När kom DualCBS-bromsarna?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HasseGr
Donator 2016
Inlägg: 50
Blev medlem: tor jul 02, 2015 10:30
Ort: Västerås

När kom DualCBS-bromsarna?

#1 Inlägg av HasseGr »

Hej på er. Jag funderar att skaffa mig en VFR men undrar när kom kombi bromsarna på dom, och är dom bra?
Det är svårt att misslyckas när man är händig! ;)
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: När kom DualCBS-bromsarna?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Kom med första modellen av VFR800, dvs from årsmodell 1998.

De är bra, men känslan är något diffus pga mycket mekaniskt spel.
Tänk på dem som en sorts fattigmans ABS.
Det är mycket svårt att få Dual-CBS att låsa, annat än vid svår provokation.

För all normal körning är idén med länkade bromsar generellt bra. Utförandet skiljer dock en del mellan märkena.
Vill inte uttala mig om vems som är bäst, eftersom VFR:ens variant är den enda jag testat - förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.

Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HasseGr
Donator 2016
Inlägg: 50
Blev medlem: tor jul 02, 2015 10:30
Ort: Västerås

Re: När kom DualCBS-bromsarna?

#3 Inlägg av HasseGr »

adrian_vg skrev:Kom med första modellen av VFR800, dvs from årsmodell 1998.

De är bra, men känslan är något diffus pga mycket mekaniskt spel.
Tänk på dem som en sorts fattigmans ABS.
Det är mycket svårt att få Dual-CBS att låsa, annat än vid svår provokation.

För all normal körning är idén med länkade bromsar generellt bra. Utförandet skiljer dock en del mellan märkena.
Vill inte uttala mig om vems som är bäst, eftersom VFR:ens variant är den enda jag testat - förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.

Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen. :)
Okey! Då letar vi 800 då! :)
Det är svårt att misslyckas när man är händig! ;)
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: När kom DualCBS-bromsarna?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Därmed inte sagt att äldre modeller suger.
D-CBS medför också att luftningen blir ett litet personligt helvete och något man gärna lämnar ut till verkstad för fix.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: När kom DualCBS-bromsarna?

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.

Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen. :)
Ja den bonusen "slipper" man på Moto-Guzzi som har fotbromsen kopplad till ena skivan fram och handbromsen till den andra. Det brukade leda till att äldre Guzzis brukade ha en blank och en rostig framskiva (gjutjärn) och att Guzzi-åkare fick lära om/tillbaka bromstekniken när dom bytte till nåt annat märke.
Blyvingen hade nån variant på det också före CBS.

Det är faktiskt lite av en nackdel med både kombibromsar och ABS. De förstnämnda leder till förslappad bromsteknik och det sistnämnda (speciellt på bil) leder till att dagens unga förare inte vet vad pumpbromsning på halt väglag innebär. Lägger ABS:en av så kommer dom kana in i nåt med låsta hjul https://www.youtube.com/watch?v=OWMLjJk1BWg :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar