VFR gen 90-93 går kallt

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
fabbe72
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons aug 13, 2014 22:14

VFR gen 90-93 går kallt

#1 Inlägg av fabbe72 »

Hej,

Sådär ja. Första riktiga inlägget sedan jag blitt VFR förare.

Hojjen går som en klocka, spjut eller skadeskjuten symaskin. Kalla det vad man vill men den går som den ska iaf.

Nu har jag dessutom fått hem nya handtag så jag kan byta ut de gräsliga skumgummirullarna den var utrustad med.

Men ett lite solk i bägaren finns det, kanske. Tempmätaren letar sig inte något vidare högt upp. På en bil, SAAB är min drog i frågan, skall ju tempmätaren helst ligga kloss mitten konstant. Men hur är det på en VFR? Den klättrar till att ligga någonstans en fjärdedel under lite hårdare körning för att sen ta sig strax över botten vid stadsputter eller jämn motorvägsfart. Är detta normalt eller är det någon termostat eller dylikt som bör ses över?

Tacksam för alla kloka ord jag kan få och det gäller en RC36 -93. Röd såklart som om det skulle spela någon roll förutom att den går fortare då!

//Fabian

Användarvisningsbild
mikaeljohansson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:05
Ort: örebro

Re: Kallblod

#2 Inlägg av mikaeljohansson »

Hej Fabian och välkommen!
Helt normalt med tempen..en erfarenhet många har här.
Min -91 var jag också orolig för om det var normalt att den går så kallt, men fick snabbt svar från flera av alla trevliga på forumet här
att så skall det vara.
Jag kollade min termostat genom att koka den och bytade till och med givaren,
allt fungerade perfekt.

Lycka till med din hoj och visst 90-93 är dom bästa :D
partisk som jag är /skoj/ alla är bra
1991 VFR750 vit "Blondie"

--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ---- ;-)

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kallblod

#3 Inlägg av blacken »

Det kan vara dags att byta kylvätska, brukar bli så när den blir gammal. Använd bara destillerat vatten och glykol avsedd för alu spisar.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR gen 90-93 går kallt

#4 Inlägg av adrian_vg »

Helt normalt för din viffergeneration.
Sök i forumet för fler "min viffer går för kallt eller för varmt"-trådar. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar