Troligt startmotorkopplingsproblem

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
fabbe72
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons aug 13, 2014 22:14

Troligt startmotorkopplingsproblem

#1 Inlägg av fabbe72 »

Hej!

Följande har hänt:

Jag körde till jobbet imorse, inga problem öht. Körde från jobbet till en husvisning, inga problem. Vad som sedan händer ser jag som ett omen för att inte buda på huset. Efter visningen så kör jag iväg utan knot. 5-6 km senare stannar jag till för att kolla kartan så jag är på rätt väg då jag är på väg till en middag. För att vara lite snäll mot isbjörnarna stänger jag av motorn istället för att stå på tomgång när jag orienterar mig.

När jag sedan skall sätta igång och köra iväg igen så startar inte den gamle knarren. Eller ska jag säga narren ikväll. Så jag är strandsatt någonstans i närheten av Skegrie.

Symptomen är följande. Startmotorn går ett varv eller två och låter sedan som en skadeskjuten kråka. Bensin finns gnista bör ju finnas eftersom den körde hur fint som helst två minuter tidigare.

Jag har haft lite problem att starta en varmkörd motor ibland och behövt att vänta några minuter innan den gått att starta igen. Nu väntade jag över en timma utan att något ändrades. Förutom att batteriet av naturliga orsaker började låta trött då.

Upptäckte även att det kändes som om kopplingen inte helt kopplar ur heller då hojen, nästan omärkligt, hoppar till lite när man försöker starta i ettan med kopplingen nere. Kanske inte spelar ngn roll för den aktuella situationen men kan vara bra att nämna.

Fick hjälp av en vänlig själ att ta mig till buss 146, var jag nu sitter och skriver.

Planen är att ta med starthjälp och ett friskt batteri ner för att hålla tummarna för att batteriet bara fått för sig att ge upp då jag haft liknande problem med bilen när batteriet strulat.

Om någon vänlig superhjälte i södra Skåna har lust att hjälpa till att felsöka henne, eller rekommendera en verkstad vore det toppen. Och alla ni andra får gärna komma med tips och idéer för vad en stackare med sin första hoj kan göra. Har inte tummen mitt i handen, men har noll erfarenhet av MC meck.

Fordonet är en 750 -93. Röd för fartens skull, när den funkar.

Tackar och bockar!
Senast redigerad av fabbe72 den tis aug 04, 2015 16:19, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Startar inte, skrik och panik vid vägkanten

#2 Inlägg av Mister »

Det går springa igång, om det bara är batteristrul :) Lämplig backe, tvåans växel sen är det igång. Men, börja och mät. Du har inte tillräckligt med kräm i batteriet och jag tror det pga laddningsregulatorn. Då hjälper det inte o springa :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

fabbe72
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons aug 13, 2014 22:14

Re: Startar inte, skrik och panik vid vägkanten

#3 Inlägg av fabbe72 »

Springa igång?

Gör man som på bilen då? Hoppa upp på hojen och få lite fart med 2:an i, kopplingen inne och tändningen igång för att sen släppa kopplingen och dra in den igen fort som 17 om knarren vaknar till?

Alltså kräm fanns det ju i batteriet så pass att lampor funkar och startmotorn drog något varv under ett antal försök över en timma. Det jag tänker är att det kanske bara saknas tillräkligt mkt kräm för av ngn anledning hålla spänningen uppe när den var varm?

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Startar inte, skrik och panik vid vägkanten

#4 Inlägg av Maciver »

fabbe72 skrev:Springa igång?

Gör man som på bilen då? Hoppa upp på hojen och få lite fart med 2:an i, kopplingen inne och tändningen igång för att sen släppa kopplingen och dra in den igen fort som 17 om knarren vaknar till?
Japp.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Startar inte, skrik och panik vid vägkanten

#5 Inlägg av adrian_vg »

fabbe72 skrev:Springa igång?

Gör man som på bilen då? Hoppa upp på hojen och få lite fart med 2:an i, kopplingen inne och tändningen igång för att sen släppa kopplingen och dra in den igen fort som 17 om knarren vaknar till?

Alltså kräm fanns det ju i batteriet så pass att lampor funkar och startmotorn drog något varv under ett antal försök över en timma. Det jag tänker är att det kanske bara saknas tillräkligt mkt kräm för av ngn anledning hålla spänningen uppe när den var varm?
Funkar på plan väg också, även om du är lika klen som jag, är iförd komplett skinnmundering och det är 30 plusgrader och högsommar. Fixade det på två försök!
Spring bredvid och stöd på höften, man får bättre fart då. I övrigt gör man som du beskriver det.

