Troligt startmotorkopplingsproblem

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Troligt startmotorkopplingsproblem

#16 Inlägg av blacken »

Det bör du klara av självter, liasom bara se till att vara nogrann och sätta tillbaka allt som det satt, ge akt på alla inställningsmärken och dylikt.


Det finns även lite fjädrar och lite annat bakom där, så ta det varligt vid demontering, liasom att krypa omkring och leta efter smådjäkla fjädrar och andra vitala detaljer som har gett sig ut på vift, har sin begränsade nöjesfaktor.

Ett "aber" kan vara att låsa skiten när du lossar startmotorkopplingen.
Antingen så låser du genom att använda dig av en kraftig tygbit som får kila fast sig mellan kuggarna, du ser hur, var och varför. Det finns tre bultar på framsidan av startkopplingen, som håller framplåten på den, och en försänkt bult i mitten av startkopplingen som håller själva startkopplingen på plats så att säga.
Eller så använder du dig av en mutterdragare, kan fungera med en elektrisk som krängs här och var för en överkomlig penning.

Bakom plåten med dom tre bultarna så sitter rullarna, rekommenderat försöka att lossa dom innan demontering av själva startkopplingen.
Använd en sk : sexkanthylsa vid demontering av startkopplingen, samt att inte fega utan bara elda på järnet dvs patten på maskinen, när du lossar aktuell bult.
Vid tveksamhet och att kärringmeka, så kan saker och ting gå ifrån "Det här går asbra" till "djävla skit" blixtsnabbt. OBS! Om du nu beslutar dig för att använda dig av en maskin, var noga med att den står åt "rätt håll" för att lossa innan.

Sprickbildningen uppstår i regel vid en eller flera av dom bultarna, man kan se dom ganska så bra, men ibland så får man antingen "stressa" startkopplingen genom att bända lite här och där på den försiktigt.

Finns det inga sprickor så demontera plåten och inspektera hylsan som startmotorrullarna ligger an på/mot vet ej om den finns som reservdel men rullarna/fjädrarna finns. Kan vara enklast att demontera hela kopplingen för det jobbet.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar