Sida 1 av 2

VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 10:49
av Biskopen
Hejsan,

Jag är intresserad utav en RC36:a från 90 - 95 (pga den fina försäkringen).

Jag bor i Jönköpingsregionen men kan åka en bit för att kolla på en fin hoj.

Hör av er om ni funderar på att sälja.

Mvh,
Biskopen

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 12:31
av adrian_vg
Sett denna?
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_V ... 848746.htm

Och innan det börjar diskuteras om att den gått så långt - 8400 mil utslaget på tjugo blir 420 mil/år. Helt normalt. :wink:

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 15:22
av Biskopen
adrian_vg skrev:Sett denna?
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_V ... 848746.htm

Och innan det börjar diskuteras om att den gått så långt - 8400 mil utslaget på tjugo blir 420 mil/år. Helt normalt. :wink:
Ja den har jag sett, men den föll mig inte i smaken. (Inte pga miltalet utan snarare att det va en import samt att nuvarnade ägare bara haft den under ett kort tag).

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 15:34
av tersan
Biskopen skrev:...Inte pga miltalet utan snarare att det va en import...
Alla VFR är importerade! ;-)

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 19:42
av Biskopen
tersan skrev:
Biskopen skrev:...Inte pga miltalet utan snarare att det va en import...
Alla VFR är importerade! ;-)
Äsch trams! :wink:

Har sett rätt många svensksålda i våras när jag va lite sugen på att köpa!

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 20:01
av Tyrannosaurus
tersan skrev:
Biskopen skrev:...Inte pga miltalet utan snarare att det va en import...
Alla VFR är importerade! ;-)
Jo precis, men samtidigt är det lite svårt när det är begimport för då vet man ju inget om den.

Själv sitter jag på en rätt intressant situation.
Hojen: Privatimport 1987 fabriksny från Staterna -85:a. En (1) ägare, tidigare ägare noll (0).
Bilen: Privatimport 2010 beg från Tyskland -02:a. Privatköpt av första ägaren, har t.o.m. hans orderformulär.

Den dagen jag ev. säljer...
- Va? Är det privatimport? Öhä!
- Jo, men... :lol:

Jag tror inte att privatimport är någon nackdel i det läget. Problemet är snarare att hitta rätt privatimport där allt finns dokumenterat och som inte är sönderkört eller som nån har varit och skruvat mätarna på.

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 20:36
av tersan
Biskopen skrev:
tersan skrev:
Biskopen skrev:...Inte pga miltalet utan snarare att det va en import...
Alla VFR är importerade! ;-)
Äsch trams! :wink:
Jag skämtar inte.

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 20:39
av tersan
Tyrannosaurus skrev: Problemet är snarare att hitta rätt privatimport där allt finns dokumenterat och som inte är sönderkört eller som nån har varit och skruvat mätarna på.
Sant. Fast det problemet är lika stort med en s.k. svensksåld.

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 21:04
av Tyrannosaurus
tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev: Problemet är snarare att hitta rätt privatimport där allt finns dokumenterat och som inte är sönderkört eller som nån har varit och skruvat mätarna på.
Sant. Fast det problemet är lika stort med en s.k. svensksåld.
Stämmer. Men det är lättare att söka i historiken om den är svensksåld.

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: mån aug 17, 2015 21:16
av tersan
Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev: Problemet är snarare att hitta rätt privatimport där allt finns dokumenterat och som inte är sönderkört eller som nån har varit och skruvat mätarna på.
Sant. Fast det problemet är lika stort med en s.k. svensksåld.
Stämmer. Men det är lättare att söka i historiken om den är svensksåld.
Nja, beror på landet. I Sverige kan du egentligen bara kolla besprotokoll, men en skicklig mätarjustering upptäcker du inte via dem. Och service/reparationer kräver kvitton och noggrann undersökning, oavsett var hojen ursprungligen är såld.

Att svensksålt skulle vara bättre och/eller säkrare är en myt. ;-)

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: tis aug 18, 2015 09:56
av Biskopen
Eftersom det har varit mycket påtryckningar om att import är säkert så är jag öppen för det om rätt dokumentation finns.

Ska jag vara riktigt petig föredrar jag även 90 - 93:ans utseende. :headbang

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: ons aug 19, 2015 16:45
av tersan
Biskopen skrev:Eftersom det har varit mycket påtryckningar om att import är säkert så är jag öppen för det om rätt dokumentation finns.

Ska jag vara riktigt petig föredrar jag även 90 - 93:ans utseende. :headbang
Bra där! Det finns många fina importer, men självklart ska man kolla upp historik och tidigare ägare. Sen ska förstås priset spegla skick och historik... men det gäller ju oavsett hur länge hojen funnits här i landet.

Bra val av årsmodell också, och då är jag heeeelt opartisk! 8)

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: ons aug 19, 2015 17:46
av Biskopen
Jag vet att det har påtalats flitigt att milen inte spelar någon större roll.. Men finns det inga miltal som man ska börja akta sig för? Det kom ut en med 12 000 mil idag och det kanske är helt okej men det känns ändå lite "fel".
Det torde också vara en nackdel vid en eventuell senare försäljning?

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: ons aug 19, 2015 18:14
av tersan
Biskopen skrev:Jag vet att det har påtalats flitigt att milen inte spelar någon större roll.. Men finns det inga miltal som man ska börja akta sig för? Det kom ut en med 12 000 mil idag och det kanske är helt okej men det känns ändå lite "fel".
Det torde också vara en nackdel vid en eventuell senare försäljning?
Ska du köpa hojen för att sälja vidare eller för att köra själv? :wink:

Om hojen är servad och ompysslad så spelar milen ingen roll. Högtrimmade sporthojar slits kanske hårdare, men en VFR går bevisligen 20 000 mil utan problem.

Men ok, fjädringen verkar behöva bytas ut nånstans mellan 5 och 10 000 mil. Annars kan jag inte komma på nåt som är beroende av antalet mil.

Re: VFR750 RC36 köpes (helst 1990 - 95)

Postat: tor aug 20, 2015 08:19
av adrian_vg
Biskopen skrev:
adrian_vg skrev:Sett denna?
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_V ... 848746.htm

Och innan det börjar diskuteras om att den gått så långt - 8400 mil utslaget på tjugo blir 420 mil/år. Helt normalt. :wink:
Ja den har jag sett, men den föll mig inte i smaken. (Inte pga miltalet utan snarare att det va en import samt att nuvarnade ägare bara haft den under ett kort tag).
Alla mina viffrar har varit tysk- eller italienimporter.
Inga problem där. Den första hade ingen vidare dokumention ska tilläggas.
Stirra dig inte blind på dokumentationen, den kan förfalskas...
Allmänskicket, och en provkörning om möjligt, är en bättre indikation.

Edit: Ska tilläggas att det finns två typer av importer - privat och företags.
Importerar man sin hoj själv är det mer självklart, generellt, att det läggs ner mer tid på att hitta en bra hoj - man ska ju ha den själv.
Företagsimportörer köper vanligtvis in hojarna containervis, och underförstått smyger det sig in citroner då och då.
Generellt sett dock är importer inget problem, man kan göra riktigt bra klipp om man får tag på en juste import - ingen annan vill ju ha den, så läge för klipp som sagt. :D