Hypotetiskt; eftermontering av ABS

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#1 Inlägg av adrian_vg »

Om man skulle vilja serieproducera eftermonterade ABS-enheter till mc i dess enklaste form, vad behöver man då, förutom nedanstående?

ABS-pump och ventiler.
Styrenhet för pumpen.
Sensorer på hjulen.
Sensor kopplad till motorcykelns vanliga hastighetsavkännare.

Behövs nåt mer?

Om ABS från Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#2 Inlägg av blacken »

Fästanordningar, fästöron osv, om vill man få få dit alla nya kontraptioner på knarren, liasom allt på knarren är ju designat för som den är original, eventuellt på vissa modeller en styrdämpare/wobbeljärn pga vibrationerna ifrån en arbetande abs kan kanske verka menligt på stabiliteten på en del ramar. Det kan bli marigt på en del modeller. På en del mindre knarrar så kan det förmodligen bli nödvändigt med att uppgradera generatorn.
Men personligen så tycker jag att abs på en knarr är inte alltid så bra. Om man vet om att man inte har abs så kör man mera vaksamt och slappnar inte av, som vanligt ibland folk och fä när en tillverkare klappar dit en massa förkortningar efter modellnamnet på fordonet.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#3 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Om man vet om att man inte har abs så kör man mera vaksamt och slappnar inte av, som vanligt ibland folk och fä när en tillverkare klappar dit en massa förkortningar efter modellnamnet på fordonet.
Jag noterade det i dagens lokalblaska angående den plötsliga halkan i går, med bilister som stod som spön i dikena...

Min hypotetiska (och högst spekulativa) fråga är grundad i att hojbeståndet i Sverige är åldrat, och att inte så många motorcyklar har ABS. Med lite tricks skulle man kanske kunna fixa fram en universallösning för en rimlig slant.

Det här med att ramen inte pallar, varför tror du det?
Hojen ska ju tåla att man bromsar normalt fullt, ABS:en bara pumpar på bromsen, och det borde väl ram och gaffel tåla. Eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#4 Inlägg av adrian_vg »

Jag anser fö att optimal bromsning på alla olika underlag är något av en konstart som tar många år att lära sig.
ABS hjälper där.
Andra elektroniska hjälpmedel kan jag dock tänka mig flyttar fram gränserna på ett inte helt bra sätt för många, som utnyttjar det till fel saker så att säga.
Traction-kontroll är jag dock lite kluven till, och är det enda andra jag kan tänka mig att ha på hojen, givet min vana att köra hojen väldigt tidigt resp väldigt sent på säsongerna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#5 Inlägg av tersan »

Bortsett från problemet med montering, hur tänker du dig att ett universalsystem ska kunna kalibreras för de olika fordonen det ska monteras på?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#6 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Bortsett från problemet med montering, hur tänker du dig att ett universalsystem ska kunna kalibreras för de olika fordonen det ska monteras på?
Räcker det inte med att kolla att om hjulen snurrar långsammare än uppmätt hastighet, så släpper ABS-pumpen på trycket?

Eller så kan man kolla lite mer på den första generationens ABS på Wikipedia-länken ovan där det bara handlar om ett extra svänghjul typ.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#7 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Bortsett från problemet med montering, hur tänker du dig att ett universalsystem ska kunna kalibreras för de olika fordonen det ska monteras på?
Räcker det inte med att kolla att om hjulen snurrar långsammare än uppmätt hastighet, så släpper ABS-pumpen på trycket?
Jo. Men hur mycket långsammare? Hur mycket ska trycket minskas? När ska det släppas på igen? Ska det vara olika fram och bak, ta hänsyn till väldigt varierande last? Etc etc.
Lägg till skillnader i däck och fjädring också så blir det rätt mycket att ta hänsyn till.
På en bil är det en halv vetenskap, om det blir enklare eller svårare med två hjul vet jag inte.

De tidiga enkla systemen vet jag inte om de var så bra. Jag minns Fords system som i princip gav längre bromssträcka och ett halvlurigt uppträdande på samtliga underlag. Å andra sidan kanske det duger gott och ändå är bättre än ingenting för den genomsnittlige hojåkaren? :?

Var det inte Wargen här på forumet som skulle eftermontera ett ABS-system?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#8 Inlägg av blacken »

Jag noterade det i dagens lokalblaska angående den plötsliga halkan i går, med bilister som stod som spön i dikena...
Det har "nog" inte så mycket med abs bromsar att göra. Utan det mera avhängigt är det att en del tror att odubbat funkar lika bra som dubbat, speciellt när det blir halt ute. Lägg sedan till att en nalle är mycket mera prioriterad i trafiken är trafiken i sig.
Det här med att ramen inte pallar, varför tror du det?
Hojen ska ju tåla att man bromsar normalt fullt, ABS:en bara pumpar på bromsen, och det borde väl ram och gaffel tåla. Eller?
Som Tersan var inne på ramarna/hojarna är byggde efter ett gammalt koncept, och bromsarna liaså, så pulserna ifrån ett abs som jobbar arslet av sig kan kanske framkalla inte önskvärda reaktioner ifrån knarren.
Jag anser fö att optimal bromsning på alla olika underlag är något av en konstart som tar många år att lära sig.
ABS hjälper där.
Om man inte får lära sig att kunna bromsa, vad händer den dagen den individen råkar ut för att en säkring eller nå`t annat elektroniskt tjafs strejkar? i en marig situation i trafiken? Mer än att bli statistik över dom som får väldans ont pga inte kunna bromsa utan en dator som hjälper en.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Behövs nåt mer?
För att ge svar på din fråga passar ett välkänt gammalt engelskt uttryck in bra: "A shitload of money" :lol:

Kort sagt, det är nog både bättre, billigare och enklare att köpa ett fordon som har ABS redan från början.

Eller som jag brukar benämna DSC-systemet (Dynamic Stability Control) = Antisladd, antispinn, antisläpp och antiskoj.
Klart att systemet är bra och det har varit till nytta många gånger, men jag gillar den lilla knappen som det står "DSC" på som man kan trycka på och då är antiskojet bortkopplat :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#10 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Om man inte får lära sig att kunna bromsa, vad händer den dagen den individen råkar ut för att en säkring eller nå`t annat elektroniskt tjafs strejkar? i en marig situation i trafiken? Mer än att bli statistik över dom som får väldans ont pga inte kunna bromsa utan en dator som hjälper en.
Vi går ifrån ämnet lite grann, men min tanke var delvis också att hjälpa in n00bs in mc-världen.
Man ska inte behöva gå omkull, eller dö, för att man inte kan bromsa korrekt.

Jag har annars samma inställning som du till elektroniska hjälpmedel som alltför ofta används till att köra lite väl aggressivt när väglaget inte medger det - sommarkörning på vinterväglag alltså.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#11 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jo. Men hur mycket långsammare? Hur mycket ska trycket minskas? När ska det släppas på igen? Ska det vara olika fram och bak, ta hänsyn till väldigt varierande last? Etc etc.
Lägg till skillnader i däck och fjädring också så blir det rätt mycket att ta hänsyn till.
På en bil är det en halv vetenskap, om det blir enklare eller svårare med två hjul vet jag inte.

De tidiga enkla systemen vet jag inte om de var så bra. Jag minns Fords system som i princip gav längre bromssträcka och ett halvlurigt uppträdande på samtliga underlag. Å andra sidan kanske det duger gott och ändå är bättre än ingenting för den genomsnittlige hojåkaren? :?
En enkel lösning - låser hjulet släpper ABS-pumpen på trycket. Många pulser känns som rätt väg att gå.
Jag tänker att lite bättre är bättre än ingenting. Ibland är marginalerna för låsning obefintliga.

Måste man bry sig om last, däck och fjädring, olka fram eller bak osv?
Om hjulet låser så låser det. Eller?
tersan skrev:Var det inte Wargen här på forumet som skulle eftermontera ett ABS-system?
Jo! Hur gick det??
Var har vi den där tråden dårå...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#12 Inlägg av blacken »

Så här såg det ut på Draken, en sorts mekaniskt "ABS" som helt enkelt funkar så att när lilla hjulet snurrar för fort stryps broms och tvärtom. Den tekniken kanske kan modifieras på nå`t sätt?
Bild
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#13 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Så här såg det ut på Draken, en sorts mekaniskt "ABS" som helt enkelt funkar så att när lilla hjulet snurrar för fort stryps broms och tvärtom. Den tekniken kanske kan modifieras på nå`t sätt?
Intressant!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#14 Inlägg av prose »

Jag har ingen exakt koll på vilka indata ABS-system på motorcyklar använder sig av men tror spontant att det är mycket svårt att eftermontera ABS-system på en MC. Anledningen är att jag tror att ABS-system på motorcyklar aldrig tillåter hjulet att övergå ett visst slipvärde för då är det liksom för sent och framhjulet kommer vika ner sig. Jag skulle tro att det här slipvärdet är väldigt olika beroende på vilken fart och vilken lutning motorcykeln har, eller vilket G den drar lateralt. På en vanlig bil behöver man liksom inte bry sig om dessa data för att ha ett fungerande ABS-system eftersom bilen ändå står på alla fyra.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#15 Inlägg av blacken »

prose skrev:Jag har ingen exakt koll på vilka indata ABS-system på motorcyklar använder sig av men tror spontant att det är mycket svårt att eftermontera ABS-system på en MC. Anledningen är att jag tror att ABS-system på motorcyklar aldrig tillåter hjulet att övergå ett visst slipvärde för då är det liksom för sent och framhjulet kommer vika ner sig. Jag skulle tro att det här slipvärdet är väldigt olika beroende på vilken fart och vilken lutning motorcykeln har, eller vilket G den drar lateralt. På en vanlig bil behöver man liksom inte bry sig om dessa data för att ha ett fungerande ABS-system eftersom bilen ändå står på alla fyra.
Exakt, det är vad jag alltid har sagt i frågan , "Sikta på det billigaste" :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar