Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Gunnel Wikholm
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 25, 2015 22:00

Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

#1 Inlägg av Gunnel Wikholm »

På Hustruns VFR 800 (2003) så tänds all belysning när man slår på tändningen, det finns inte någon strömställare på höger hantag för Ingen belysning/parkeringslyse/halvlyse.
Är detta det normala på den årsmodellen ? eller beror det på att hojen är en englandsimport ?
Min (Per) tidigare erfarenhet från Blackbirden är att US modellerna har denna funktion (allt på med tändningen), medans Europamodellerna har trelägesbrytare för lyset.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

#2 Inlägg av blacken »

Det var lattjo, men tydligen så lär det finnas en mc modell som kallas "U-type" (fömodligen att hänvisa till "USA" modell) och på dom så verkar det inte finnas en ljusomkopplare. http://mybikemanuals.com/honda/honda-vf-owners-manuals/# Knalla in på manualen för eran knarr så står det där.
Varför dom/det är ordnat på ett dylikt sätt, vete fåglarna. Det kan bero på att jänkarna har en tendens att vara "lite" lata och inte alltid dom "vassaste knivarna i lådan", så många knappar och reglage kan bli en överlastning i hypofysen för dom. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

Re: Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

#3 Inlägg av vfr800 »

På min gamla 2006(såld) var det lysen gick på med tändningen och likaså med min 2015 sedan var hel/halvljus på vänster handtag

Användarvisningsbild
Gunnel Wikholm
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 25, 2015 22:00

Re: Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

#4 Inlägg av Gunnel Wikholm »

Enligt Haynes el scheman så försvann ljuskopplaren ( av/parkering/halvlyse) från höger handtag år 2003 (VFR800-3).
Men det har ju hänt att dom också har fel ibland så det var därför jag (Per den persoliga mekanikern) frågade.
Har tidigare hört att detta med att all belysning ska på med tändningen är lagstiftning i några delstater i USA.

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

#5 Inlägg av Seth »

Gunnel Wikholm skrev:Enligt Haynes el scheman så försvann ljuskopplaren ( av/parkering/halvlyse) från höger handtag år 2003 (VFR800-3).
Men det har ju hänt att dom också har fel ibland så det var därför jag (Per den persoliga mekanikern) frågade.
Har tidigare hört att detta med att all belysning ska på med tändningen är lagstiftning i några delstater i USA.
så gott som de flesta motorcyklar från den årsmodellen o framåt kan man inte stänga av ljuset på knapp.
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

#6 Inlägg av adrian_vg »

Gunnel Wikholm skrev:På Hustruns VFR 800 (2003) så tänds all belysning när man slår på tändningen, det finns inte någon strömställare på höger hantag för Ingen belysning/parkeringslyse/halvlyse.
Är detta det normala på den årsmodellen ? eller beror det på att hojen är en englandsimport ?
Min (Per) tidigare erfarenhet från Blackbirden är att US modellerna har denna funktion (allt på med tändningen), medans Europamodellerna har trelägesbrytare för lyset.
Min senaste VFR800-'00 hade en treläges-omkopplare för lyset. Det var en Italien-import.

Min nuvarande icke-VFR från 2008 har ingen sån omställare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

#7 Inlägg av Conseal »

På min 02 finns lysnappen iallafall..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Faktum är att min gamla -85:a heller inte hade någon ljusknapp på höger sida så allt lös hela tiden inklusive de främre blinkersena som var standard i Staterna på den tiden.

Positionslyset i blinkersena (orange ljus framåt) fick jag koppla ur vid besiktning eftersom den svenska bilprovningen inte gillar de amerikanska reglerna, men det var bara att dra ur två sladdar. Men jag gillade ändå inte konstruktionen eftersom jag själv vill kunna bestämma när lyset ska vara på och av.

Så jag undersökte funktionen och det visade sig att brun/vit sladd (grundljus för parkering, mätare och bakljus) bara var loopad i kontaktstycket för omkopplaren på höger sida och svart/vit sladd (matar hel/halvljus omkopplaren på höger sida - inte helt 100 på färgen där, men nästan) gick över startknappens yttre läge så att ljuset slocknade när man tryckte på den.

Lösningen var att byta höger omkopplare till en europeisk modell av VF750C -84-85 som passade direkt och saken var klar.

Jag kan mycket väl tänka mig att VFR har en liknande konstruktion, så om man vill slippa direktlyse så handlar det bara om att hitta en omkopplare till samma eller liknande modell och byta. Kolla bara att antalet stift i, och formen på kontaktstycket stämmer. Färgerna som jag har nämnt är Honda standard som dom använder fortfarande.

Bara som lite kan-vá-bra-å-veta-kuriosa utöver färgerna jag har nämnt:
Halvljus = Vit.
Helljus = Blå.
Blinkers höger/vänster = Ljusblå/Orange (kommer aldrig ihåg vilken som är vilken men det ger sig rätt snabbt).
Röd = Direktström utan tändning.
Svart = Direktström över tändning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
zalmon
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör sep 03, 2011 21:07

Re: Huvudstrålkastare kontra tändningsläge

#9 Inlägg av zalmon »

Min 02 har också omkopplare..............men "knappen" är numera borta så jag har ställt den i Hel/Halvljusläge....
VFR 800 - 02 LIVERPOOLRÖD o VIT
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD

Skriv svar