Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Kelpielady
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 13, 2016 10:49

Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#1 Inlägg av Kelpielady »

Hej! Önskar lite råd för en gammal återfallsknutta....
Har en älskad Honda VF 750C -82 i garaget som jag tänkte väcka ur sin törnrosasömn..... dvs 16 år.
Ja det är knäppt att jag inte kört den på så länge men det kom en massa ungar, hundar och cabbar emellan och den försvann längre och längre in i garaget.
Mitt dilemma nu vågar jag starta upp den utan motorns havererar med packningar/oljor mm? Min tanke är att lämna den på service (om det räcker efter så lång tid?) alt upprustning men har hört runt lite och fått beskedet att det kan landa på 10.000 för en riktig upprustning. Därför har en tanke på att köpa en körklar likadan hoj och använda min egen som reservdelshoj då den var i toppskick när jag ställde av den. Men då kommer problemet att jag inte vet hur kammarna är på hojen jag köper. Min egen är kammarna bytade på (det är ju ett ökänt fel på dessa cyklar). Har försökt hitta nån som vill ha en upprustning som ett hobbyprojekt vid sidan av men inte lyckats hitta nån ännu....bor i Helsingborgstrakten....
Är inte någon som meckar med hojar själv så håll ev tekniksnack på en lågstadienivå ;)

Har även funderat på att byta upp mig till en VF1100C men det känns lite för stort.....

Snälla ni - hur hade ni gjort? Är ju djupt förälskad i VF-custuom stuket så vill ju gärna ha min lilla sötnos kvar......

//Marie

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tja, vågar och vågar. Vanliga packningar är det nog inga problem med, däremot kan packboxar torka, men det märker du först när du startar den.

Att riva ner motorn i förebyggande syfte är lite överkurs, då är det bättre att starta (om det går) efter att ha gjort följande förberedelser (nedan) och se vad som händer.

Till att börja med:
1. Har den stått varmt eller kallt?
2. Vad gjordes när den ställdes för 16 år sen? Stängde du av tändningen och gick? I så fall lär du har problem. Eller tömde du förgasarna, bytte olja, tog ur batteriet mm.?

Under förutsättning att det var det sistnämnda så är tipsen följande:
1. Häll i lite olja (ca. 3 pumptag med oljekanna) i tändstiftshålen (om du inte gjorde det när den ställdes).
2. Känn på bromsarna några gånger om dom tar, försiktigt först och öka om det verkar ok.
3. Gör samma sak med kopplingen.
4. Snurra på hjulen och kolla så dom går lätt och bromsarna inte ligger på.
5. Smeta lite ATF-olja (eller motsvarande gaffelolja) på gaffelbenen och gunga lite försiktigt, om det känns bra och inte verkar sitta fast så kan du öka på gungandet.
6. Slå av dödarknappen och kör startmotorn i intervaller tills oljelampan slocknar 2-3 gånger.
7. Bygla anslutningen till soppapumpsreläet (vit och svart kabel) och slå på tändningen så att förgasarna fylls upp. Låt pumpen gå tills den stannar eller tills det börjar drälla soppa under motorn. Om det är det sistnämnda, in i garaget igen och riv och gör ren förgasarna.
8. Om allt har gått bra hittills, slå på dödarknappen, gör startförsök och hoppas på det bästa.
9. Lycka till! :tummenupp
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Spännande!!

:popcorn
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#4 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus lista är bra, men jag skulle nog chansa lite mer...

Kolla att alla vätskor finns i rätt mängd.
Känn på broms och koppling så att de tar.
Dra runt motorn utan tändning tills oljetryckslampan släcks.
Starta och se vad som behöver göras... åtminstone byte av alla vätskor, sen lär det säkert krävas gaffelrenovering och en översyn av bromsarna. Däcken har nog torkat och tappat sin rundhet. Beroende på hur den förvarats kan elkontakter ha oxiderat. Etc etc... det är oftast lite lotteri att dra igång ett fordon som stått oanvänt länge, IMHO.

Att lämna in den för genomgång och uppfräschning kan lätt kosta mer än den är värd på marknaden, tyvärr. Affektionsvärdet däremot...
VFR750F -92, grön

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#5 Inlägg av prose »

Om den stått still så långe som 16 år skulle jag definitivt skickat i olja i cyllarna genom tändstiftshålen FÖRST och dra runt motorn manuellt några varv.

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#6 Inlägg av Jonher »

Hörni Helsingborgare! Några av er når väl upp till lågstadienivå... :wink:

Går det inte att organisera en liten grupputflykt till Marie och hjälpa henne med uppstarten. Fler hjärnor som kan bidra på plats och ett kul projekt som ni kan redovisa här på forumet.
Dessutom ett bevis på att vi hjälper varandra (till och med de oliktänkande med österrikiska cyklar...)

Det är ju intressant både om det går smärtfritt och om det uppstår problem vid återupplivandet.
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#7 Inlägg av M@rtini »

Jonher skrev:Hörni Helsingborgare! Några av er når väl upp till lågstadienivå... :wink:

Går det inte att organisera en liten grupputflykt till Marie och hjälpa henne med uppstarten. Fler hjärnor som kan bidra på plats och ett kul projekt som ni kan redovisa här på forumet.
Dessutom ett bevis på att vi hjälper varandra (till och med de oliktänkande med österrikiska cyklar...)

Det är ju intressant både om det går smärtfritt och om det uppstår problem vid återupplivandet.
Passa dig så du inte får admin på dig, men det är väl klart man hjälper även "oliktänkande" om man kan. :wink:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#8 Inlägg av blacken »

Jonher skrev:Hörni Helsingborgare! Några av er når väl upp till lågstadienivå... :wink:

Går det inte att organisera en liten grupputflykt till Marie och hjälpa henne med uppstarten. Fler hjärnor som kan bidra på plats och ett kul projekt som ni kan redovisa här på forumet.
Dessutom ett bevis på att vi hjälper varandra (till och med de oliktänkande med österrikiska cyklar...)

Det är ju intressant både om det går smärtfritt och om det uppstår problem vid återupplivandet.
Vi skramlar till portot och skickar storödlan med bussgods dit ner. Han är duktigt på dom knarrarna. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#9 Inlägg av adrian_vg »

Jonher skrev:Hörni Helsingborgare! Några av er når väl upp till lågstadienivå... :wink:

Går det inte att organisera en liten grupputflykt till Marie och hjälpa henne med uppstarten. Fler hjärnor som kan bidra på plats och ett kul projekt som ni kan redovisa här på forumet.
Dessutom ett bevis på att vi hjälper varandra (till och med de oliktänkande med österrikiska cyklar...)
Och den oliktänkade är fortfarande mycket tacksam... :wink:

Bra idé med utflykt till vifferisten i nöd! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Jonher skrev:Hörni Helsingborgare! Några av er når väl upp till lågstadienivå... :wink:

Går det inte att organisera en liten grupputflykt till Marie och hjälpa henne med uppstarten. Fler hjärnor som kan bidra på plats och ett kul projekt som ni kan redovisa här på forumet.
Dessutom ett bevis på att vi hjälper varandra (till och med de oliktänkande med österrikiska cyklar...)

Det är ju intressant både om det går smärtfritt och om det uppstår problem vid återupplivandet.
Vi skramlar till portot och skickar storödlan med bussgods dit ner. Han är duktigt på dom knarrarna. :lol:
:lol:
Ja, varför inte? :wink:
Men på tal om "oliktänkande". VF utan R är väl inte speciellt "oliktänkande", utan det är ju en äldre nära släkting.
Faktum är att det är inte så vansinnigt stor skillnad på VF och VFR förutom att inga delar passar att flytta över :P
Önskar att det hade gått att flytta över åtminstone VF1000R:s toppar (det är ju t.o.m. samma generation) eftersom den har riktiga kamöverfall. Men det går tyvärr inte.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#11 Inlägg av M@rtini »

Tyrannosaurus skrev:
Jonher skrev:Hörni Helsingborgare! Några av er når väl upp till lågstadienivå... :wink:

Går det inte att organisera en liten grupputflykt till Marie och hjälpa henne med uppstarten. Fler hjärnor som kan bidra på plats och ett kul projekt som ni kan redovisa här på forumet.
Dessutom ett bevis på att vi hjälper varandra (till och med de oliktänkande med österrikiska cyklar...)

Det är ju intressant både om det går smärtfritt och om det uppstår problem vid återupplivandet.
:lol:
Men på tal om "oliktänkande". VF utan R är väl inte speciellt "oliktänkande", utan det är ju en äldre nära släkting.
Hej Robban! Litet förtydligande, det Johner anspelar på om oliktänkande har egentligen ingenting med VF att göra utan kommer från sommarens VFR träff. :laugh
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

M@rtini skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Jonher skrev:Hörni Helsingborgare! Några av er når väl upp till lågstadienivå... :wink:

Går det inte att organisera en liten grupputflykt till Marie och hjälpa henne med uppstarten. Fler hjärnor som kan bidra på plats och ett kul projekt som ni kan redovisa här på forumet.
Dessutom ett bevis på att vi hjälper varandra (till och med de oliktänkande med österrikiska cyklar...)

Det är ju intressant både om det går smärtfritt och om det uppstår problem vid återupplivandet.
:lol:
Men på tal om "oliktänkande". VF utan R är väl inte speciellt "oliktänkande", utan det är ju en äldre nära släkting.
Hej Robban! Litet förtydligande, det Johner anspelar på om oliktänkande har egentligen ingenting med VF att göra utan kommer från sommarens VFR träff. :laugh
Aha! Råkade blanda ihop texten... Det gällde alltså bara vissa österrikiska "Adde-kälkar"... Aha! Åhå! På det lilla viset... *Hmmmf BWAAAAHAHAHAHAHA!* :laugh

Förresten, jag kanske inte ska vara så kaxig eftersom jag har visst påbrå från det landet (nä, inte Adde, utan morsan) :banana
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#13 Inlägg av adrian_vg »

Jaja, admin-bashning är fortfarande en folksport tydligen... :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#14 Inlägg av Donner »

Jag kan mecka, bor i Landskrona så behövs det hjälp så skicka PM :D

Man kan ju kolla skicket och se hur den är innan man köper en andrahoj.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Kelpielady
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 13, 2016 10:49

Re: Vågar jag starta upp min VF750C efter 16 år?

#15 Inlägg av Kelpielady »

Tack alla snälla själar för alla bra och roliga svar! Sorry för sent svar.....lite personliga saker(en sjuk mor med klippkort på ambulansen) kom emellan men nu mår hon bra igen.... :D

Ska visa Tyrannosaurus lista för maken och ev en annan meckarkunnig kompis så får vi se om de vill göra HLR på min lilla sötnos. Och ska väl erkänna att jag ställde in den och tänkte köra nästa dag och nästa och nästa..........men den sommaren var en av de blötare och då sysslade jag med annat istället och blev gravid -> skinnstället passade inte längre -> ingenstans att fästa barnvagnen ->började tävla med hund.....osv.

Donner....hör gärna av mig till dig! Ska bara komma på hur man PM.ar på detta forumet ;)

Må väl vänner!!

PS har ni vägarna förbi Höganäs så är ni hjärtligt välkomna .....här finns många fina hojvägar!

Skriv svar