Och hur vet jag detta då? Jo, för att min likriktare/voltregulator la av några kilometer hemifrån men batteriet räckte på 100 meter när att ta mig hem... :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Startar inte, skrik och panik vid vägkanten

#6 Inlägg av blacken »

Låter som det är startmotorkopplingen som har lunchat. Prova att starta när knarren är genomkall...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Startar inte, skrik och panik vid vägkanten

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Man kan lätt kolla om startmotorn och kopplingen funkar som dom ska genom att när motorn väl är igång med neutralen i trycka till på startknappen.
Det är alltså ingen fara och inte som på en bil utan återstartsspärr där det låter som tredje världskriget om man gör så. På hoj med startmotorkoppling händer ingenting mer än att startmotorn frisnurrar lite och därigenom kan man kolla två saker:
1. Funkar startmotorn? Om det låter "bzzzzzzzz" så är svaret ja.
2. Är startmotorkoppling ok? Det ska inte skramla ett nåt utan bara låta "bzzzzzzzz". Det här är ingen övertygande test för startmotorkoppling, men OM det skramlar ett nåt så är det definitivt nåt fel som är trasigt.

Varför man fortfarande envisas med att använda solenoid och bendixdrev på bilsidan har jag inte fattat. Det kanske är lite mer driftsäkert men å andra sidan finns det ju inget som hindrar att man dimensionerar upp grejerna på bil, plats finns ju och det kommer ändå ta mindre plats än solenoid och bendixdrev och vara billigare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

fabbe72
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons aug 13, 2014 22:14

Re: Startar inte, skrik och panik vid vägkanten

#8 Inlägg av fabbe72 »

Well, den startade snällt med nyladdat batteri och tokkall.

Sedan efter 3-4 mils körning skall jag tanka och svänger in och stänger av. Efter tankningen beter den sig illa igen. Ett varv på startmotorn och så låter den kråka... Som att den liksom sitter fast.

Som tur var har ni ju lärt mig hur man springer igång den nu så på två meters löpsteg med lite nedförslut så kickade den snällt igång på tvåan. Stort tack för det tipset! Jag hade ju försökt med ettan innan men då blev det väl helt enkelt för stort motstånd.

Ska pröva imorgon bitti igen och då utan att ladda batteriet över natten. Startar den snällt då kan vi nog avskriva batteriet och börja kika på vad som gör att startmotorn inte vill leka när motorn är varm. Ska även pröva startern när motorn är igång så vi ser om det skramlar eller dummar sig då.

Tack så länge, jag uppdaterar imorgon bitti!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Startar inte, skrik och panik vid vägkanten

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

fabbe72 skrev:Well, den startade snällt med nyladdat batteri och tokkall.

Ska pröva imorgon bitti igen och då utan att ladda batteriet över natten. Startar den snällt då kan vi nog avskriva batteriet och börja kika på vad som gör att startmotorn inte vill leka när motorn är varm. Ska även pröva startern när motorn är igång så vi ser om det skramlar eller dummar sig då.
Låter som om den suger ur batteriet ganska fort eftersom den startar när det är nyladdat. I så fall kan det vara den klassiska laddningsregulatorn på VFR.

Är det dåligt med kräm i batteriet så kan startmotorn och startmotorkopplingen hugga och bära sig allmänt konstigt åt vilket låter rätt illa och då har det ingen betydelse om motorn är varm eller kall. Det enda är att när motorn är kall så kan det ha gått såpass lång tid att batteriet har hunnit återhämta sig själv lite - friska batterier gör det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

fabbe72
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons aug 13, 2014 22:14

Re: Troligt startmotorkopplingsproblem

#10 Inlägg av fabbe72 »

Sådär ja, dags för en liten uppdatering.

Batteri och REG/REC enhet kan vi avfärda helt då batteriet laddar som det ska och behåller laddning.

Eftersom knarren startar finfint på första "kicken" när den är sopkall dvs innan och efter jobb då den stått ett antal timmar men inte när den är varm har jag fått tips om att pröva startmotorkopplingen genom att trycka på startern när motorn är igång.

Det har jag nu gjort och det låter inte som det är några missljud eller annat när jag prövade detta så helt 100% är inte testet som Tyrannosaurus skrev.

Finns det andra sätt att felsöka startmotorkopplingen? Kan oljebyte hjälpa (har förstått att det kan lösa allehanda lusta problem)? Eller kan det vara något annat som strular?

Hojen går alltså kalas och startar snällt genomkall men startmotorn liksom nyper och låter illa när den är varm.

Användarvisningsbild
Tobiasvnyberg
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: sön feb 15, 2015 11:27
Ort: Trollhättan

Re: Troligt startmotorkopplingsproblem

#11 Inlägg av Tobiasvnyberg »

Jag tippar på laddregulatorn
Mät på plus / minus pol med hojen på tomgång samt 3-4000 varv
Kolla vad den laddar
Behövs en multimedia till detta

Mvh Tobias
I mitt garage finns följande:
Honda XR 600 -92
Honda VFR 750 -90 såld & saknad!
Honda CBR 1100 XX -98 säljes
Yamaha XT 1200Z -11

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Troligt startmotorkopplingsproblem

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

fabbe72 skrev:Sådär ja, dags för en liten uppdatering.
Hojen går alltså kalas och startar snällt genomkall men startmotorn liksom nyper och låter illa när den är varm.
Har inget bra sätt att kolla, men det är precis samma symptom som jag hade när min startmotorkoppling sprack.
Ta loss högerkåpan, vicka omkull hojen och lägg styret på en circa halvmeter hög pall, lossa sedan höger motorkåpas skruvar knacka med plasthammare eller annat snällt runt kanten på kåpan tills den släpper så kanske du klarar packningen.
Sedan är det bara att inspektera om du hittar några sprickor runt startmotorkopplingen, om du måste ta loss startmotorkopplingen så glöm inte gänglåsning på skruvarna när du sätter dit dom.
Lycka till.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Troligt startmotorkopplingsproblem

#13 Inlägg av blacken »

Tommy Gsson skrev:
fabbe72 skrev:Sådär ja, dags för en liten uppdatering.
Hojen går alltså kalas och startar snällt genomkall men startmotorn liksom nyper och låter illa när den är varm.
Har inget bra sätt att kolla, men det är precis samma symptom som jag hade när min startmotorkoppling sprack.
Ta loss högerkåpan, vicka omkull hojen och lägg styret på en circa halvmeter hög pall, lossa sedan höger motorkåpas skruvar knacka med plasthammare eller annat snällt runt kanten på kåpan tills den släpper så kanske du klarar packningen.
Sedan är det bara att inspektera om du hittar några sprickor runt startmotorkopplingen, om du måste ta loss startmotorkopplingen så glöm inte gänglåsning på skruvarna när du sätter dit dom.
Lycka till.
Tommy.
Och det behöver inte uppvisa några synliga sprickor heller. Utan vanligt är att rullarna och hylsan som dom spjärnar emot slits och hylsan får "rynkor" på sig så att säga. och då så får inte rullarna fäste utan dom träffar på kanterna av "rynkorna" greppar ett kort tag och sedan så "släpper" dom greppet om hylsan, och då så låter det som en "illa dividerad kråka" med talfel om det hela. Om det inte finns synliga sprickor på kopplingshuset dvs.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

fabbe72
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons aug 13, 2014 22:14

Re: Troligt startmotorkopplingsproblem

#14 Inlägg av fabbe72 »

Är det en operation en normalhändig med hyslnyckelsats klarar?

Eller är det värt att lämna in den och isf var nånstans i Skåne tar de bäst hand om våra maskiner? Kanske rent av finns någon som har lust att lära upp en stackars nybörjare som en själv för lite maltdryck eller dylikt?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Troligt startmotorkopplingsproblem

#15 Inlägg av Tommy Gsson »

fabbe72 skrev:Är det en operation en normalhändig med hyslnyckelsats klarar?

Eller är det värt att lämna in den och isf var nånstans i Skåne tar de bäst hand om våra maskiner? Kanske rent av finns någon som har lust att lära upp en stackars nybörjare som en själv för lite maltdryck eller dylikt?
Har du köpt hylsnyckelsatsen själv så klarar du det, har du däremot fått den så kanske det inte går :mrgreen:
Skall finnas någon länk till verkstadsmanualen som du kan titta I, annars finns ju Haynesböckerna.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar