Sida 1 av 1

När kom DualCBS-bromsarna?

Postat: mån jul 06, 2015 23:02
av HasseGr
Hej på er. Jag funderar att skaffa mig en VFR men undrar när kom kombi bromsarna på dom, och är dom bra?

Re: När kom DualCBS-bromsarna?

Postat: tis jul 07, 2015 19:42
av adrian_vg
Kom med första modellen av VFR800, dvs from årsmodell 1998.

De är bra, men känslan är något diffus pga mycket mekaniskt spel.
Tänk på dem som en sorts fattigmans ABS.
Det är mycket svårt att få Dual-CBS att låsa, annat än vid svår provokation.

För all normal körning är idén med länkade bromsar generellt bra. Utförandet skiljer dock en del mellan märkena.
Vill inte uttala mig om vems som är bäst, eftersom VFR:ens variant är den enda jag testat - förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.

Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen. :)

Re: När kom DualCBS-bromsarna?

Postat: ons jul 08, 2015 07:27
av HasseGr
adrian_vg skrev:Kom med första modellen av VFR800, dvs from årsmodell 1998.

De är bra, men känslan är något diffus pga mycket mekaniskt spel.
Tänk på dem som en sorts fattigmans ABS.
Det är mycket svårt att få Dual-CBS att låsa, annat än vid svår provokation.

För all normal körning är idén med länkade bromsar generellt bra. Utförandet skiljer dock en del mellan märkena.
Vill inte uttala mig om vems som är bäst, eftersom VFR:ens variant är den enda jag testat - förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.

Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen. :)
Okey! Då letar vi 800 då! :)

Re: När kom DualCBS-bromsarna?

Postat: ons jul 08, 2015 19:36
av adrian_vg
Därmed inte sagt att äldre modeller suger.
D-CBS medför också att luftningen blir ett litet personligt helvete och något man gärna lämnar ut till verkstad för fix.

Re: När kom DualCBS-bromsarna?

Postat: ons jul 08, 2015 23:13
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:förutom på en Moto-Guzzi för flera hundra år sen.

Edit: En bonus med D-CBS är att bakskivan alltid är blank och fin, och sällan gror igen. :)
Ja den bonusen "slipper" man på Moto-Guzzi som har fotbromsen kopplad till ena skivan fram och handbromsen till den andra. Det brukade leda till att äldre Guzzis brukade ha en blank och en rostig framskiva (gjutjärn) och att Guzzi-åkare fick lära om/tillbaka bromstekniken när dom bytte till nåt annat märke.
Blyvingen hade nån variant på det också före CBS.

Det är faktiskt lite av en nackdel med både kombibromsar och ABS. De förstnämnda leder till förslappad bromsteknik och det sistnämnda (speciellt på bil) leder till att dagens unga förare inte vet vad pumpbromsning på halt väglag innebär. Lägger ABS:en av så kommer dom kana in i nåt med låsta hjul https://www.youtube.com/watch?v=OWMLjJk1BWg :lol: