Hypotetiskt; eftermontering av ABS

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Exakt, det är vad jag alltid har sagt i frågan , "Sikta på det billigaste" :lol:
Här är dom två billigaste sätten att fixa ABS.
Näst billigast: Köp en sats begagnade avlagda HD bromsar, dom låser aldrig.
Billigast: Smörj bromsarna.
Och som sagt: "Sikta på det billigaste" :twisted: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#17 Inlägg av adrian_vg »

Hittade denna lilla godbit. Kritiken har varit hård mot produkten, men den verkar ändå sälja bra enl interwebben.

http://www.alienmoto.se/contents/sv/d18 ... ycles.html

Kritiken handlar mest om att man inte längre kan låsa hjulen, vilket ju var poängen.
Den andra kritiken handlar om att man inte längre kan bromsa maximalt, vilket ju inte direkt var optimalt eftersom bromssträckan blir längre.

Men - tänker vi oss kustomkromhojar med okänsliga till obefintliga bromsar fabriksmonterat, kan kanske detta vara en lösning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#18 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:Hittade denna lilla godbit. Kritiken har varit hård mot produkten, men den verkar ändå sälja bra enl interwebben.

http://www.alienmoto.se/contents/sv/d18 ... ycles.html

Kritiken handlar mest om att man inte längre kan låsa hjulen, vilket ju var poängen.
Den andra kritiken handlar om att man inte längre kan bromsa maximalt, vilket ju inte direkt var optimalt eftersom bromssträckan blir längre.

Men - tänker vi oss kustomkromhojar med okänsliga till obefintliga bromsar fabriksmonterat, kan kanske detta vara en lösning.
Jag har inte lyckats låsa frambromsen på en customhoj, trots ett ivrigt kramande vid provkörning. Men det kanske går.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#19 Inlägg av adrian_vg »

:laugh
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#20 Inlägg av blacken »

vilket ju inte direkt var optimalt eftersom bromssträckan blir längre.
Fast dom hävdar ju bestämt att bromssträckan blir kortare.
"Shorter Stopping Distances"
:?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#21 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
vilket ju inte direkt var optimalt eftersom bromssträckan blir längre.
Fast dom hävdar ju bestämt att bromssträckan blir kortare.
"Shorter Stopping Distances"
:?
Var inte vad jag läste på nåt annat ställe. Har för mig att det berodde på att man aldrig uppnår samma höga bromstryck efter installationen.
Ska se om jag hittar det igen. Återkommer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#22 Inlägg av adrian_vg »

Fördelaktig recension:
https://gkmmc.wordpress.com/2011/03/07/ ... st-review/

Inte så fördelaktig replik om TCB:
http://www.triumphrat.net/thunderbird-c ... ost2013871

Ormoljevarning:
http://www.hdforums.com/forum/touring-m ... ost5553357

För att summera; samma effekt kan uppnås med gamla "gummi"-bromsslangar som också expanderar vid trycksättning, dvs bromsning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#23 Inlägg av blacken »

Var inte vad jag läste på nåt annat ställe. Har för mig att det berodde på att man aldrig uppnår samma höga bromstryck efter installationen.
Ska se om jag hittar det igen. Återkommer.
Kan vara behjälplig i ärendet..

"TCB Evolution III The ABS Alternative

We are proud to announce the new patented TCB III Banjo-Bolt Accumulator Valve using the patented
Foot Print Technology!
Accumulator Valves with 3M Memory Foam Insert.
Now your TCB will automatically adapt to your vehicle and driving habits.
NO AIR / NO GAS technology.
Solid Stainless Steel Construction.
Shorter Stopping Distances, TCB III Lifetime Warranty.
Foot Print Technology to replace previous Air/Gas cavity.
The new Foot Print Technology creates pre-pressurized feel while absorbing brake fluid pressure spikes to allow wheel rotation during normal and hard braking maneuvers.
As the brake pedal or lever is activated brake fluid pressures increase dramatically.
Without TCB, pressures increase to the calipers causing wheel lock-up and "out of control conditions".
With the TCB, brake fluid pressure spikes are absorbed like a shock absorber for a smoother braking action.
The TCB allows the wheel to maintain rotation while braking for a controlled stop!
You need one (1) for each brake caliper."

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#24 Inlägg av adrian_vg »

Jo, men det är ju vad tillverkarna själva skriver. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#25 Inlägg av HondaHasse »

Känns som att lite luft i systemet gör samma nytta!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hypotetiskt; eftermontering av ABS

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

Men snälla... Vad är TCB för skräp som dom försöker lura på folk för nästan 1000 spänn?

Folk köper alltså dyra stålomspunna slangar för att få bättre bromsar. Varför skulle nån vilja försämra bromsarna genom att montera något som expanderar i bromssystemet?

Den som ev. har svår att dosera sina bromsar utan ABS kan få köpa mina gamla expanderande gummislangar för halva priset mot TCB :wink: :P :lol:

Alternativt kan man göra som HondaHasse föreslår helt gratis.
HondaHasse skrev:Känns som att lite luft i systemet gör samma nytta!
Det är bara att öppna nipplarna eller lossa banjobulten uppe vid huvudcylindern ett ögonblick och släppa in lite luft i systemet så får man svampigare bromsar, om det nu är vad man vill uppnå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar