabeln på tändspolen (hade satt tändlåset på "On"). Stoppade in veven och drog runt spisen ett par varv. kollade på remskivan var tändmärket var, drog fram till straxt innan det, satte på pluskabeln på tändspolen och vevade till för "kung och fosterland" och skrindan drog i gång bums. Folk och fä blev väldigt impade och konfunderade över startsättet. Fast när den var kall så gick det inte lika lätt, men det gick på ungefär 11 "Fan!" och 9 "Djävlar!" innan den startade.
Så på en nyparkerad Kawa kan fläkten plötsligt börja gå när ingen är i närheten.
Samma var det på 131 Miafiorin, den startade fläkten när man minst anade det.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#13 Inlägg av vfr800 »

Verkar som killen i tyskland får en helt ny hoj för att honda inte kan få fram reservdelar förrän till vintern!!?! Vad fan har hänt med honda?? Skönt för killen ifråga iallafall....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-

#14 Inlägg av adrian_vg »

vfr800 skrev:Verkar som killen i tyskland får en helt ny hoj för att honda inte kan få fram reservdelar förrän till vintern!!?! Vad fan har hänt med honda?? Skönt för killen ifråga iallafall....
"Just-in-time"-leveranser > inga lager > budgetbesparingar.

Men kunden får lida, speciellt om det är under högsäsong.

Vevlager är väl kanske inte heller sånt som vanligen går sönder (får man hoppas...).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar