VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#1 Inlägg av Biskopen »

Hejsan,

Jag är intresserad utav en RC36:a från 90 - 95 (pga den fina försäkringen).

Jag bor i Jönköpingsregionen men kan åka en bit för att kolla på en fin hoj.

Hör av er om ni funderar på att sälja.

Mvh,
Biskopen
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#2 Inlägg av adrian_vg »

Sett denna?
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_V ... 848746.htm

Och innan det börjar diskuteras om att den gått så långt - 8400 mil utslaget på tjugo blir 420 mil/år. Helt normalt. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#3 Inlägg av Biskopen »

adrian_vg skrev:Sett denna?
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_V ... 848746.htm

Och innan det börjar diskuteras om att den gått så långt - 8400 mil utslaget på tjugo blir 420 mil/år. Helt normalt. :wink:
Ja den har jag sett, men den föll mig inte i smaken. (Inte pga miltalet utan snarare att det va en import samt att nuvarnade ägare bara haft den under ett kort tag).
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#4 Inlägg av tersan »

Biskopen skrev:...Inte pga miltalet utan snarare att det va en import...
Alla VFR är importerade! ;-)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#5 Inlägg av Biskopen »

tersan skrev:
Biskopen skrev:...Inte pga miltalet utan snarare att det va en import...
Alla VFR är importerade! ;-)
Äsch trams! :wink:

Har sett rätt många svensksålda i våras när jag va lite sugen på att köpa!
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
Biskopen skrev:...Inte pga miltalet utan snarare att det va en import...
Alla VFR är importerade! ;-)
Jo precis, men samtidigt är det lite svårt när det är begimport för då vet man ju inget om den.

Själv sitter jag på en rätt intressant situation.
Hojen: Privatimport 1987 fabriksny från Staterna -85:a. En (1) ägare, tidigare ägare noll (0).
Bilen: Privatimport 2010 beg från Tyskland -02:a. Privatköpt av första ägaren, har t.o.m. hans orderformulär.

Den dagen jag ev. säljer...
- Va? Är det privatimport? Öhä!
- Jo, men... :lol:

Jag tror inte att privatimport är någon nackdel i det läget. Problemet är snarare att hitta rätt privatimport där allt finns dokumenterat och som inte är sönderkört eller som nån har varit och skruvat mätarna på.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#7 Inlägg av tersan »

Biskopen skrev:
tersan skrev:
Biskopen skrev:...Inte pga miltalet utan snarare att det va en import...
Alla VFR är importerade! ;-)
Äsch trams! :wink:
Jag skämtar inte.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#8 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev: Problemet är snarare att hitta rätt privatimport där allt finns dokumenterat och som inte är sönderkört eller som nån har varit och skruvat mätarna på.
Sant. Fast det problemet är lika stort med en s.k. svensksåld.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev: Problemet är snarare att hitta rätt privatimport där allt finns dokumenterat och som inte är sönderkört eller som nån har varit och skruvat mätarna på.
Sant. Fast det problemet är lika stort med en s.k. svensksåld.
Stämmer. Men det är lättare att söka i historiken om den är svensksåld.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#10 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev: Problemet är snarare att hitta rätt privatimport där allt finns dokumenterat och som inte är sönderkört eller som nån har varit och skruvat mätarna på.
Sant. Fast det problemet är lika stort med en s.k. svensksåld.
Stämmer. Men det är lättare att söka i historiken om den är svensksåld.
Nja, beror på landet. I Sverige kan du egentligen bara kolla besprotokoll, men en skicklig mätarjustering upptäcker du inte via dem. Och service/reparationer kräver kvitton och noggrann undersökning, oavsett var hojen ursprungligen är såld.

Att svensksålt skulle vara bättre och/eller säkrare är en myt. ;-)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#11 Inlägg av Biskopen »

Eftersom det har varit mycket påtryckningar om att import är säkert så är jag öppen för det om rätt dokumentation finns.

Ska jag vara riktigt petig föredrar jag även 90 - 93:ans utseende. :headbang
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#12 Inlägg av tersan »

Biskopen skrev:Eftersom det har varit mycket påtryckningar om att import är säkert så är jag öppen för det om rätt dokumentation finns.

Ska jag vara riktigt petig föredrar jag även 90 - 93:ans utseende. :headbang
Bra där! Det finns många fina importer, men självklart ska man kolla upp historik och tidigare ägare. Sen ska förstås priset spegla skick och historik... men det gäller ju oavsett hur länge hojen funnits här i landet.

Bra val av årsmodell också, och då är jag heeeelt opartisk! 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Biskopen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons apr 08, 2015 16:31
Ort: Jönköping

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#13 Inlägg av Biskopen »

Jag vet att det har påtalats flitigt att milen inte spelar någon större roll.. Men finns det inga miltal som man ska börja akta sig för? Det kom ut en med 12 000 mil idag och det kanske är helt okej men det känns ändå lite "fel".
Det torde också vara en nackdel vid en eventuell senare försäljning?
VFR750F -97 röd
CBR600F -89 Såld

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#14 Inlägg av tersan »

Biskopen skrev:Jag vet att det har påtalats flitigt att milen inte spelar någon större roll.. Men finns det inga miltal som man ska börja akta sig för? Det kom ut en med 12 000 mil idag och det kanske är helt okej men det känns ändå lite "fel".
Det torde också vara en nackdel vid en eventuell senare försäljning?
Ska du köpa hojen för att sälja vidare eller för att köra själv? :wink:

Om hojen är servad och ompysslad så spelar milen ingen roll. Högtrimmade sporthojar slits kanske hårdare, men en VFR går bevisligen 20 000 mil utan problem.

Men ok, fjädringen verkar behöva bytas ut nånstans mellan 5 och 10 000 mil. Annars kan jag inte komma på nåt som är beroende av antalet mil.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

#15 Inlägg av adrian_vg »

Biskopen skrev:
adrian_vg skrev:Sett denna?
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_V ... 848746.htm

Och innan det börjar diskuteras om att den gått så långt - 8400 mil utslaget på tjugo blir 420 mil/år. Helt normalt. :wink:
Ja den har jag sett, men den föll mig inte i smaken. (Inte pga miltalet utan snarare att det va en import samt att nuvarnade ägare bara haft den under ett kort tag).
Alla mina viffrar har varit tysk- eller italienimporter.
Inga problem där. Den första hade ingen vidare dokumention ska tilläggas.
Stirra dig inte blind på dokumentationen, den kan förfalskas...
Allmänskicket, och en provkörning om möjligt, är en bättre indikation.

Edit: Ska tilläggas att det finns två typer av importer - privat och företags.
Importerar man sin hoj själv är det mer självklart, generellt, att det läggs ner mer tid på att hitta en bra hoj - man ska ju ha den själv.
Företagsimportörer köper vanligtvis in hojarna containervis, och underförstått smyger det sig in citroner då och då.
Generellt sett dock är importer inget problem, man kan göra riktigt bra klipp om man får tag på en juste import - ingen annan vill ju ha den, så läge för klipp som sagt. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar