Nygammal hoj

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nygammal hoj

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

prose skrev:Snälla säg inte att det här är ett sånt forum enkom för inbördes beundran. =) Jag gillar öppet sinne och det finns mycket grejjer där ute som man hade velat testa utan vingar på tanken.
Närå, Adrian kör inte ens Honda längre, ändå så tillåts han att moderera VFR Forumet :wink:
Själv kör jag VF utan R och det går alldeles utmärkt. Har ibland funderat på andra märken men det har liksom inte blivit mer än funderingar.

HD är däremot "out of the question" eftersom jag vill ha grejer som funkar. V-Roden verkar iofs fin, men jag blev varse om motsatsen härom veckan.
Stog och snackade med en snubbe på en fest som berättade att han hade HD, men det hade inte blivit så mycket köra i år eftersom den hade skurit på bakre cylindern.
Jag: Dom enda HD som funkar, är nåt att ha och som jag skulle kunna tänka mig att äga är V-Rod.
Han: Det ÄR en V-Rod jag har.
Jag: Hupps, jag trodde det var kvalité på dom.
Han: Näe!
Han var rätt less om man säger så.
prose skrev:Pftja. Alltså, om man tar det på materialnivå, vad är det som gör att backboxen åldras fortare av att inte nötas än att den nöts?
Packningar nöts inte under gång, men det gör packboxar och det är dom som torkar alternativt bäckar ihop och grejerna bara står.

Man kan iofs konservera en hoj som ska stå länge och det finns det två modeller för.
Den lättare varianten där man tar på lite olja på gaffelbenen, tömmer förgasare (om man har såna), lite olja i tändstiftshålen och lite olja och fett här och där.
Den djupare varianten som innebär att man skruvar isär vissa delar och smörjer ordentligt.

Jag brukar köra den lättare varianten inför vintern. För tre år sen var gnistan borta och resultatet var slarvade jag rejält med det, hojen fick stå orörd i två år och det kostade. Nu blir det ordentlig genomgång i vinter.

På tal om det. En snubbe jag delar garage med hade en ganska ny och fin sporthoj (kommer inte riktigt ihåg vad det var) som stog i fem år. Den hade inga bromsar, gaffeln var helt stum, hjulen gick nästan inte att snurra mm. (det är alltså varmgarage med ganska konstant temperatur året runt) Han sålde den sen och fick inte så mycket för den för den behövde en hel del meck för att rulla igen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nygammal hoj

#17 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Mmmm... Man får gilla alla motorcyklar men forumet är vinklat med förkärlek till VFR.

VT750 var första hojen (tog över farsans efter hans stroke) men drömmen var en VFR vilket också införskaffades. Sedan syndade jag en vända med VTR och hade även en Yamaha som vinterprojekt en kort stund. Kör VFR, kommer alltid gilla VFR men det utesluter inte att jag vid tillfälle kommer äga annan hoj.

Har funderat på att skaffa en custom men då som komplement och inte ersätta vifffern. Vill även ha en lekhoj men eftersom finanser och utrymme inte tillåter fler fordon så blir det bara viffer tills vidare då den är rätt komplett iallafall för mig. Möjligen byta till en Crossrunner vilket jag varit inne på lite.

Det blev responsen på indragningen i dialogen ;)
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

bonett
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tor dec 24, 2015 16:27

Re: Nygammal hoj

#18 Inlägg av bonett »

Jag vill göra ett inlägg om backboxar , till ex på framgaffeln.
Spruta på silikonspray på backning och benen när den ska stå ett tag.
Då fastnar dom inte och håller sig mjuka.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nygammal hoj

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

bonett skrev:Jag vill göra ett inlägg om backboxar , till ex på framgaffeln.
Spruta på silikonspray på backning och benen när den ska stå ett tag.
Då fastnar dom inte och håller sig mjuka.
Det var en variant jag inte har tänkt på. Många sprayar motorn också för att den ska vara svart och fin och att skiten ska rinna av lätt, problemet med silikon är bara att det smittar av sig på lack mm.

Vad det gäller gaffelbenen brukar jag smeta på lite gaffelolja (ATF) på benen och avstrykarna och gunga lite, sen får det stå.
Nu i vinter ska jag byta gaffelolja så då blir det en hel del gungande. Något jag inte fattar är varför avtappningspluggarna har rationaliserats bort på nyare hojar vilket innebär att oljebyte i gaffeln innebär att ta loss benen och vända upponer = betydligt större jobb vilket innebär att det ofta blir eftersatt. Med de små M6 avtappningsskruvarna längst ner på varje ben som sitter på min hoj blir det betydligt enklare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar