Nygammal hoj

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Nygammal hoj

#1 Inlägg av Mister »

Surfar runt lite efter viffer och såg denna hoj. Såg priset och reagerade men den är verkligen en lågmilare. :)

http://m.blocket.se/jonkoping/Honda_Hon ... ?ca=21&w=2
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Nygammal hoj

#2 Inlägg av Råttis »

Det var inte många mil det där!

Vad för Viffer letar du efter?

/Råttis

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Nygammal hoj

#3 Inlägg av M@rtini »

Råttis skrev:Vad för Viffer letar du efter?
En 1200a precis som du tror jag. :wink:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Nygammal hoj

#4 Inlägg av Mister »

M@rtini är inte helt fel ute :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Nygammal hoj

#5 Inlägg av Råttis »

HeHe!

Nåja har idag beslutat mig för att vänta ett år till innan jag går upp till 1200-an.

/Råttis

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Nygammal hoj

#6 Inlägg av Rydh »

Såg den också. Snittat 3 mil per år, till och med jag åker mer :banana Dags för 100-milaservice omkring 2030 med andra ord :lol:
Känns som att den blivit stående i något dödsbo eller liknande. Galet.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Nygammal hoj

#7 Inlägg av prose »

Finns ju massvis med folk som köper hojar som inte ens har körkort, bara för att ha en. Har själv en sån dåre till kompis. Köpte en flång ny HD, har kört två mil med den kanske. Skillnaden är väl att en HD faktiskt håller värdet någorlunda. Den där VFRen ser jag som osannolikt att nån betalar de där pengarna för.

Hej BTW. Första inlägget här. =)

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Nygammal hoj

#8 Inlägg av Rydh »

Välkommen i så fall :D
Nä, jag kan inte heller se att någon laxar den summan, oavsett hur fin den är. Varenda packning lär ju vara upptorkad :gnissla
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nygammal hoj

#9 Inlägg av adrian_vg »

prose skrev:Finns ju massvis med folk som köper hojar som inte ens har körkort, bara för att ha en. Har själv en sån dåre till kompis. Köpte en flång ny HD, har kört två mil med den kanske. Skillnaden är väl att en HD faktiskt håller värdet någorlunda. Den där VFRen ser jag som osannolikt att nån betalar de där pengarna för.

Hej BTW. Första inlägget här. =)
Jag anar ett troll här - får man verkligen tala väl om H-D?
Vad säger forumgeneralen? :wink:

Edit: Välkommen till forumet iaf. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Nygammal hoj

#10 Inlägg av prose »

Snälla säg inte att det här är ett sånt forum enkom för inbördes beundran. =) Jag gillar öppet sinne och det finns mycket grejjer där ute som man hade velat testa utan vingar på tanken.

Ang packningar är jag inte helt 100 på om stillastående innebär att packningar far illa. Jag tänker att det beror väl på hur hojen har varit förvarad. Står den någorlunda tempererad så ser jag inte hur de kan ha farit mer illa än en hoj som blivit körd. Men däremot tänker jag mer på vilket försäkringsbelopp som hojen blir försäkrad för. Hur länge hojen ingår i hondas serviceprogram. Huruvida det är lätt att få tag på nya originaldelar ifall olyckan är framme och massa sånt. När det gäller bilar avslutas ju serviceprogrammen hos producenten efter 10 år. Jagmenar den här hojen är ju bra mycket äldre än så men aldeles för ung för att på något vis räknas som nån form av klassiker.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nygammal hoj

#11 Inlägg av blacken »

prose skrev:Snälla säg inte att det här är ett sånt forum enkom för inbördes beundran. =) Jag gillar öppet sinne och det finns mycket grejjer där ute som man hade velat testa utan vingar på tanken.

Ang packningar är jag inte helt 100 på om stillastående innebär att packningar far illa. Jag tänker att det beror väl på hur hojen har varit förvarad. Står den någorlunda tempererad så ser jag inte hur de kan ha farit mer illa än en hoj som blivit körd. Men däremot tänker jag mer på vilket försäkringsbelopp som hojen blir försäkrad för. Hur länge hojen ingår i hondas serviceprogram. Huruvida det är lätt att få tag på nya originaldelar ifall olyckan är framme och massa sånt. När det gäller bilar avslutas ju serviceprogrammen hos producenten efter 10 år. Jagmenar den här hojen är ju bra mycket äldre än så men aldeles för ung för att på något vis räknas som nån form av klassiker.
Jo packningar far illa vid långa stillestånd, spexiellt då gaffelpackningarna. Och håller med att den har en prissättning motsvarande hd:s dvs "något" övervärderad. Men hd är ju faktiskt på "fallrepet" prismässigt sett, dom har rasat kraftigt i pris på senare år. jag håller med om att Viffern är "Lite" övervärderad, men alla har ju inte kontakt med realitèn alla gånger, spexiellt märkesfanatiker :). Vad som talar för Viffern, är att den har kvalitè som ingen hd någonsin kommer i närheten utav, men den har inte hd:s ballhetsfaktor förstås. men en "klassiker" kan man nog inte förneka att den antingen är eller kommer att bli. Åtskilliga anser idag RC 36 I vara en klassiker, som man kan få för en human summa riksdaleros. liasom värdet på järnhästen är inte det som avgör ifall den är en "klassiker" utan dess egenskaper är helt avgörande, men förståss, det finns alltid dom som har svårt att rätta värdet på sitt speciella järnhästsmärke. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Nygammal hoj

#12 Inlägg av prose »

Pftja. Alltså, om man tar det på materialnivå, vad är det som gör att backboxen åldras fortare av att inte nötas än att den nöts?

Själv anser jag väl annars att en klassiker är det när värdeminskningen nått sin vändpunkt. I VFR gen5 lär ju inte det hända på många år. I övrigt är det väldigt sällan folk som skaffar HD kan tänka sig skaffa en VFR, och vise versa. Olika målgrupper och således uppfyller olika kriterier. Kan därför inte påstå att kvalitén är relevant.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nygammal hoj

#13 Inlägg av blacken »

prose skrev:Pftja. Alltså, om man tar det på materialnivå, vad är det som gör att backboxen åldras fortare av att inte nötas än att den nöts?

Själv anser jag väl annars att en klassiker är det när värdeminskningen nått sin vändpunkt. I VFR gen5 lär ju inte det hända på många år. I övrigt är det väldigt sällan folk som skaffar HD kan tänka sig skaffa en VFR, och vise versa. Olika målgrupper och således uppfyller olika kriterier. Kan därför inte påstå att kvalitén är relevant.
Tjaa, värme, torka är något som får en packbox att "packa ihop" :) dvs långt stillestånd inomhus utan att packboxen fått någon olja på sig, då har dom en tendens att vilja läcka har jag observerat. Sedan det där med klassiker är ju en preferens som är lite olika, för min del så är det knarrens "karakestika" som är avgörande för min bedömning av dess "klassikerstatus" dvs hur är den att köra, har den specifika och unika egenskaper, vad för sorts "själ" har den, hur är den konstruerad, mm,mm. En hoj ska ge sin ägare stort nöje av att bruka den, den ska ha "själen" på vägen så att säga. Sedan så tillkommer övriga karaktärsdrag som till exempel just kvalitè, ergonomi, osv,osv. Att ge just åldersbegreppet "Carte Blanche" för bedömning av ett fordons eventuella "klassikerstatus", är inte alltid helt korrekt gällande i sin helhet. Utan ibland så dyker det upp fordon som enbart genom sina egenskaper och karaktärsdrag ger en omedelbar "klassiker status" genom att vara så pass bruksdugliga med rätta "själsegenskaperna" på vägen samt dess kvalitè på material och konstruktion.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nygammal hoj

#14 Inlägg av adrian_vg »

prose skrev:Snälla säg inte att det här är ett sånt forum enkom för inbördes beundran. =) Jag gillar öppet sinne och det finns mycket grejjer där ute som man hade velat testa utan vingar på tanken.
Svårt att uttrycka ironi i skriven form. :)
prose skrev:I övrigt är det väldigt sällan folk som skaffar HD kan tänka sig skaffa en VFR, och vise versa.
Säg inte det. Forumgeneralen hade ju en Honda Shadow innan viffrarna, och en Shadow är ju en H-D-wannabe.

Conseal kom till besinning snart nog iaf... :banana
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Nygammal hoj

#15 Inlägg av Conseal »

Mmmm... Man får gilla alla motorcyklar men forumet är vinklat med förkärlek till VFR.

VT750 var första hojen (tog över farsans efter hans stroke) men drömmen var en VFR vilket också införskaffades. Sedan syndade jag en vända med VTR och hade även en Yamaha som vinterprojekt en kort stund. Kör VFR, kommer alltid gilla VFR men det utesluter inte att jag vid tillfälle kommer äga annan hoj.

Har funderat på att skaffa en custom men då som komplement och inte ersätta vifffern. Vill även ha en lekhoj men eftersom finanser och utrymme inte tillåter fler fordon så blir det bara viffer tills vidare då den är rätt komplett iallafall för mig. Möjligen byta till en Crossrunner vilket jag varit inne på lite.

Det blev responsen på indragningen i dialogen ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar